هشتمین همایش بین‌المللی گفتگوی ادیان اسلام و مسیحیت

۰۲م آذر ،

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای همایش بین‌المللی گفتگوی ادیان اسلام و مسیحیت میان ایران و واتیکان(شورای پاپی گفتگوی بین ادیان و مرکز گفتگوی بین ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، کاردینال “جین لوئیس توران”مشاور پاپ و رئیس این همایش به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت گفتگوی ادیان تأکید کرد و بحث “عدالت” را در جهان مهم دانست.
اولین سخنرانی علمی همایش” دامین هووارد”، از انگلستان بود که سخنران خود را  با عنوان “عدالت از دیدگاه کاتولیک و دکترین اجتماعی کلیسا” ارائه داد.
” هووارد”گفت:مسأله عدل الهی و درخواست عدالت از مردم توسط خدا در ادیان الهی، مطرح شد. ایمان به خدا و عذاب الهی در دنیا، برای مسیحیت، یک پارادوکس است که با مرگ مسیح و آسمان رفتنش و برگشتش برای ایجاد عدالت، حل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد:موضوع عدالت، مرکز ثقل ایمان مسیحی به شمار می‌آید. عدالت به همراه حقیقت و آزادی و عشق، چهار ارزش بنیادین حیات اجتماعی است.
“هووارد”گفت: کلیسا از سازمان‌های بین‌المللی برای عدالت حمایت می‌کند.
سپس “محمدرضادهشیری”، معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به سخنرانی در باره تأملاتی در باره عدالت از منظر اسلام در پنج گزاره پرداخت.این پنچ گزاره عبارتند از:
 ۱- عدالت، ارزش مطلق و طریقی است. ارزش‌ها بر سه قسمند: اول: ارزش‌های اقتضایی، مثل صدق خوب و بد؛ دوم: ارزش‌های مطلق و غایی مثل توحید و سعادت و سوم: ارزش‌های مطلق و طریقی مانند عدالت که جامعه را به سعادت می‌کشاند.
۲- عدالت بر سه بنیاد فطرت (امور ثابت انسانی) و حکمت (عقلانیت و خردورزی) و پیوند ذهن و عین استوار است.
۳- باید عدالت اجتماعی با کرامت انسانی و معنویت توأم باشد.
۴- باید عدال در سه حوزه تفکر، کردار و گفتار ظهور یابد.
۵- ملاحظاتی در باره عدالت در میان بینا دینی؛ مثل اینکه: عدالت، یک ارزش مطلق است و نباید میان ارزش‌های مطلق و نسبی، مانند: صلح خلط کرد.
جلسه با گفتگوی میان متفکران شیعه و کاتولیک، ادامه یافت و پرسش‌هایی از دکتر هووارد و دکتر دهشیری پرسیده شد.
عصر روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه جلسه گفتگوی ادیان با سخنرانی دکتر “محمدباقرخرمشاد”، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات در باره عدالت آغاز شد.
وی ابتدا به معانی مختلف عدالت پرداخت و برآیند همه معانی عدالت را عدالت حق تعالی دانست.
خرمشاد عدالت را امری تجزیه ناپذیرخواند وبرای ورود به بحث، شش مطلب را بیان کرد:
۱- عدالت، مقیاس خلقت،
۲- ارزش ذاتی عدالت،
۳- عدالت، خواسته‌ای فطری،
۴- عدالت، درخواستی وحیانی
۵- عدالت، مقیاس شریعت
۶- عدالت، نیاز تاریخی و دست یافتنی.
سپس خرمشاد به ابعاد مختلف عدالت، یعنی: عدالت اخلاقی ، عدالت اقتصادی و عدالت سیاسی پرداخت.
حجت‌السلام و المسلین “عبدالحسین خسروپناه”، رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران مقاله خود را  با عنوان “حقیقت عدالت از دیدگاه اسلام” ارائه کرد.
وی گفت: این گفتگوها می‌تواند فهم ما را نسبت به یکدیگر نزدیک‌تر کند و کمکی برای تحقق عدالت در جهان باشد؛ عدالتی که بیش از قبل بدان نیازمندیم.
“خسروپناه”در ادامه سه محور را پیرامون عدالت به شرح ذیل ارایه نمود:
محور اول: عدالت در قرآن کریم و سخنان پیشوایان اسلام،
محور دوم: عدالت از دیدگاه دو شخصیت متفکر اسلامی، یعنی فارابی و شهید صدر، محور سوم: پاسخ به سئوالات مهم در خصوص عدالت
” فرانسوا بوسکه” سخنران بعدی بود که مقاله خود را  با عنوان “عدالت فردی” ارائه داد.
جلسه با گفتگو و طرح پرسش‌ها به شرح ذیل ادامه یافت.
یکم: مسیحیت، خود را اهل‌الکتاب نمی‌داند و مذهب ما بر کلمه لوگوس و خرد است.
دومین روز همایش با سخنرانی ” عماد افروغ” با عنوان «پیش‌فرض‌های و رویکردهای نظری عدالت اجتماعی عدالت» ، کشیش “مارسلو سانچز سوروندو “از رم  با عنوان «آیا عدالت جهانی به واسطه قدرت امکان‌پذیر خواهد بود.» و  “سیده مژگان سخایی” ادامه یافت./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.