هر دندان عقلی را نکشید

فروردین ۱۴۰۳

دندان عقل دندانی است که در سن ۱۴ تا ۱۶ سالگی رشد می کند و عده ای معتقدند که می بایست حتما کشیده شوند اما جراحان فک و دهان با این امر مخالف اند.

محمد جعفر دالایی، متخصص جراحی دهان فک و صورت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رویش دندان عقل معمولا از سن ۱۶ سالگی آغاز و تا ۱۸ سالگی در صورتیکه به طور طبیعی رشد کنند در دهان قابل ملاحظه می باشند.

وی افزود: این دندانها ممکن است به سبب کمبود جا به طور نهفته و یا نیم نهفته رشد کنند که در این مواقع می بایست زیر نظر متخصص فک و صورت جراحی شوند.

وی تصریح کرد: اگر دندان عقل دندانهای مجاور را تحت تأثیر قرار داده و سبب کج شدن و نامنظمی دندانها شود، می بایست جراحی شوند چرا که می توانند سبب بهم ریختگی و از بین رفتن نظم دندانها شوند.

دالایی اظهار داشت: اگر دندان عقل در فک پایین و بالا به طور عمیق نهفته باشد و مشکلی را برای فرد ایجاد نکند نیاز به جراحی نیست اما می بایست به صورت سالیانه معاینه شوند.

وی گفت: دندان عقلی که به صورت نیمه نهفته باشد یعنی قسمتی از تاج دندان خارج زده باشد و قسمت عقلی آن توسط مخاط پوشانیده باشد می بایست حتما جراحی شود چرا که توسط مسواک  تمیز نمی شوند و ممکن است سبب تورم عفونت و آبسه شوند.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه دندان عقل در فک پایین رشد کند و در مقابل آن دندان عقل در فک بالا ظاهر نشود، (دندان عقل تکی که مقابلش را ندارد) می بایست کشیده شود.

وی متذکر شد: دندان عقلی را که مشکلی را برای فرد ایجاد نمی کند در صورت پوسیدگی می توان پر کرد و تنها دندان عقلی را می توان کشید که سبب کج شدن بهم ریختگی دندانها شود یا مشکلاتی را برای فرد به وجود آورند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.