هر فرقه و گروه نوظهوری نمی‌تواند خود را اقلیت بخواند

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در نشست تخصصی گزارش احمد شهید در باشگاه خبرنگاران مطرح شد:

یک کارشناس مسائل حقوق بشر گفت: باید در تعریف اقلیت‌ها پیوند سرزمینی و ریشه‌دار بودن آنها مورد توجه قرار گیرد و براین اساس هر فرقه و گروه نوظهوری نمی‌تواند خود را اقلیت بخواند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، خلف رضایی کارشناس مسائل حقوق بشر در نشست تخصصی “گزارش احمد شهید” که همزمان با سالروز تأسیس سازمان ملل در باشگاه خبرنگاران در حال برگزاری است، با اشاره به مبانی حمایت از حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی و مجامع حقوق بشری اظهار داشت: هنوز برای واژه اقلیت، تعریف جامعی ارائه نشده و برخی از مجامع بین‌المللی بر این امر صحه گذاشته‌اند و اختلاف نظر در خصوص این مسئله امری طبیعی است.

وی ادامه داد: در یک تعریف آمده که اقلیت‌ها گروهی هستند که در موقعیت غیرحاکم قرار داشته و با داشتن تابعیت آن ملت به صورت نسبی با آنها احساس همبستگی می‌کنند.

رضایی در تبیین مفهوم دیگری که اسناد بین‌المللی از اقلیت ارائه کرده‌اند، گروه‌های بومی در یک کشور که پیش از حضور متجاوزان به سرزمین خود با ملت آن کشور پیوندی جدی دارند را به عنوان اقلیت برشمرد.

وی تاکید کرد: در رویه کمیته حقوق بشر، این دو تعریف مترادف و گاهی به جای یکدیگر به کار برده می‌شود.

رضایی افزود: باید در تعریف اقلیت‌ها پیوند سرزمینی و ریشه‌دار بودن آنها مورد توجه قرار گیرد و براین اساس هر فرقه و گروه نوظهوری نمی‌تواند خود را اقلیت بخواند.

این کارشناس مسائل حقوق بشر با اشاره به وضعیت اقلیت‌ها در ایران اظهار داشت:‌ در نظام جمهوری اسلامی ایران که پایه‌های آن بر باورهای اسلامی شکل گرفته است توجه خاصی به اقلیت‌ها شده و در اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی کشورمان به طور خاص به حقوق این قشر از جامعه توجه شده است.

وی در پایان یادآور شد: بر طبق قانون اساسی کشورمان، مردم ایران از هر قومی که باشند از حقوق ثابتی برخوردار هستند.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.