هر روز باید چیزی پخت

جام جم آنلاین: غذا خوردن جزو کارهایی است که همه مردم هر روز انجام می‌دهند و در طول زمان این رفتار آنچنان عادی شده که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما در پس این عادت روزانه، فعالیتی نه چندان ساده قرار دارد؛ آماده‌کردن و تهیه غذا که معمولا بر عهده خانم خانه است.

خانم‌ها چه خانه‌دار باشند و چه شاغل باید روزی یک، دو یا سه وعده غذا تهیه کنند و افراد خانواده را به مهمانی هر روزه بخوانند البته بر مبنای تعداد افراد خانواده، شاغل بودن یا نبودن خانم خانه و همچنین سن و سال افراد و شیوه تهیه غذا هم فرق می‌کند.

به عنوان مثال خانم‌های شاغل معمولا فرصت محدودی دارند و تنها یک وعده غذا درست می‌کنند؛ همچنین اگر فرد سالخورده‌ای در خانه زندگی کند یا تعداد کودکان بیشتر باشد نوع غذا و تهیه آن هم متفاوت خواهد بود، چرا که افراد سالخورده و کودکان نمی‌توانند هر نوع غذایی را بخورند و سلایق خاص خود را دارند.

از طرف دیگر هر خانمی بنابر ذائقه خانواده پخت‌و‌پز می‌کند. مثلا ممکن است اعضای خانواده‌ای غذاهای ترش را بیشتر دوست داشته باشند و برخی غذاهای شیرین را بپسندند البته همه این موارد در اصل موضوع تاثیر چندانی ندارد؛ خانم خانه باید هر روز آشپزی کرده و سعی کند با حداقل هزینه بهترین غذا را روی سفره بگذارد.

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که نحوه و شیوه آشپزی هر فردی با فرد دیگر فرق می‌کند، اما معمولا ملزومات مورد نیاز تهیه غذا یکسان است. در کشور ما اغلب غذاها از انواع سبزیجات، حبوبات و گوشت‌ها تهیه می‌شود.

به طور معمول حبوبات در تمام خانه‌های ایرانی وجود دارد و نیازی نیست که روزانه خریداری شود. اما اگر بخواهیم غذایی از سبزی‌ها داشته باشیم بهتر است به خرید رفته و سبزی‌ لازم را به صورت تازه بخریم؛ البته از سبزی‌های منجمد داخل فریزر هم می‌توانیم استفاده کنیم.

گوشت هم معمولا ماهانه خریداری شده و در خانه‌های امروزی با توجه به کمبود وقت (حتی برای خانم‌های خانه‌دار) گوشت‌ها در بسته‌های مختلف از جمله خورشی یا چرخ‌کرده در فریزر نگهداری می‌شود.

شاید برخی از خانواده‌ها دوست داشته باشند گوشت را هم روزانه بخرند چون حالا دیگر در اغلب سوپرمارکت‌ها گوشت‌های مختلف در بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ به چشم می‌خورد.

پس هر خانواده می‌تواند بنا بر ذائقه اهالی خانه گوشت مورد نظر را تهیه کرده و مصرف کند. البته گوشت شتر هم در بعضی فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، ولی ممکن است طعم آن مورد علاقه بعضی‌ها نباشد.

نکته‌هایی برای خرید گوشت

موقعی که برای خرید گوشت می‌روید دقت کنید که کاملا تازه باشد و حتما هم از جایی گوشت خریداری کنید که به سالم بودن آن اطمینان داشته باشید. برای این‌که از تازگی و سلامت گوشت مطمئن شوید، می‌توانید به علامت مهر دامپزشکی روی آن دقت کنید.

گوشتی را که فاقد این مهر باشد اصلا نخرید. رنگ گوشت را هم با دقت ببینید. گوشت باید صورتی مایل به قرمز باشد. این رنگ نشانه‌ای از تازگی آن است.

ظاهر گوشت هم نباید چسبنده و لزج باشد، همچنین اگر گوشت خشک و چروکیده هم بود از خریدن آن خودداری کنید.

بوی گوشت هم علامت مناسبی است برای آن که میزان تازه بودنش را بفهمیم. همه می‌دانیم که گوشت نباید بوی گندیدگی و عفونت بدهد.

در بعضی شهرها هنوز هم کشتارهایی خارج از کشتارگاه‌های رسمی صورت می‌گیرد؛ پیشنهاد ما این است که از خریدن گوشت‌هایی که غیر مجاز کشتار شده‌اند جدا خودداری کنید؛ چون ممکن است احشام دچار انواع بیماری بوده و با خریدن و مصرف‌کردن این قبیل گوشت‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلف در خانواده شوید. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)

مرضیه عالمی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.