هر آنچه که از سویا می‌خواهید بدانید

هر آنچه که از سویا می‌خواهید بدانید

 

سه شنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۰۸:۰۸

سینانیوز: دکتر فرید نوبخت حقیقی کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه در خصوص جایگاه سویا در علم تغذیه بیان کرد: «سویا از لحاظ طبقه بندی مواد غذایی جزء دسته حبوبات بوده و حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی ارزشمندی است اما به علت فقدان برخی از اسید آمینه‌های ضروری جایگزین مناسبی برای گوشت نیست.»
وی با اشاره به ضرورت وجود اسید آمینه در بدن انسان برای ساخت پروتئین افزود: «اسید آمینه اساس تشکیل پروتئین است. بدن انسان شامل ۲۰ نوع اسید آمینه بوده که ۸ نوع آن ضروری و با مصرف مواد غذا تشکیل می‌شود و قادر به تشکیل ۱۲ نوع دیگر است. منابع پروتئینی از قبیل گوشت، تخم مرغ، شیر و پنیر از لحاظ اسید آمینه‌های ضروری کامل هستند اما غلات و حبوبات به علت فقدان این اسید آمینه‌های ضروری جایگزین مناسبی برای گوشت نیستند.»

نقش سویا در کاهش کلسترول و فشار خون
کار‌شناس دفتر بهبود تغذیه در خصوص فواید مصرف سویا بیان نمود: «سویا حاوی میزان بالایی پروتئین و برخی از ویتامین‌ها از قبیل (B۱، B۲،‌E) و املاح مفیدی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم و همچنین ترکیبات شیمیایی مفید ایزوفلاونوئید، تابونین و فیتواسترول‌ها است که در جذب بالای کلسترول نقش بسزایی دارد و به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌نماید.»
نوبخت با توجه به مکمل بودن غلات و حبوبات در تامین اسید آمینه گفت: «غلات و حبوبات کمبود‌هایی را جبران میکند. این دسته از مواد غذایی هر کدام فاقد یکی از اسید آمینه است که دیگری آن را به مقدار فراوان شامل می شود و زمانی که به طور همزمان مصرف شوند به لحاظ پروتئین کامل می‌شوند.»

لوبیا سویا نفاخ است
وی افزود: «زمانی که سویا لوبیا سبز و تازه است روغن آن جذب و به عنوان روغن سویا در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنچه باقی می‌ماند کنجاله سویا می‌باشد. کنجاله سویا حاوی مقدار زیادی پروتئین است. لوبیا سویا مانند سایر حبوبات شامل قندهایی از قبیل استاکیوز و رافینوز می‌باشد که منجر به نفخ معده و ناراحتی گوارشی حاصل از آن می‌شود.»

سویا فقط برای نیمی از وعده‌ها توصیه می‌شود
دکتر فرید نوبخت در خصوص مصرف صحیح سویا بیان نمود: «تعداد دفعات خاصی برای مصرف سویا تعیین نشده است اما بهتر است در نیمی از وعده‌های غذایی سویا را جایگزین نمود. سویا در هنگام طبخ مقدار زیادی چربی را به خود جذب می‌نماید و بعد آن را از خود خارج می‌کند پس در هنگام طبخ آن باید از کمترین مقدار چربی استفاده نماییم.»
وی در پایان خاطر نشان کرد: «محتوای پروتئینی سویا بسیار بالاست و بیش از سایرحبوبات به گوشت شباهت دارد ضمن خواص سودمند دیگری مثل تاثیر سویا بر کاهش کلسترول خون و فشار خون در پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها از قبیل پروستات، سینه و دستگاه گوارش و جلوگیری از پوکی استخوان و وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است. سویا به عنوان یک ماده غذایی بسیار مفید در علم تغذیه مطرح است.»

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.