هزینه میلیاردها تومان پول برای رسیدن به کدام مقصود

متاسفانه برگزاری برخی کنفرانسها و اجلاسهای بین المللی که میلیاردها تومان سرمایه بیت المال نیز در آنها هزینه می شود، بدون برنامه و توجه به ماهیت آنها برگزار می شوند و کنفرانس علمی جنبش عدم تعهد آخرین آنها است که برخی مقالات ارائه شده در آن با اهداف اجلاس فاصله غیر قابل وصفی داشت.

بولتن نیوز: در حالی که دکتر محمود احمدی نژاد بارها در ماههای سپری شده از سال ۹۱ تاکید کرده است که با توجه به تشدید تحریمهای باید سخت گیریهای مسئولان دولتی در هزینه کردها از محل بودجه عمومی بیش از هر زمان دیگری افزایش یابد، متاسفانه برگزاری کنفرانسها و اجلاسهای بین المللی که میلیاردها تومان سرمایه بیت المال نیز در آنها هزینه می شود، بدون برنامه و توجه به ماهیت آنها برگزار می شوند و امروز شاهد آخرین آنها در زیرمجموعه دفتر رییس جمهوری هستیم.

برگزاری نخستین کنفرانس علمی جنبش عدم تعهد، از سوی معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد که با مسئولیت سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، برنامه ریزی و اجرا شد، علاوه بر اینکه آغاز و انجام آن با ابهامات و اشکالات فراوان روبرو بود و در اکثر موارد محتوای مقالات ارائه شده با ماهیت این کنفرانس و اهدافی که از برگزاری آن دنبال می شود نبود.

موضوع مهمی که با توجه به حضور تمامی روسای کشورهای عدم تعهد در ایران می توانست معبری باشد به سوی عبور از بی عدالتیهای سازمان مللی که تحت سلطه اسرائیل, آمریکا و کشورهای سرمایه داری جهان قرا دارد. اما با مروری بر مقالات و مضمون های ارائه شده در کنفرانس علمی جنبش عدم تعهد در می یابیم که یا ما نفهمیده ایم که این اجلاس بزرگ و موثر برای چه تشکیل می شود یا گردانندگان کنفرانس دقت لازم را در تفهیم ارائه کنندگان مقاله ها برای دست یافتن به آنچه مد نظر ایران است ملحوظ نداشته اند.

ایران برای این اجلاس که بزرگ‌ترین همایش بین‌المللی در طول تاریخ فعالیت دیپلماتیکش محسوب می شود شعار «مدیریت مشترک جهانی» را مطرح کرده است. بر همین اساس نیز در کنفرانس علمی این جنبش که به‌عنوان مقدمات اجلاس در هفته گذشته برگزار شد، دکتر ولایتی، جنبش غیرمتعهدها را یک مانع اصلی دربرابر دوقطبی شدن کامل دنیا توصیف کرد و گفت که جنبش غیرمتعهدها نیازمند اصلاح و تغییرات ساختاری و محتوایی است؛ «باید یک طراحی اساسی برای ایجاد اصلاحات و تغییرات لازم در این جنبش شکل بگیرد.»

در این رابطه مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری اظهار داشته: در شرایطی که جهان به سوی چند قطبی پیش می رود جنبش عدم تعهد باید با درک شرایط جدید به بازنگری در ساختار و اصلاح محتوای خود بپردازد. جنبش عدم تعهد به منظور رهایی از استعمار و دوری از قدرتهای سلطه گر شکل گرفت که در آن رفته رفته بخش اعظمی از کشورهای مستقل و جهان سوم که نمی خواستند زیر سلطه دیگران باشند عضو شدند.

ولایتی افزود: امروز شرایط دنیا با ۶۰ و حتی ۳۰ سال گذشته که آمریکاییها تصور می کردند قدرت بلامنازع جهان هستند فرق کرده به گونه ای که امروز روسیه پس از فروپاشی شوروی سابق نقش خود را برجسته می بیند ، چین یک ابرقدرت است و اتحادیه اروپا با وجود مشکلاتش در آرزوی نقش موثر است و برزیل و هند نیز در پی عضویت در شورای امنیت هستند و جهان اسلام نیز با بیداری اسلامی دگرگون شده است بنابراین جنبش عدم تعهد نیز باید برای ایفا کردن نقشی در آینده جهان برای خود فکری کند.

این در حالی استکه در عناوین و موضوع مقالات ارائه شده به این کنفرانس، در بسیاری از موارد به شعار کنفرانس و اهداف برگزاری اجلاس عدم تعهدها در تهران توجه نشده و اکثر این مقالات غیر مرتبط با اصل بحث هستند. به عنوان مثال مقاله شبکه های اجتماعی و تاثیر آن در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی، نقش هوش فرهنگی مهاجرین ایرانی در گرایش به راه اندازی کسب و کار، تئوری حکومت داری بر اساس فقه شیعی و تاثیر آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تحلیل گفتمان سرمقاله های روزنامه های واشنگتن پست، دیلی میرر، گاردین درباره فعالیتهای هسته ای ایران، ریشه یابی تحولات اخیربحرین و رویکرد رسانه های غربی و عربی به آن، الگوی مطلوب حفظ انسجام ملی در ایران، بررسی و ارائه یک مدل دینامیکی مدیریت آسیبهای فرهنگی بر اساس تئوری نظامهای طبیعی و تئوری ضایعات بر مبنای صفر، بررسی تجارب نوسازی بافت فرسوده در ایران و هندوستان و یا بررسی شاخصها و مولفه های فرهنگی موثر بر انسجام ملی در کشور هند، مقالاتی هستند که در عنوان و محتوا تقریبا هیچ ارتباطی با کنفرانس علمی پیرامون جنبش عدم تعهد ندارند.

و اگر این مقالات از درجه علمی بالایی نیز برخوردار باشند ولی ارائه آنها به چنین کنفرانسی باید بر اساس تقریب محتوا صورت گرفته باشد که چنین نیست.

جالب اینکه دو مقاله تاثیر دیپلماسی رسانه ای کشورهای استعماری در ایجاد عملیات روانی در کشورهای عدم تعهد و تحلیل گفتمان سرمقاله های روزنامه های واشنگتن پست، دیلی میرر، گاردین درباره فعالیتهای هسته ای ایران پیش از این حداقل دو بار در سایت تابناک به تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ با کد خبر  ۱۶۳۳۷۹ به قلم (س.ج) و پیشتر از آن در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۸۷ به قلم مهرنوش نیکنام در وبلاگ دانشجویان خبرنگاری دانشکده خبر ورودی ۸۷ منتشر شده است و در این کنفرانس هم به دو کارگروه تخصصی علوم سیاسی، روابط بین الملل و تحولات جهانی و کارگروه تخصصی فرهنگ، جامعه و تمدن ارائه شده است

 


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.