هر شب با قرآن/ پنج موهبت دنیوی

۲۱خردادماه،

آیه ۲۰۱ سوره بقره

*وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ*

*و بعضی از مردمان گویند: ای پروردگار ما، ما را در دنیا نیکی عطا کن و در آخرت نیز ما را از خوبی ها و نعمت ها برخوزدار گردان و از عذاب آتش حفظ فرما*

* حسنات دنیا بنا بر قول حکمای پیشین پنج موهبت است که عبارتند از: اول سلامتی جسم و روح، دوم شهرت و نام نیک و محبوبیت، سوم ثروت، چهارم مقام و آبرو و حرمت و پنجم مرگ راحت در سنین پیری.

*اما بی گمان اگر این هر پنج حاصل شود اما حسنه آخرت یعنی لذات متعالی تر همچون لذت پادشاهی بر اقلیم خوبی و نیکویی و لذت نشستن بر عرش سلیمان دانایی و لذت رضایت وجدان و احساس شگرف توفیق در انجام وظیفه و از همه مهمتر لذت مصاحبت با فرشته زیبایی و الهه هنر حاصل نشود، مایه رنج و محنت دنیا نیز خواهد بود.

* به حقیقت حسنات آخرت نصیب کسی می گردد که حسنات دنیا را در راه رسیدن به کمال معنوی خرج کند.


*بنابر این قول بسیاری از مردمان که می گویند خدایا ما را از لذات دنیا برخوردار کن و از لذت آخرت چیزی نمی جویند دعایی ناپخته و ناسنجیده است. زیرا حسنات دنیا در سایه پیروی حق حاصل می گردد و آن پیروی، خود مایه حسنات آخرت نیز هست.

*هرگز نمیتوان بدون تعهد به ارزشهای برتر چون شرافت نفس و عدالت و انصاف و راست گویی و صداقت در جهان احساس خوشبختی کرد.

*این سخن برتراند راسل فیلسوف و ریاضی دان بزرگ معاصر به تفصیل و با بیان محکم و روشن در کتاب تسخیر خوشبختی (Conquest of Happiness) آورده است هر چند بر حسب ظاهر تعلقات و اعتقادات دینی نداشته است.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.