هری پاتر و داستان قلاب‌شدن در دنیای مجازی

 وی کتاب‌های مختلفی درباره تاثیر رسانه و جامعه شناسی آن نوشته که آخرین آنها کتابی است که به مشکلات نسل جدید و تاثیر رسانه و دنیای دیجیتال روی این نسل پرداخته است. جک در این کتاب با عنوان «قلاب شده» اعتقاد دارد نسل جدید ما به عنوان قربانی سر قلاب در دنیایی مجازی از اینترنت و داستان های مجازی گیر افتاده است که نه تنها فرهنگ بلکه همه امور زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

جک میرز که پیش از این چند فیلم مستند نیز درباره رسانه ها نیز ساخته است، در این کتاب به نکاتی دیگر از فرهنگ سازی بین نسل جدید اشاره می کند که از مهمترین آنها مجموعه داستانهای هری پاتر نوشته جی کی رولینگ است. او اعتقاد خود را درباره این مجموعه داستان اینگونه بیان می کند که دنیای هری پاتر دنیایی داستانی است ولی در مضمون آن پیام‌هایی سوسیالیستی وجود دارد که در لایه های زیرین پنهان شده است. در مجموعه این کتابها نویسنده از شخصیت هایی مثل خانواده محافظ هری برای به تصویر کشیدن طبقه متوسط جامعه در دنیای مدرن استفاده می کند ولی این خانواده ضعیف و به عبارتی روح هایی سرگردان هستند. در این کتابها زندگی هری پاتر در هاگوارتز بر اساس رقابت سالم، ارزشهای اخلاقی و کار سخت به تصویر کشیده می شود ولی حقیقت این است همه چیز بر اساس معامله های دو طرفه انجام می گیرد. شخصیت های مرکزی داستان پاتر و دامبلدور هر دو ثروتمند هستند ولی به طور متواضع(!) و مانند فقرا زندگی می کنند. به عبارتی داستان در عین تجمل گرایی ارزشهای اخلاقی را به صورت سطحی وانمود می کند.

نویسنده در بخشی از کتاب به نسل طرفدار هری پاتر اشاره می کند که در سن ۱۱ سالگی اولین کتاب از این مجموعه یعنی هری پاتر و سنگ فلسفه را خوانده بود و حالا در سن دانشگاه و کار هنوز هم طرفدار این داستانها محسوب می شود؛ در واقع باید گفت که یک نسل با این داستانها بزرگ شده اند که بعضی از کارشناسان فرهنگی آنها را نسل هری پاتر خطاب می کنند که با اینترنت و گوشی های آیپد و آیپود مخلوط شده است.

به اعتقاد میرز نسل حاضر در بین این گوشی ها و آیپدها داستانهایی می خوانند که همه در دنیایی مجازی و تخیلی سیر می کنند و حقیقت پنهان این است که نمی گوید چه دنیایی واقعی است و چه دنیایی مجازی و حالا باید نوجوان انتخاب کند که در دنیای هری پاتر زندگی کند یا اینکه در دنیای واقعی به کارهای روزمره خود بپردازد.

در حقیقت این نسل آنقدر گرفتار موسیقی و صداهای گوش خراش است که نمی تواند ارزشهای گفته شده در کتابهایی مثل هری پاتر را با ارزشهای واقعی دنیای واقعی مقایسه کند و تنها با خواندن هری پاتر بزرگ می شود. در کتاب اول، هری پاتر با عصای جادویی خود، دختر داستان را بدون اجازه از او و در حقیقت به صورت غیر قانونی به طور موقت فلج و به حالت خلسه در می آورد و در داستان از این کار غیر قانونی به صورت کاری قهرمانانه یاد می شود. نویسنده این کتاب، اعتقاد دارد داستان های هری پاتر بسیار از این نمونه ها دارد که عمل نامشروع جنسی را به صورت کاملاً پنهان و شاید ناخواسته تبلیغ می کنند.

هافینگتون پست/ ۲۲جولای/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.