هزینه تعویض و صدور شناسنامه‌های تازه

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور با بیان اینکه تاکنون تنها برای پنج میلیون نفر توانستیم شناسنامه تازه صادر کنیم، گفت: اگر بحث‌های اعتباری سازمان ثبت‌احوال حل شود، مشکلات خاصی در این زمینه وجود ندارد. چرا که مشکل اصلی، تامین اعتبار تولید شناسنامه است.

محسن اسماعیلی دربارهٔ روند صدور شناسنامه‌های تازه با بیان اینکه صدور این شناسنامه‌ها از سال ۸۹ آغاز شده، گفت: تاکنون پنج میلیون جلد شناسنامه رایانه‌ای تازه در کشور صادر و تحویل متقاضیان شده است افزود : در شش ماهه اول امسال یک میلیون و ۱۹۰ هزار شناسنامه تازه صادرشده که از لحاظ فراوانی استان تهران با ۱۲۶۰ هزار جلد شناسنامه در رتبه اول قرار گرفته همچنین استان خراسان رضوی با صدور ۷۵ هزار جلد شناسنامه و استانهای آذربایجان شرقی، خوزستان و اصفهان هرکدام با ۶۵ هزار جلد شناسنامه در رتبه‌های بعدی قرارگرفته اند.

به گفته اسماعیلی، تاکنون برای حدود هفت هزار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز شناسنامه تازه صادر شده است.
مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: در اجرای طرح شناسنامه‌های تازه یکی از برنامه‌هایی که امسال به نتیجه رسیده آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی است و از ۱۲۶ میلیون اسناد ولادت و فوت موجود در ادارات تابعه سازمان ثبت‌احول کشور بیش از ۱۲۰ میلیون سند ولادت و فوت ایرنیان به صورت الکترونیکی در پایگاه کشوری بارگذاری شده و از سوی تمام ادارات ثبت احوال در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسماعیلی ادامه داد: براساس مصوبه‌ای که شورای عالی ثبت‌احوال در سال جاری تصویب وبه استانها ابلاغ کرده است، تعویض شناسنامه و صدور المثنی و همچنین پاسخگویی به استعلام‌های مراجع قضایی و دستگاههای ذی صلاح و تغییر نام‌خانوادگی که منجر به صدور شناسنامه می‌شود عملیاتی شده است و تاکنون حدود ۲۰ استان این روند را در تمامی ادارات انجام می‌دهند و مابقی استانها نیز در حال راه‌اندازی آن می باشند.
مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از مزایای مهم استفاده از آرشیو اسناد الکترونیکی اسنادهویتی بهر‌ه‌برداری از اطلاعات این آرشیو در پایگاه کشوری است و سند محوری نیست لذا زمانی که متقاضی به اداره ثبت احوال مراجعه می‌کند با صرف کمترین وقت و هزینه می‌تواند خدمات مربوط به شناسنامه خود را دریافت کند و همانجا برای وی شناسنامه صادر می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه برای تعویض شناسنامه‌ها سازمان ثبت احوال فراخوان نداده است،خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال در یک روند متعادل می‌تواند سالیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار جلد شناسنامه برای تازه متولدین و به طور میانگین دو میلیون و ۵۰۰ هزار جلد شناسنامه نیز برای اشخاصی که به سن ۱۵ سالگی رسیده‌اند و باید شناسنامه آنها عکس دار شود و یا اشخاصی که به دلایل مختلف شناسنامه آنها مفقود می‌شود برای آنها شناسنامه‌ تازه صادر کند لذا سازمان به سبب محدودیت‌های اعتباری توان پوشش بیش از این جمعیت را ندارد و به هیچ وجه فراخوان تعویض شناسنامه ندارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اعتبار شناسنامه‌های قدیمی یا همان شناسنامه‌هایی که به جلد قرمز رنگ می باشند همچنان به قوت خود باقیست افزود: بنده که مسئولیتی در ثبت احوال دارم شناسنامه‌ام قرمز رنگ است و تاکنون لزومی برای تعویض نبوده لذا تا زمانی که ضرورتی وجود نداشته باشد نیازی به تعویض شناسنامه نیست.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت ، ضریب امنیتی بالای شناسنامه‌ها و عدم جعل، از مهمترین ویژگی شناسنامه‌های تازه است که در قطع پاسپورت بوده، دارای استاندارد ملی بوده و مشکلاتی که در قبل در خصوص درج غلط املایی اسامی وجود داشت در شناسنامه‌های رایانه‌ای تازه وجود ندارد و با توجه به ضریب امنیت بالای این شناسنامه‌ها تاکنون گزارشی مبنی بر جعل این شناسنامه‌ها ارائه نشده است .
وی دربارهٔ اینکه چه مدت زمانی برای تعویض کل شناسنامه‌های ایرانیان لازم است، عنوان کرد: اگر بحث‌های اعتباری سازمان ثبت احوال حل شود، مشکلات خاصی در این زمینه وجود ندارد. چرا که مشکل اصلی، تامین اعتبار تولید شناسنامه است.
اسماعیلی گفت: به تمامی استان‌ها اعلام کرده‌ایم تا از منابع استانی و یا از منابع کشوری برای حل این مشکل استفاده شود و با توجه به اینکه طرح تعویض شناسنامه‌ها، یک طرح ملی است. اگر مشکلات اعتباری حل شود، می‌توانیم فراخوان تعویض شناسنامه‌ها را اعلام کنیم.
به گفته مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور، شناسنامه‌های قرمز رنگ با فناوری سال ۶۰ تولید شده و قابل جعل است. لذا هر چه زودتر تعویض شناسنامه‌ها انجام شود، با توجه به ضریب امنیتی بالای شناسنامه‌های رایانه‌ای، این مشکلات نیز به حداقل خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برای تولید هر جلد شناسنامه ۸۵۰۰ تومان هزینه لازم است، گفت: با توجه به اینکه از کل جمعیت کشور ۶۰ میلیون اشخاص واجد شرایط بالای ۱۵ سال می باشند، لذا باید تمام این هزینه‌ها تامین شود که از این تعداد تاکنون تنها برای پنج میلیون نفر توانستیم شناسنامه صادر کنیم.
اسماعیلی هزینه تعویض هر جلد شناسنامه برای اشخاص را براساس مصوبه امسال مجلس شورای اسلامی ۱۵ هزار تومان و برای اشخاصی که به سن ۱۵ سالگی تمام رسیده‌ اند ودر موعد قانونی یعنی تا پایان ۱۶ سالگی باید شناسنامه تازه عکسدار دریافت کنند این مبلغ ۱۰ هزارتومان تعیین شده است اعلام کرد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.