هر شب با قرآن/ در زمین بگردید تا آنچه را باید دریابید

اردیبهشت ۱۴۰۳

آیه ۲۰ سوره عنکبوت

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَهَ الْآخِرَهَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

بگو در زمین بگردید و بنگرید چگونه آفرینش را آغاز کرده است‏ سپس [باز] خداست که نشاه آخرت را پدید می ‏آورد خداست که بر هر چیزى تواناست


فرمان دلپذیری است که هر کس را شوق به اطاعت آن هست. کیست که نخواهد در جهان بگردد و اطوار طبیعت و مردمان و اقوام و ملل وآداب و سنن و هنرها و ذوقها را و رقص ها و آوازها و معماری ها و شیوه های زندگی را تماشا کند.

و به دنبال راز آغازها باشد که اینهمه اطوار گوناگون که همه آکنده از نظم و تدبر است از کجا و چگونه پدید آمده است.

در روزگار پیش متفکران و دانشمندان چون فارابی و ابن سینا و ابوریحان خارجی از این گونه سیرها در زمین کرده اند و محصول تجربیات خود را به صورت کتابها و یادداشت هایی به بشریت عرضه داشته اند اما اشخاصی مانند هربرت اسپنسر انگلیسی و چارلز داروین به سبب امکانات فناوری در زمان خود سیر گسترده تری در جهان کرده اند.


آنها اطوار گوناگون حیات را با دقتی شگفت نظاره کرده اند تا دریابند که آغاز خلقت چگونه بوده است و بعضی برای شناخت اسرار خلقت به سیر در زمین بسنده نکردند بلکه ستارگان و کهکشانها و سحابیها را نیز با تلسکوپهای دقیق زیر نظر گرفتند و نیز سفری به دنیای بی نهایت کوچکها یعنی اتمها و ذرات کوچک تر از اتم داشته اند و هر یک از غواصی در این بحر بی کران اگر نگوییم به گوهری لااقل به صدفی و سنگواره دست یافته اند.

نیوتن یک از غواصان این بحر عمیق گفته است:
من نمی دانم که مردمان دربارهٔ من چه می اندیشند ولی من خود را کودکی می بینم که بر کنار ساحل هستی قدم می زند و گاه و بیگاه صدفی یا سنگی را که نرم را جلب می کند بر میدارم و پاک می کنم و در جیب هایم می گذارم در حالی که تمامی اقیانوس حقیقت در پیش روی من نامکشوف است.


برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.