هر آنچه لازم است درباره دندان در آوردن کودکان بدانیم

علایم و نشانه هایی که در زمان درآوردن دندان در کودکان بروز می کند، با یکدیگر متفاوت است. به هنگام در آوردن دندان علاوه بر کودک، والدین هم به دلیل نداشتن دانش و تجربه کافی در زمانی که کودک آنها دندان در می آورد، ممکن است که سختی های بیشتری را تحمل کنند. اگر جزو این دسته از خانواده ها به شمار می روید، برخورداری از آگاهی و اطلاعاتی در این زمینه می تواند به شما و کودک دلبند شما کمک بسیاری کند.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر)، در این مطلب برخی از نشانه هایی که حاکی از در آوردن دندان کودک است، درد و ناراحتی های ناشی از آن و راه حل های مناسب برای تسکین درد کودک را بیان می کنیم:

نشانه های دندان درآوردن کودک

اکثر کودکان در گروه سنی بین ۴ تا ۶ ماهگی شروع به درآوردن دندان می کنند. بسیاری از والدین پیش از رویش دندان جدید شل شدن مدفوع، آبریزش بینی یا تب را گزارش می کنند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مسایل ربطی به رویش دندان ندارند.

اما مشکل این است که علایم و دردهای ناشی از رویش دندان در کودکان متفاوت است، اما به برخی علایم شایع در این زمینه اشاره می کنیم:

– تورم لثه

– تلاش برای گاز گرفتن و جویدن هر آنچه که به دست می گیرد

– سرازیر شدن آب دهان

– بد اخلاقی کردن

– مشکل به خواب رفتن

– پس زدن غذا

– گرفتن گوش کودک

اگر اکثر موارد ذکر شده را در کودک خود مشاهده کردید، ممکن است که دلیل این موضوع فراتر از دندان درآوردن باشد. بنابراین برای کسب اطمینان بیشتر به پزشک اطفال مراجعه کنید.

برخی علایم را جدی بگیرید

ممکن است که کودک دلبند شما از اسهال، تب یا آبریزش بینی رنج ببرد و تا ۲۴ ساعت با این مشکلات دست و پنجه نرم کند و والدین این موارد را می گذارند به حساب دندان درآوردن او، اما نکته قابل توجه این است که این موارد هیچ ارتباطی با رویش دندان ندارد و هیچ مدرک علمی در ارتباط با این موضوع بیان نشده است. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده و هیچ ارتباطی را بین تب بالا و دندان درآوردن کودک پیدا نکرده اند.

بنابراین با مشاهده علایمی از قبیل اسهال یا تب، حتما با پزشک تماس بگیرید و موضوع را جدی تر مورد بررسی قرار دهید.

عوامل موثر در تاخیر رویش دندان 

یکی از نگرانی های والدین تاخیر در زمان رویش دندان کودک دلبندشان است و احتمال دارد در اولین سال تولد کودک خود هنوز هیچ اثری از رویش دندان را در او ندیده باشند و برعکس در برخی دیگر ممکن است که در سه ماهگی صدف های مروارید کودک قابل مشاهده باشد. در این رابطه مواردی از قبیل وراثت، جنسیت، ریزی و درشتی نوزاد، عوامل فیزیولوژیک و الگو تغذیه کودک، موثر است.

در حالت کلی کودکانی که مقاومت بدنی و رشد کمتری دارند، دیرتر دندان در می آورند و یا کودکانی که به دلیل زندگی در مناطق معمولا ابری یا خانه های کمابیش تاریک و به دور از تابش خورشید دچار کمبود ویتامین D هستند نیز دیرتر صاحب دندان می شوند.

کم کاری تیرویید و اختلال در عملکرد غذه هیپوفیز نیز از دیگر دلایل چنین تاخیراتی به شمار می رود که باید تحت درمان پزشکی اصلاح شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.