هزینه بستری شدن بیماران در بیمارستانهای خصوصی ۸۰ درصد ارزانتر می‌‌شود

۰۷م آذر ،

طبق طرح رئیس سازمان نظام پرستاری هزینه بستری شدن بیماران در بیمارستان های خصوصی ۸۰ درصد ارزان تر تمام می گردد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛بعد از عدم موفقیت طرح پزشک خانواده که وزارت بهداشت آن را با کلی جنجال مطرح کرد این روزها خبرهای تازهی از فعالیت های مشابه دیگری به گوش می رسد که ممکن است به نوعی اجرایی شود.دیروز رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرده چون بخش عمده ای از هزینه ی بیمارستان های خصوصی صرف هتلینگ و خدمات پرستاری می گردد، طرحی در نظر دارند که پرستارهای خصوصی را ساماندهی کنند و همان خدمات درمانی در منزل انجام شود.

این مقام مسئول در بخشی از صحبتهایش هم به شکایتهایی که در مورد پرستاران خصوصی مطرح می گردد پرداخته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه گزارش هایی بدست ما می رسد مبنی بر اینکه بیماری را ترخیص کرده اند و بعد اشخاصی به عنوان پرستار به منزل بیمار رفته که اصلا پرستار نبوده اند، گفت:” با ساماندهی خدمات پرستاری همه این موارد قانونی شده و نظارت پذیر می شوند.”

غضنفر میراز بیگی با اشاره به اینکه پوشش بیمه ای ۵۲۷ خدمات پرستاری و قرار گرفتن پرستاران در تیم سلامت سبب کاهش یک دومی هزینه ی مردم در این بخش می گردد، اظهار داشت: “اکنون هزینه ی بستری بیماران در icu در بخش خصوصی بالای یک میلیون تومان است که فقط نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان آن مربوط به هزینه هتلینگ بیمارستان می گردد. اگر شرایطی را فراهم کنیم که خدمات دفاتر مشاوره ای پرستاری ما بیمه شود، همان بیمار را می توان ترخیص کرد تا در منزل خدمت بگیرد، این گونه هم امنیت روانی دارند و هم دچار عفونت بیمارستانی نمی شوند و هزینه ی هتلینگ بیمارستان را نمی پردازند. همچنین کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بابت هر شب به پرستار در منزل می دهد.”

میرزابیگی با تاکید بر اینکه باید طرح هایی نظیر پرستاران خصوصی، پرستاری درمنزل و ارائه خدمات پرستاری در سه سطح همگی بیمه شوند و شرایط اجرای آنها در کشور فراهم شود، گفت:” در این صورت هم بیمه درآمدی پیدا می کند، هم مردم آسوده خاطر می شوند و هزینه ی کمتری را می پردازند و هم این امور ساماندهی می شوند.”

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه گزارش های به دست ما می رود که بیماری را ترخیص کرده اند و بعد اشخاصی به عنوان پرستار به منزل بیمار رفته اند که اصلا پرستار نبوده اند، گفت:” این به ضرر مردم است و آسیب می رساند. با ساماندهی خدمات پرستاری همه ی موارد قانونی شده و نظارت پذیر می گردد.”

یکی از مسائلی که رئیس سازمان نظام پرستاری به آن اشاره کرده است بالا بودن هزینه های هتلینگ بیمارستان های خصوصی در کشور است.

او از رقم یک میلیون تومان برای یک شب بستری شدن در بخش icu گفته است که از ۸۰۰ هزار تومان هزینه ی هتلینگ بیمارستان است.

برای اطلاع از جزئیات تعرفه های مصوب مراکز درمانی خصوصی باید به دستور العمل وزارت بهداشت مراجعه کنیم که در مرداد ماه امسال ابلاغ شده است.

در این لیست بیمارستان ها با ۴ درجه ارزشیابی شده اند

هزینه ی اقامت روی تخت icu از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متغییر است در بخش ccu  هم تعرفه ها از ۱۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغییر است.

البته ناگفته نماند به این رقم ها هزینه های درمانی و خدمات پزشکی هم اضافه می گردد..

یکی از گله های اصلی شهروندان معمولا هزینه های سرسام آور بیمارستان های خصوصی است. چالش اصلی این جا است که به طور مثال هزینه ی یک عمل جراحی واحد بسته به منطقه ای که بیمارستان خصوصی در آن واقع شده متفاوت است.

ممکن است هزینه یک عمل سزارین در یک بیمارستان خصوصی شمال شهر ۷ میلیون تومان باشد اما همین عمل در بیمارستان خصوصی مرکز شهر حدود ۳ میلیون تومان است.

یک جراحی آپاندیسیت هم ممکن است در بیمارستان خصوصی شمال شهر ۲میلیون ۵۰۰ تومان برای بیمار آب بخورد اما همین جراحی در بیمارستان های خصوصی جاهای دیگر حدود ۱ میلیون تومان هزینه داشته باشد.

این تفاوت قیمت ها این تصور برای شهروندان به وجود آورده که نظارتی بر کار بیمارستان های خصوصی و جود ندارد؛ در صورتی که هر سال کل تعرفه های دولتی و خصوصی با جزئیات کامل به بیمارستان ها ابلاغ می گردد.
به نظر می رسد بیمارستان ها برای توجیه این مسئله روی بخش هزینه ی هتلینگ مانور می دهند که آگاهی مردم از این هزینه ها هم می تواند به جلوگیری از سردرگمی آنها کمک کند.

هزینه یک شب اقامت (هتلینگ) در بیمارستان های خصوصی:

ارزشیابی نوزاد سالم سی سی یو آی سی یو

درجه یک ۱۰۱ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان ۵۰۰ هزار تومان
درجه دو ۸۱ هزار تومان ۲۵۰ هزار تومان ۴۰۰ هزار تومان
درجه سه ۶۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان
درجه چهارم ۴۰ هزار تومان ۱۲۰ هزار تومان ۲۰۰ هزار تومان

منبع:هفت صبح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.