هر عینک آفتابی را به چشمتان نزنید

استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به قرنیه، عدسی و شبکیه چشم می شود.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب گفت: استفاده از عینک‌های آفتابی به عنوان یک ضرورت و برای حفظ سلامت چشم‌ها مطرح است. محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینک آفتابی مناسب در شرایطی که نور آفتاب شدید است  باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به قرنیه، عدسی و شبکیه چشم می شود.
 
دکتر مصطفی فقهی در ادامه افزود: استفاده از عینکهای غیراستاندارد و نامناسب نه تنها این خاصیت را ندارند بلکه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند که از آن جمله می‌توان، کاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبکیه را نام برد. در نور شدید، چشم احساس خستگی و کاهش دید رنگی می‌کند. در صورتی که چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برند احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.
 
وی گفت: ضرورت استفاده از عینک آفتابی  بستگی به شرایط محیطی و اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه ای دارد و این شرایط و ضرورت استفاده در مناطق گرمسیری و در فصل تابستان و یا در مناطق کوهستانی یا برف خیز که انعکاس نور آفتاب بیشتر است  بیشتر نمایان می شود و به عنوان یک نقش محافظتی برای چشم عمل می کند.
 
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه استفاده از عینک آفتابی، کلاه لبه دار، چتر و سایه بان مهمترین راههای محافظت از چشم هستند، افزود: هدف کلی و اصلی این است که نور خورشید با  شدت قابل قبول و به عبارت دیگر استاندارد شده و بدون آزار  وارد چشم شود، زیرا نور آفتاب به دلیل طیف گسترده ای از اشعه هایی که در خود دارد بعضاٌ روی اجزای چشم تاثیر سوء می گذارد و باعث آسیب رسیدن به ساختمان چشم می شود.
 
دکتر فقهی با ذکر این مطلب که هدف از استفاده عینک آفتابی در مناطق گرمسیری و مناطق برف خیز متفاوت است، ادامه داد: در مناطق گرمسیری نور زیاد همراه با تولید گرما  می تواند تاثیر مستمری بر روی چشم  داشته باشد و در واقع هدف جلوگیری از ورود این اشعه های مضر به درون ساختمان چشم است، در نتیجه در مناطق گرمسیری مانند خوزستان که مردم در طول روز در معرض تابش طولانی مدت نور آفتاب هستند علاوه بر آن اشعه های مضر،  بحث تولید گرما و حفاظت از چشم در مقابل آن هم مطرح است و به همین دلیل است که ضرورت استفاده از محافظ های چشمی مطرح می شود.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: همه افراد در همه مشاغل در حالت معمول و عادی نیازمند عینک آفتابی هستند ولی در بعضی مشاغل مانند کارگرانی که کنار کوره ها کار می کنند یا افرادی که جوشکاری می کنند  علاوه بر عینک های معمولی به دلیل شرایط کاری و محیطی نیازمند محافظهای مخصوص و قوی تری هستند زیرا عینک های آفتابی عادی ممکن است به تنهایی پاسخگو نباشند، به زبان ساده تر برای محافظت از چشم باید یک حداقل هایی را رعایت کنیم.  
 
فقهی ادامه داد: نگاه کردن به خورشید حتی با عینک های آفتابی استاندارد ممنوع است و به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر با یک سری حفاظهای مخصوص که در دسترس مردم عادی هم نیستند.
 
 این فوق تخصص شبکیه و لیزر به یک باور غلط و رایج در میان مردم اشاره کرد و گفت: نگاه کردن به منظره طلوع و غروب خورشید بر خلاف باور عمومی که از گذشته رایج بوده بسیار مضر است و ممکن است باعث صدمه و ایجاد ضایعه در شبکیه چشم شود، زیرا بدترین موقعی است که اشعه های مضر بخصوص مادون قرمز و ماوراء بنفش می توانند وارد چشم شوند و این نکته بسیار مهمی است که متاسفانه بعضی ها متوجه آن نیستند.
 
وی گفت: توصیه می شود در همه شرایط و همه محیط ها از عینک آفتابی استاندارد شود./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.