هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گشایش یافت

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری عصر روز گذشته چهارشنبه (۱۴ تیرماه) با حضور نمایندگانی از ۹ کشور در شیراز گشایش یافت.

به گزارش سه نسل، در این نمایشگاه فعالان گردشگری سلامت،‌نمایندگان برخی از بیمارستان‌ها‌، دفاتر خدمات مسافرتی‌ که بیشتر آنها از شیراز بودند حضور دارند.

همچنین به گفته مدیر میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، نمایندگانی از کشورهای تایلند،ترکیه‌، کنیا،‌مالزی‌، امارات‌، سنگاپور‌، هند، عمان‌، هلند‌ و اندونزی‌ در این نمایشگاه غرفه دارند.

در آئین گشایش هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شیراز که از عصر روز گذشته آغاز شده است و تا شنبه ۱۷ تیر ماه ادامه دارد، سفرا،‌ رایزنان و کاردانان سومالی ‌،تاجیکستان‌، نروژ،‌کوبا‌،اروگوئه‌،‌ موریتانی‌‌، نیکاراگوئه، گینه‌، اکوادور،فیلیپین اوگاندا‌، نیجریه،‌عراق‌،کرواسی،‌ساحل عاج‌‌، گرجستان‌، اندونزی‌، قزاقستان‌ و افغانستان به همراه نماینده سازمان جهانی جهانگردی حضور داشتند.

همچنین امام جمعه استاندار و استاندار فارس ،‌معاونان گردشگری‌،‌میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز در مراسم حاضر بودند.

به گزارش سه نسل،‌ منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم با اشاره به رشد صنعت گردشگری از سال ۱۹۵۰ میلادی تا کنون اظهار کرد: در شش ماه نخست سال ۲۰۱۲ میلادی میزان رشد گردشگری در دنیا علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان جهانی جهانگردی که باید ۴/۴ درصد می‌بود به بیش از شش درصد رسیده که این، نوید می‌دهد گردشگران در عرصه بین‌المللی دنبال مقاصد نو هستند که ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

او همچنین به اولویت‌بندی حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد:‌امیدواریم با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشور و همچنین حضور در رویدادهای بین‌المللی بخش خصوصی که سردرمدار گردشگری به شمار می‌رود محصول خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد و با کشورهای خارجی تعامل داشته باشد.

او تاکید کرد: ما با جذب ۷/۵ گردشگر ۴ میلیون شغل مستقیم و ۱۳ میلیارد دلار درآمد ارزی به دست می‌آوریم و استان فارس دست کم باید ۵۶۰ هزار گردشگر خارجی را جذب کند.

صالح‌آبادی استاندار فارس نیز در ادامه به مزیت‌های صنعت گردشگری و تاثیر آن بر درآمد کشور و همچنین موقعیت ممتاز ایران از نظر جذب گردشگر و جاذبه‌های استان فارس اشاره کرد.

به گزارش سه نسل، حجت‌الاسلام مرادی امام جمعه موقت شیراز نیز که به نظر می‌رسید تسلط کافی روی مبحث گردشگری دارد گزارشی کامل از پیشرفت صنعت گردشگری در دنیا و ضرورت توجه ایران به این صنعت سخن گفت.

او در ادامه سخنانش به برخی آیات قرآن کریم و همچنین احادیثی درباره توصیه به سفر اشاره کرد و افزود: بسیاری از علما در گردش به جایی رسیدند مثل سعدی که ابیاتی در این خصوص دارد.

حجت‌الاسلام مرادی یادآور شد: در حال حاضر میزان درآمد صنعت گردشگری در دنیا بالغ بر ۹۰۰ میلیارد دلار است و طبق آمارهای جهانی در حال حاضر ۲۱۵ میلیون نفر در جهان از گردشگری دارای شغل هستند.

امام جمعه موقت شیراز اظهار کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته، به ازای ورود هر شش جهانگرد به کشور، یک شغل ایجاد می‌شود و گردشگری بزرگترین صنعت درآمدزا است.

وی در ادامه گفت: ایران خوشبختانه جزو پنج کشور برتر تاریخی جهان به شمار می‌آید که البته این، از نظر سازمان‌های بین‌المللی است اما براساس نظر ما ایران خیلی جلوتر از این آمارها است و اگر بتوان سالی ۷/۵ گردشگر جذب کنیم دو میلیون شغل مستقیم و سه و نیم میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود ضمن آنکه درآمد بالایی به دست خواهد آمد.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به وجود یک سوم از آثار فرهنگی -علمی باستانی در استان فارس و همچنین ۱۴۰۸ بقعه امامزاده و قدمگاه در این استان افزود: لازم است در صنایع دستی و گردشگری سرمایه گذاری انجام شود و زیرساخت‌ها را برای ورود گردشگران آماده کنیم.

به گزارش سه نسل، در این مراسم متن بیانیه‌ای از جانب دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی خوانده شد که در این متن آمده است: این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که صنعت گردشگری جهان رشدی چشمگیر یکی از برهه‌های زمانی درخشان خود را تجربه می‌کند. با وجود محدودیت‌ها و موانع اقتصادی موجود در بسیاری از بازارهای اصلی مولد گردشگری اروپا و آمریکای شمالی تعداد گردشگران بین‌المللی شاهد رشدی تقریبا شش درصدی در چند ماه آغازین سال ۲۰۱۲ بوده است که این امر به نوبه خود خبر خوشی برای فعالان گردشگری است.

گردشگری بین‌المللی کماکان این مسیر رشد و ترقی را می‌پیماید و تا پایان سال ۲۰۱۲ یک میلیارد گردشگر مرزهای بین‌المللی را طی می‌کنند و از این رهگذر بالغ بر یک تریلیون دلار را عاید جوامع و کشورهای میزبان می‌کنند. یکایک این گردشگران به نوبه خود بخشی از یک صنعت قوی هستند. صنعتی که این درصد از GBP یک شغل از هر ۱۲ شغل و ۳۰ درصد از صادرات خدمات جهان را در اختیار خود دارد.

امروزه گردشگران بین‌المللی نه تنها به مقاصد بیشتر، بلکه به مقاصد دورتر سفر می‌کنند. در طول ۱۰ سال گذشته مقاصد گردشگر نوظهور پدیدار شده‌اند و درهای جهان به روی همگان گشوده شده‌اند. در سال ۲۰۰۰ میلادی اقتصادهای نوظهور سهمی معادل ۳۸ درصد از گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌اند. در سال ۲۰۱۱ این رقم به ۴۷ درصد افزایش یافت. در حال حاضر تقریبا نیمی از ۹۸۲ میلیون گردشگر بین المللی ورودی جهان به کشورهای دارای اقتصاد نوظهور سفر می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران کشوری با میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی منحصربه فرد امروزه در جایگاهی قرار گرفته که می‌تواند از این رشد فوق‌العاده به نحو مطلوب بهره مند شود. در سال‌های گذشته ایران از طریق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همکاری تنگاتنگی را با سازمان جهانی جهانگردی برای توسعه پایدار صنعت گردگشری رو به رشد کشور داشته است.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری شیراز با گردهم آوردن کشورهای مختلف و نقش‌آفرینان بخش خصوصی گردشگری یقینا نقش مهمی در جلب توجه جهانیان به جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری ایران و همچنین تدوین راهبردهای مورد نیاز رشد گردشگری این کشور در آینده پیش رو ایفا خواهد کرد.

اطمینان دارم شهر شیراز که قبلا میزبان پنجمین گردهمایی شهرداران جاده ابریشم این سازمان در ۲۰۱۰ بود، این بار موفقیت جدیدی را رقم می‌زند و این نمایشگاه به بهترین و محبوب‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کنند.

در ادامه،«هری هوانگ» نماینده سازمان جهانی جهانگردی و مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه در سازمان پس از خواندن متن بیانیه دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به سفر هیأت ۱۵ نفره‌ای از کره جنوبی به ایران اشاره کرد و گفت:این هیأت در برگشت مقاله‌ای را در یکی از روزنامه‌های پرتیراژ کره‌جنوبی درباره تجربه سفر به ایران منتشر کرده بودند و با توجه به مطالبی که خواندن اطمینان خاطر دارم که تعداد زیادی از مردم این کشور به ایران سفر می‌کنند .

وی افزود: امیدوارم چنین فعالیت‌هایی برای مراکز گردشگری دیگر کشورها و قاره‌ها انجام شود تا آنها نیاز شاهد زیبایی‌های ایران باشند.

فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نیز در این آئین گشایش با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری و همچنین ظرفیت‌های جذب گردشگر در ایران گفت: در استان فارس مجهزترین مراکز درمانی وجود دارد که سالانه میزبان هزاران گردشگر است. همچنین شیراز به عنوان دومین قطب ادبی دنیا افتخاراتی را برای ما به دست آورده است با این تفاسیر، برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی و توسعه زیرساخت‌ها و تقویت تأسیسات امری بدیهی است.


گردشگری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.