هر ۶ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل استعمال دخانیات می میرد

سه شنبه ۹ خرداد – ۰۴:۳۵:۲۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  در هر ۶ ثانیه یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات می‌میرند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت:  در حال حاضر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این بین ۸۴% در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.
محصلی افزود: استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدیدکننده بسیاری از بیماری‌های مرتبط از جمله: بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریه، بیماری‌های عفونی، سرطان‌ها، بیماری‌های استخوانی، بیماری‌های مغزی، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیه، بیماری‌های چشم، بیماری‌های شنوایی، بیماری‌های دندان‌ها، کاهش ایمنی بدن و ریزش مو است.
وی تصریح کرد: در جمعیت‌هایی که استعمال دخانیات در چند دهه اخیر امری متداول است ۹۰ درصد سرطان ریه، ۱۵ تا ۲۰ درصد سایر سرطان‌ها، ۷۵ درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین ۳۵ تا ۶۹ سال، ناشی از مصرف دخانیات بوده است.
محصلی با بیان این که مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان است، گفت: اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست و دانشمندان براین عقیده‌اند که دود محیطی از نقطه نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد چرا که نه دستگاه‌های تهویه و نه تمهید جداسازی مکان‌های استعمال دخانیات هیچکدام به طور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی‌آورند.
کارشناس مرکز سلامت محیط و کار با بیان این که مصرف قلیان مانند سایر مواد دخانی زیان‌آور است، ابراز داشت: مصرف‌کنندگان قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند. افراد سیگاری که به طور متداول ۸ تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند به طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پک، که به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به طول می‌انجامد حدود ۵/۰ تا ۶/۰ لیتر دود استنشاق می‌کنند. وی ادامه داد: مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که بطور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول می‌کشد حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پک می‌زند که هر یک بطور متوسط حاوی ۱۵/۰ تا یک لیتر دود است به عبارت دیگر از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ یا بیشتر سیگار، دود دریافت نموده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۲۹۱۶۳۵۲۳۶۴۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.