هزینه میلیاردی عرب‌ها برای خلیج بدون نام

مهر: آیین اختتامیه دومین جشنواره فرهنگی – هنری خلیج فارس شب گذشته ۹ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.

در ابتدای این برنامه و پس از اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه موزیک نیروی دریایی ارتش، حجت‌الاسلام علی مریدی‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دبیر جشنواره فرهنگی – هنری خلیج فارس گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای برپایی این رویداد ارائه کرد.

به گفته وی در دومین دوره این جشنواره استان‌های سیستان و بلوچستان، مرکزی, یزد و خوزستان با مسئولان استانی در خوزستان همکاری داشته‌اند.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس در سخنانی خلیج فارس را نه تنها مسئله‌ای ملی بلکه موضوعی سیاسی و دینی دانست و گفت: همه آحاد ملت ایران خلیج فارس را جزو لاینفک کشورشان می‌دانند و هر نگاه چپی را به آن محکوم می‌کنند.

وی افزود: تمام ایرانیان اعم از مسلمانان و متعلقان سایر ادیان و مذاهب که در هر جای این سرزمین ساکن هستند نسبت به مسئله خلیج فارس حساس هستند و علیرغم برخی اختلافاتی که در موضوعات مختلف باهم دارند، روی ملی بودن خلیج فارس اتفاق نظر دارند.

آیت‌الله نعیم آبادی اضافه کرد: بعد دیگر مسئله خلیج فارس بعد سیاسی آن است؛ استکبار که در دفاع مقدس مفتضحانه از ملت ایران شکست خورد، هنوز دست‌بردار نیست و البته این طبیعی است چون دشمن است و اگر روزی دم از رفاقت زد باید دید غرضش چیست؟

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تاکید کرد: فارس بودن خلیج فارس از آفتاب هم روشن‌تر است و این اسم جعلی خلیج العربی هم یک حرکت ایذایی است.

وی همچنین یادآور شد: خاندان پهلوی برای اینکه در قدرت بمانند از تن دادن به هیچ مذلتی مضایقه نکردند، ولی الحمدلله در دوران انقلاب اسلامی ملت ایران روی حرف حق خود ایستاده است. ما زمانی که توان امروز را نداشتیم تن را مقابل تانک قرار دادیم و وطنمان را حفظ کردیم، ولی امروز اگر آنها بیش از کوپنشان حرف بزنند، آنها را در جای خودشان خواهیم نشاند.

حجت‌الاسلام نعیم آبادی دفاع از وطن و خلیج فارس را واجب عنوان کرد و گفت: ‌ای کاش این شیخ نشین‌ها می‌توانستند سر عقل بیایند، ولی مگر می‌شود یک نوکر جلوی اربابش بایستد و سرعقل بیاید؟

در ادامه این برنامه ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان هدف از بزرگداشت نام خلیج فارس را پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی آن توصیف کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد انرژی دنیا در این گذرگاه است و به لحاظ استراتژیکی یکی از ۱۴ نقطه مهم دنیا است.

عزیزی به نقش فرهنگی و ایدئولوژیکی خلیج فارس هم اشاره کرد و گفت: خلیج فارس همواره گهواره تمدن‌های درخشان بشری بوده و این سابقه کهن و پرارزش تاثیر مهمی در فرهنگسازی داشته است و اتفاقات این از دغدغه‌های اصلی دشمنان ما است.

استاندار هرمزگان افزود: باید سرزمین متصل به خلیج فارس یعنی ایران اسلامی را قلب جهان اسلام بدانیم. نظام سلطه استراتژی خاصی را برای قرن ۲۱ تعریف کرده و تمام جریان‌های این نظام در مسیر این استراتژی حرکت می‌کنند. برای آنها خلیج فارس جایگاه مهمی دارد و به همین خاطر است که می‌خواهند به نام و هویت آن خدشه وارد کنند.

وی همچنین با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای اجرای دکترین برخورد تمدن‌ها در جهان گفت: در این پارادایم خلیج فارس سرزمین منحصر به فردی است و برای آنها اهمیتی حیاتی دارد. دنیای غرب و نظام سلطه از این هراس دارند که ملت‌های آزاده و مستقل نفوذ فرهنگی خود را در منطقه گسترش دهند.

در آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی – هنری خلیج فارس همچنین محمدرضا سحاب، رئیس موسسه جغرافیایی سحاب و از خاندانی معروف به همین نام که تحقیقات علمی زیادی با هدف حفظ نام خلیج فارس انجام داده اند در سخنانی گفت: سال ۱۳۳۷ و زمانی که عبدالکریم قاسم در عراق کودتا کرد در یکی از سخنرانی‌هایش برای اولین بار کلمه مجعول (خلیج عربی) را به کار برد که متاسفانه آن زمان دولت شاهنشاهی توجهی به این مسئله نکرد و با بی‌تفاوتی از کنارش گذشت.

وی افزود: ما هنوز بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال از آن زمان درگیر پرونده منحوس خلیج عربی هستیم.

محمدرضا سحاب با اشاره به تلاش‌های پدرش در جمع آوری اسناد و نقشه‌های تاریخی مربوط به خلیج فارس یادآور شد: او در سال ۱۳۴۴ در محل فعلی تئاتر شهر در تهران نمایشگاهی از این اسناد برپا کرد که مورد استقبال موسسه‌ها و رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

رئیس موسسه جغرافیایی سحاب در ادامه با اشاره به تلاش‌های مرحوم یمین افشار، اولین استاندار استان ساحلی (هرمزگان و بوشهر) برای گردآوری اطلسی از نقشه‌های خلیج فارس گفت: مرحوم افشار پیشنهاد تدوین اطلسی از این نقشه‌ها را به پدرم داد که این کار در سال ۱۳۴۵ شروع و در سال ۱۳۴۹ تمام شد.

به گفته فرزند مرحوم سحاب، پدرش برای این کار حتی فرش زیر پای خودش را فروخت و هزار نسخه از اطلس خلیج فارس را به دانشگاه‌های مختلف کشور اهدا کرد.

سحاب همچنین به چاپ اطلسی دیگر از خلیج فارس در سال ۱۳۶۵ در بغداد اشاره کرد و گفت: این نقشه مخدوش است و در آن از عنوان بحر فارس استفاده شده است.

این پژوهشگر در حوزه خلیج فارس، همچنین اقدام چند سال پیش مجله نشنال جئوگرافیک را در به‌کار بردن نام جعلی خلیج عربی محکوم کرد و گفت: ما بعد از این اتفاق به همراه چند تن از همکارانم اطلسی ۵ جلدی را به زبان انگلیسی تهیه کردیم که توسط وزارت امور خارجه چاپ و در کشورهای مختلف البته در تعداد محدود توزیع شد.

به گفته سحاب در حال حاضر نسخه‌های اصلی این اطلس یافت نمی‌شود و نسخ قدیمی آن با بهای ۴۵۰ دلار در سایت آمازون قابل دسترسی است.

وی همچنین پیشنهاد برگزاری همایش‌های بین المللی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای دیگر برای پاسداشت نام خلیج فارس و تدوین اطلسی به ۷ زبان بین المللی جهان را ارائه کرد و گفت: این کارها نیازمند حمایت وزارت ارشاد است و باید در تیراژ بالا و به صورت رایگان در دانشگاه و مجامع علمی داخلی و خارجی توزیع شود.

رئیس موسسه جغرافیایی سحاب همچنین از اینکه «برخی کشورهای عربی برای برگزاری همایشی علمی در ۲ سال پیش در دانشگاه مک ماسل کانادا یک میلیون و ۴۵۰ هزار دلار خرج کرده اند» ابراز شگفتی کرد و گفت: این سمینار با عنوان خلیج بدون نام ۲ سال پیش در کانادا برگزار شد.

در ادامه آیین اختتامیه فرهنگی – هنری خلیج فارس وزیر ارشاد از تمبر یادبود خلیج فارس رونمایی کرد.

همچنین یک اثر خوشنویسی نفیس از استاد محمود رهبران با موضوع خلیج فارس رونمایی شد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.