هزینه گپ هر جوان ایرانی چقدر است؟

بینا- آیا برایتان پیش آمده چند ساعتی را کنار دوستانتان وقت خالی داشته باید ولی جایی برای رفتن نداشته باشید؟ یا به دلیل مشکلات مالی از رفتن به یک رستوران، شهربازی و یا تئاتر منصرف شده‌ باشید؟ ملاک شما برای یک تفریح ارزان و سالم چیست؟
در فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، اوقات فراغت به یکی از بحث‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل می‌شود، مسئولان به برنامه‌ها و طرح‌های خود اشاره و جوانان هم همیشه گلایه می‌کنند و به نظر می رسد گره این مساله هر سال کورتر و کورتر می‌شود.
به گزارش ایسنا، جوان بودن جمعیت ایران اهمیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت آنان را دوچندان می‌کند. آرش ۲۳ ساله دانشجوی سال آخر معماری است. او درباره روش گذراندن اوقات فراغت خود می‌گوید: ۸۰ درصد از وقتم در کافی‌شاپ می‌گذرد، معمولا با چند نفر از دوست‌انم اینجا می‌آیم، دور هم می‌نشینیم و حرف می‌زنیم، سیگار می‌کشیم و شب به خانه می‌رویم.
او که در یک شرکت به صورت نیمه وقت کار می‌کند، می‌گوید: حقوقم را صرف برنامه‌هایم می‌کنم و در آخر ماه پولی برای پس‌انداز و یا مسایل دیگر برایم نمی‌ماند چون فقط هفته‌ای ۳۰ هزار تومان برای قهوه خوردن خرج می‌کنم.
این دانشجوی معماری درباره پرکردن اوقات فراغتش با خانواده، اظهار می‌کند: معمولا در برنامه‌های خانوادگی شرکت نمی‌کنم چون دنیای من با پدر و مادرم متفاوت است.
محمد، ۲۰ ساله هم که تحصیلاتش را در دوره دبیرستان نیمه‌کاره رها کرده است، در مورد اوقات فراغتش می‌گوید: از صبح تا بعدازظهر در یک نجاری کار می‌کنم و ماهی ۴۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرم.
اما رسول تفاوت بسیاری با محمد دارد. او دانشجوی ترم سوم رشته علوم سیاسی است و می‌گوید: معمولا برنامه خاصی ندارم یا کتاب می‌خوانم یا وب گردی می‌کنم، البته اگر فرصتی داشته باشم به بعضی کلاس‌های فوق برنامه و یا جلسات سخنرانی می‌روم، در غیر این صورت زمان‌های خالی‌‌ام را با دوستانم پر می‌کنم.
رسول هم برای اوقات فراغت و تفریح کردن با مشکلات مالی روبروست، اظهار می‌کند: از خریدن کتاب‌های مورد علاقه‌ام گرفته تا برنامه‌های مسافرت که با دوستان می‌گذاریم خیلی از وقت‌ها به خاطر پول نداشتن مجبورم بی‌خیالش شوم.
او اضافه می‌کند: تا الان برای تفریح کردن با جامعه چالش چندانی نداشته‌ام اما اگر روزی مجبور شوم بین علایقم و عرف‌های جامعه یکی را انتخاب کنم علایق خود را انتخاب می‌کنم.
به گزارش ایسنا، مشکلات مالی یکی از چالش‌های جوانان برای گذراندن اوقات فراغت است و برخی از آنها به علت شکاف نسل‌ها از تفریح کردن در کنار خانواده خود لذت نمی‌برند. به اعتقاد انسیه وزیری- روانشناس- نقش خانواده‌ها در اوقات فراغت بسیار مهم و حیاتی است؛ اما متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها در این مسیر دچار افراط و تفریط شده‌اند.
او دلیل اصلی بی‌علاقه‌گی جوانان به ارزش‌ها وعرف‌های جامعه را نبود شناخت درست از جوانان و خواسته‌های آنان می‌داند.
به اعتقاد وزیری، تجربه القاء کردن ارزشهای جامعه به شکل اجباری بر ذهن جوانان طرحی شکست خورده است و تا زمانی که بر روی خصوصیات و خواسته‌های جوانان تمرکز نشود و حرف‌ها با آن سازگار نشود، مشکلات حل نمی‌شود.
او شاخصه‌ اصلی برنامه‌های اوقات فراغت را علاقه و کشش خود فرد در انجام آنها می‌داند و به ایسنا می‌گوید: این زمان می‌تواند صرف تفریح، مسافرت، مطالعه و یا بسیاری از مسایل بشود اما ملاک اصلی علاقه و لذت بردن فرد از کاری است که انجام می‌دهد.

وزیری فصل تابستان را فرصتی طلایی برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌داند که متاسفانه در ایران به دلیل بی‌برنامگی و نبود آگاهی، به یک چالش تبدیل شده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.