هر زنی که خالی از موانع نکاح باشد را می‌توان خواستگاری کرد

۱۴فروردین۱۳،

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: بر اساس ماده ماده ۱۰۳۴ قانون مدنی از هر زنی که خالی از موانع نکاح باشد می‌توان خواستگاری کرد.

“محمد اصلانی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دربارهٔ مخالفت خانواده‌ها با ازدواج فرزندان اظهار داشت: برای حل این مشکل می‌توان به بعضی از قوانین مربوط به عقد نکاح، طلاق، و مواد قانونی مربوط به خانواده در قانون نامه مراجعه کرد.

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به ماده ۱۰۳۴ قانون مدنی، گفت: براساس این ماده از هر زنی که خالی از موانع نکاح باشد می‌توان خواستگاری کرد.

وی ادامه داد: به سبب ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی که براساس آن هر یک از زن و مرد، مادام که عقد نکاح بین آنها جاری نشده باشد می‌توان از وصلت منع نمود. این اراده می‌تواند از ناحیه خانواده ویا هر یک از طرفین (زوجین) متجلی گردد.

این حقوقدان تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی که براساس آن رضای زوجین شرط نفوذ عقد نکاح است نه رضای خانواده‌ها.

اصلانی با اشاره به دخالت خانواده‌ها اذعان داشت: در مواردی که خانواده‌ها مخالف ازدواج باشند، زوجین می‌توانند در زمان نامزدی و قبل از جاری شدن صیغه عقد نکاح باشد و در دو ماده قانونی اجازه دخالت مستقیم به پدر یا جد پدری داده شده است که عبارت است از:

وی همچنین با تاکید بر ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی گفت: نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال، منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت و یا تشخیص دادگاه صالح خواهد بود که به سبب این ماده قانونی پدر یا جد‌پدری می‌تواند با استناد به این ماده از قانون و یا ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی خواستار انحلال عقد نکاح گردد.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی که مقرر داشته نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد‌پدری است این ماده هم می تواند مستسکی برای دخالت پدر یا جد‌پدری باشد، در سایر موارد، به سبب مفاد ماده ۱۰۲۰ قانون مدنی عقد نکاه را می توان به سبب صبغ، طلاق، بذل مدت و عقد انقطاع منحل نمود و به جز موارد فوق امکان انحلال یا فسخ عقد نکاح وجود ندارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.