هزینه تحصیل در پردیس های بین المللی بسیار کمتر از دانشگاه های خارجی است/ مدرک و نمره پولی نمی دهیم

مریم صدرالادبایی- زهرا تالانی: او همچنین می گوید پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در کیش و ارس زمانیکه راه اندازی شد قرار بود بیشتر دانشجویان خارجی جذب کند اما در این زمینه موفق نبوده است.

هدف از تاسیس پردیسهای بین اللملی دانشگاه تهران چه بود؟
همانطور که می دانید پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران پس از پردیس کیش دومین پردیس بین المللی دانشگاه به شمار می رود. از حدود ۱۰ سال پیش ایجاد واحدهای بین اللملی در دانشگاه تهران در دستور کار قرارل گرفت و حتی تاسیس واحدهای بین المللی در لبنان و مالزی هم مطرح شد. در سال ۸۳ نهایتا” این پروژه در کیش کلید خورد و در سال ۸۶ هم دانشجو پذیرفت.
اما دانشگاه دو هدف از این کار دارد. یکی پذیرش دانشجویان خارجی و دیگری بستر سازی برای ادامه تحصیل متقاضیان ورود به دانشگاهها که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند. همانطور که اطلاع دارید تعداد داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارند در کشور ما در حال افزایش است. گرچه هنوز هدف اول تحقق نیافته است، اما در هدف دوم موفق بودیم. به طوریکه آمار خروج دانشجویان کاهش یافته است و ما دانشجویان ایرانی خارج از کشور را که می خواهند به کشور بازگردانند را هم می پذیریم. اخیرا” تعدادی دانشجوی خارجی هم پذیرش کرده ایم که در حال اخذ ویزا هستند.

چرا این دانشگاهها در مناطق خاصی تاسیس شدند؟
همانطور که گفتم انتخاب مناطق آزاد بیشتر برای سهولت در پذیرش دانشجویان خارجی بوده است.

ابتدا قرار بود پردیس بین اللملی در کیش دایر شود. چه شد که این واحد در منطقه آزاد ارس هم تاسیس شد؟
بله تاسیس پردیس بین المللی در ارس در دستور کار نبود. اما تاسیس آن داستان جالبی دارد. مرحوم آیت الله عمید زمانی که رئیس دانشگاه تهران بودند بازدیدی از دانشگاههای ارمنستان و آذربایجان داشتند و من آن زمان معاون ایشان بودم . ایشان در مسیر برگشت از راه زمینی با مسئولان منطقه آزاد ارس مواجه می شوند و موضوع وضعیت اسفبار دانشجویان ایرانی در این کشورها را مطرح می کنند و مسئولان منطقه هم پیشنهاد تاسیس پردیس بین اللملی ارس دانشگاه تهران در منطقه را می دهدند.
ایشان موضوع را در هیات رئیسه مطرح کردند که ابتدا همه مخالف بودند اما بنده مامور بررسی بیشتر شدم. با بررسیهایی که بعمل آمد و جلسات متعددی که با مسئولین منطقه گذاشته شد ، یک توافق نامه امضا شد و سرانجام مقدمات کار در سال ۸۶ شروع شد. بعد از رفتن حضرت آیت الله عمید از ریاست دانشگاه کار مدتی رها شد اما با پیگیری های مسولین و تایید آقای دکتر رهبر کار دوباره راه افتاد. عملا پذیرش دانشجو در سال ۹۰ انجام شد.

چرا پذیرش دانشجویان خارجی اتفاق نیفتاد؟ این موضوع به لحاظ شرایط علمی دانشگاه بود یا هزینه ها؟
هیچ کدام. دانشگاه در این زمینه کوتاهی نکرده است بلکه یکسری مشکلات عمومی مثل ویزا گرفتن وجود دارد. ما در حال حاضر تعدادی دانشجوی عراقی را پذیرش کرده ایم که در حال اخذ ویزا و انجام تشریفات اداری هستند.

برخی از کاربران ما معتقدند یکی از دلایلی که دانشجو خارجی در این دانشگاهها نیامدند تدریس به زبان فارسی بود؟
ما مجوز لازم برای برگزاری کلاس با زبان انگلیسی را داریم ولی بدلیل نداشتن دانشجوی خارجی فعلا” کلاس ها به زبان فارسی تشکیل می شوند. براساس پیش بینی بعمل آمده، با پذیرش اولین دانشجوی خارجی در هر رشته، برگزاری کلاسهای آن رشته با زبان انگلیسی خواهد بود.

برخی از کاربران معتقدند که این دانشگاه برای افراد پولدار است و هرکسی امکان تحصیل در آنها را ندارد. آیا شما هم همین نظر را دارید؟
خیر.هزینه ها بسیار کمتر از دانشگاههای طراز اول دنیا است و بیش از ۸۰ درصد دانشجویان ما از اقشار متوسط جامعه هستند.

میزان شهریه چقدر است؟
میزان شهریه برای دانشجویان متفاوت است چون از هر مدرک کارشناسی می توانند در هر رشته ای برای کارشناسی ارشد شرکت کنند اما باید پیش نیارهایی را بگذراند. اگر دوساله تمام کنند برای رشته های علوم انسانی هر نیمسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و رشته های مهندسی و فنی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان شهریه ثابت است، شهریه متغیر هم بستگی به تعداد واحدها دارد. بنابراین شهریه پردیس در حد دانشگاههای معتبر کشورهای پیشرفته دنیا است و در این ۵ سال اخیر هم رشد شهریه نداشته ایم.

تخفیفی هم برای دانشجویان ممتاز دارید؟
بله. در کلاسهایی که تعداد دانشجویان از ۷ نفر بیشتر باشد؛ نفر اول ۲۰ درصد، نفر دوم ۱۵ و نفر سوم ۱۰ درصد تخفیف دارند.

وام هم به دانشجویان تعلق می گیرد؟

وام صندوق رفاه می گیرند با بانک تجارت منطقه هم قرداد داریم که ۵ میلیون تومان وام می دهند.

برخی معتقدند که این دانشگاهها مدرک فروشی می کند و از لحاظ علمی در سطح دانشگاههای بین اللملی خارج از کشور نیستند؟معیار ورود به این  دانشگاهها چیست؟
در هیچ کشور پیشرفته دنیا این گونه نیست که یک میلیون نفر در آزمون کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند و صد هزار نفر انتخاب شوند. در دانشگاههای خوب دنیا، دانشجو توسط استاد و براساس توانایی های علمی متقاضی پذیرش می شود . هم اکنون بسیاری از کسانی که در دانشگاهها پذیرفته نمی شوند استعداد لازم را دارند ولی به دلیل رقابت بالا و ظرفیت کم دانشگاهها پذیرفته نمی شوند و برای همین به خارج از کشور می روند. بنابراین ما سعی داریم این افراد را در داخل کشور جذب کنیم. زمانیکه دانشگاه ها شروع به پذیرش دانشجوی شبانه کردند هم همین حرفها بود در حالیکه بعدا” مشخص شد در دانشگاههای طراز اول کشور به لحاظ علمی تفاوتی بین آنها نیست.

 

برخی از کاربران ما سوال کردند که آیا صحت دارد نمره دادن در دانشگاههای بین اللملی پولی است و بسیاری با تقلب نمره می گیرند؟

این موضوع اصلا صحت ندارد و به بیشتر به شوخی شبیه است. در دانشگاه تهران برگزاری امتحانات با دقت و وسواس زیادی صورت می گیرد و اساتید دانشگاه تهران نسبت به حفظ امانت در امتحانات بسیار جدی و سختگیر می باشند. من در پردیس ارس خودم شخصا” بر روی این موضوع نظارت دارم. حتی شاگردان من می دانند که اگر من از کسی تقلب بگیرم بی برو برگرد در درس من مردود می شود. بنابراین این موضوع اصلا صحت ندارد.

چه امکاناتی برای دانشجویان دارید ؟
امکانات خوبی داریم و سعی کردیم متناسب با امکاناتی که داریم دانشجو بپذیریم مثلا ما فعلا شرایط پذیرش دانشجو در رشته های علوم انسانی و برخی رشته های مهندسی و فنی داریم که امکانات کتابخانه ای و تجهیزات علمی مناسب را دارند. شاید باور نکنید اما ما در منطقه آزاد با پهنای باند ۲۰ مگ اینترنت داریم .

اساتید چگونه پذیرش می شوند؟
فعلا اساتید از دانشگاه تهران هستند و اکثریت آنها دانشیار یا استاد تمام هستند.

نحوه اقامت و رفت و آمد چگونه است؟
بستگی به محل سکونت دانشجویان دارد. اما ۶۰ نزدیک به درصد دانشجویان ما از منطقه آذربایجان هستند که زیاد هزینه ندارند.

برای دانشجویان امکانات رفاهی مثل خوابگاه هم دارید؟
یکی ار توافقات ما با سازمان منطقه آزاد این بود که امکانات رفاهی را منطقه آزاد تامین کند اما این موضوع دچار نوساناتی شد و ما خودمان دنبال کردیم الان با مهمانسرای جهانگردی قراداد داریم و یک سوم هزینه خوابگاه را پرداخت می کنیم. اما مجوز راه اندازی خوابگاه را داریم و حتما برای مهرماه برای خانمها خوابگاه دایر خواهیم کرد.

برخی سوال کردند که امکان انتقال از دانشگاهها وجود دارد؟
خیرانتقال ممنوع است.

عده بسیاری سوال داشتند که مدرک این دانشگاهها تا چه حد معتبر است و می توانند با این مدارک به کشورهای دیگر بروند؟
بله مدرک پردیس بین المللی ارس همانند دانشکده های دانشگاه تهران معتبر است. چون ما سیستم آموزشی و پژوهشی را با هم داریم.

ایا دوره های مشترک هم با سایر کشورها دارید؟
فعلا خیر اما به دنبال دورها های مشترک مثلا با کشور ترکیه هستیم.

آیا اساتید پروازی هستند؟
بله هیچ کدام اهل جلفا نیستند. تمام روزها دانشگاه دایر است و اکثر استادان از تهران می آیند.

چرا هنوز برای برای رشته هنر پذیرش ندارید؟
رشته هنر جزو رشته های اول ما بود چون پردیس هنرهای زیبای دانشگاه آمادگی پشتیبانی را نداشت فعلا” دایر نشده است اما به زودی امکان پذیر خواهد بود.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.