هرگونه اظهارنظر در خصوص ارز، تاثیرگذار است

اظهارنظر در خصوص ارز جزء وظایف بانک مرکزی است و هرگونه اظهارنظری در بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران علی‌ صالح‌آبادی در نشستی که امروز برگزار شد گفت:‌کارگروهی با مدیریت بانک مرکزی برای بورس ارز تشکیل شد که سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان توسعه تجارت، گمرک به عنوان کارگروه‌های بورس ارز هستند.

وی ادامه داد: اظهارنظر در حوزه‌ ارزی  جزء وظایف بانک مرکزی است و هر اظهارنظری می‌تواند در ارز اثر‌گذار باشد.

صالح‌آبادی تصریح کرد: سازمان بورس با اعلام آمادگی زیرساخت‌های  کار را برای صادرکننده و واردکنندگان فراهم کرده تا آنان در بازار بتوانند ارز را مورد معامله قرار دهند.

وی تاکید کرد:‌تسویه معاملات جدید در مدت کوتاهی نوشته،‌تست و آماده است.

وی اضافه کرد: با صادرکنندگان جلساتی برگزار شده است و از هر زمانی که بانک مرکزی جمع‌بندی کند، ما آمادگی راه‌اندازی بورس ارز را داریم.

وی هدف اصلی بورس ارز را ایجاد شفافیت و افزایش رقابت دانست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد:‌ از سال گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به مقام صرافی‌های مجاز اعلام کرد تا صادرکنندگان، ارز را با نرخ توافقی مورد معامله قرار دهند.

صالح‌آبادی افزود:‌ شرکت‌هایی که در بورس هستند می‌توانند ارز را به نرخ رایج بازار بفروش برسانند.

وی تصریح کرد: بازار ارز جزئی از بازار بورس تهران خواهد بود و در قالب بورس تهران فعالیت خواهد کرد، کارگزاران بورس ارز را بانک مرکزی تعیین خواهد کرد.

صالح‌آبادی اضافه کرد: روش نقل و انتقال به روش امروزی انجام می‌شود و زمان اجرا را بانک مرکزی اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های که در بورس یا فرابورس هستند می‌توانند از طریق بانک عامل از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده در اولویت قرار گیرند.

وی در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی افزود: براساس آخرین اعلام تعدیل قیمت مطرح نیست و با توجه به قیمت کالاها، سودآوری شرکت‌ها مشکلی پیدا نکرده است.

وی ادامه داد:‌ سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش می‌کند تا بازار از نقدشوندگی مطلوبی برخوردار باشد و همواره تلاش براین است که نقدشوندگی بازار حفظ شود.

وی در خصوص ساز و کار صندوق ثبات بازار سرمایه افزود:‌ در سیستم بانکی قرار شد صندوق ضمانت سپرده تشکیل شود و خود سهام‌داران منابعی را در صندوق بگذراند و از بین خود مدیر انتخاب نمایند و زمانی‌که قیمت‌ها بدون منطق بالا می‌روند بازار به سمت ثبات پیش رود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.