هر آنچه که باید در مورد سرطان کلیه بدانید

با سه علامت مهم سرطان کلیه، نکاتی لازم در این رابطه، درمان آن و توصیه هایی در این رابطه آشنا شوید.

دکتر عباس بصیری، فوق تخصص آندرولوژی و متخصص جراح کلیه و مجاری ادرار و پیوند کلیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: سرطان کلیه یکی از سرطان هایی است که میزان شیوع آن نسبت به سرطان مثانه و پروستات کمتر بود. اما میزان مرگ و میر این سرطان نسبت به دو سرطان (مثانه و پروستات) بیشتر است یعنی در واقع سرطان کلیه کشنده ترین سرطان دستگاه ادراری است.

وی عنوان کرد: سن شیوع و شروع سرطان کلیه بعد از سن ۵۰ سالگی و بخصوص پس از ۶۰ سالگی است اما در سالهای اخیر بروز این نوع سرطان در جوانان مشاهده شده است که علل آن ممکن است تماس با مواد صنعتی، شیمیایی، آلودگی هوا، مواد مخدر و استعمال سیگار است که احتمال دارد این عوامل در ایجاد این سرطان ها در سنهای جوانی تاثیر بگذارد.

بصیری خاطر نشان کرد: سرطان کلیه دارای سه علامت مهم است که باید به آن توجه شود که درد پهلو، خون ریزی در ادرار واحساس ایجاد یک توده در طرفین شکم و ناحیه کلیه از علائم آن است.

وی افزود: در ۳۷ درصد موارد این سه تا علامت با هم ایجاد نمی شود و در اکثر مواقع یعنی ۶۳ درصد موارد این سه تا علامت با هم بروز نمی کند.

این فوق تخصص متذکر شد: دردهایی که بعلت سرطان کلیه ایجاد می شود ممتد بوده constant بوده اما گاهی اوقات که در این سرطان خونریزی اتفاق می افتد به علت خونریزی و دفع لخته خون دردهای شبیه دفع سنگ یعنی دردهای colicy کولیکی ایجاد می شود یعنی دردهایی که ناگهان ایجاد و شروع می شود و شدید شده که حالت تهوع و استفراغ هم ایجاد می کند سپس با دفع لخته این دردها از بین می رود.

دکتر بصیری به افراد توصیه کرد: در صورت بروز این سه نوع علامت ذکر شده سریع به پزشک مراجعه کنند تا با انجام سونوگرافی و آزمایش ادرار مورد بررسی قرار گرفته شود.

وی گفت: درمان سرطان کلیه مراحل مختلف دارد که به مرحله بندی بالینی شناخته می شود در مرحله اول stage 1 سرطان محدود در داخل کلیه بوده و در حالت stage2  سرطان به نواحی و چربی دور کلیه رسیده و در حالت stage 3 سرطان به عناصر اطراف کلیه و یا غدد لنفاوی را فرا گرفته و در stage 4 سرطان داخل کبد، طحال و روده را هم گرفته است.

این فوق تخصص خاطر نشان کرد: نوع درمان بستگی به مرحله این است که سرطان درچه مرحله ایی است و آیا سرطان به جاهای دیگر متاستاز داده یا نه.

 وی گفت: در صورتیکه سرطان در stage 1 و داخل کلیه باشد عمل جراحی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد و در مرحله دو یعنی stage2  در عمل جراحی ۷۵ تا ۸۵ درصد درمان خواهد کرد.

اما در مرحله ۳  stage 3 جراحی فقط کارساز نیست و پیشرفته شده و درمان های تکمیلی شیمی درمانی نیاز است و در مرحله ۴ بستگی به نظر متخصص دارد.

دکتر بصیری توصیه کرد: چون این سرطان در مراحل ۱ و ۲ بسیار درمان پذیر است و نتایج درمانی آن بسیار بالاتر و بهتر از نوع ۳ و ۴ آن است لذا توصیه می شود بیمارانی که یکی از سه علامت مهم سرطان کلیه را دارند سریع به پزشک مراجعه کنند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.