هشتمین دور گفت وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس در مسکو پایان یافت

به گزارش ایرنا، این دور از گفت وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روس در صومعه ‘دانیلوفسکی’ مقر رهبر کلیسای ارتدوکس روس در قلب مسکو برگزار شد و از طرف ایران در این نشست، آیت الله ‘محمد علی تسخیری’ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،’محمد رضا دهشیری’ معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ‘احمد بهشتی’ رییس دانشگاه قم و ‘الهام امین زاده’ استاد دانشگاه تهران در این گفت وگو شرکت داشتند.

اسقف ‘فئوفیلالت’ اسقف مناطق ‘پیتی گورسک’ و اوستیای شمالی، کشیش ‘زرکش اف’ کشیش کلیسای ارتدوکس تهران و شارجه و ‘فیلیپ’ نماینده کلیسای ارتدوکس روس در مجلس اروپا از طرف روس در این دور شرکت داشته و گفت وگو کردند.

آیت الله محمد علی تسخیری’ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آیین اختتامیه این نشست مذهبی فرهنگی با بیان اینکه میان اسلام و مسیحیت بخصوص مذهب شیعه و مسیحیت ارتدوکس نزدیکی خاصی دیده می شود، اظهار داشت: ما در گفت و گوهای اسلام و مسیحیت در سال های اخیر به این واقعیت پی بردیم که به یکدیگر نزدیک هستیم.

تسخیری خاطرنشان کرد: بعضی از ایده ها در مسیحیت و اسلام با تعبیرات مختلف مطرح می شود، ولی ایده همان است.

وی اضافه کرد: یکی از نتایج گفت وگوهای سازنده این است که به زمینه مشترک برسیم و متفق القول این زمینه ها را اعلام کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسه به اظهارات یکی از حاضران روس مبنی بر عواقب منفی تحولات خاورمیانه برای اقلیت های مسیحی مقیم کشورهای این منطقه گفت: ما تحولات منطقه را هر چند که بعضا دارای نتایج منفی باشد، مثبت می دانیم.

وی افزود: زیرا که این تحولات و روی کار آمدن حکومت های مردمی موجب پایان یافتن چپاول ملت ها و فراهم آمدن بازگشت آنها به هویت اصلی خویش است.

اسقف ‘فئوفیلالت’ اسقف مناطق ‘پیتی گورسک’ و اوستیای شمالی هم گفت که در ده سال اخیر در سطح جهانی به ویژه غرب قوانین انسانی در مواردی در تضاد با قوانین مذهبی تصویب می شود.

وی افزود: بعضی آزادی های مذهبی همچون آزادی پوشش و حجاب و روزه داری نقض می شود و در برخی کشورها هم ازدواج های تک جنسی رایج و آزاد می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس انجیل انسان شبیه خدا آفریده شده و در وی شایستگی هایی از طرف پروردگار به ودیعه گذاشته شده که آن را از حیوانات متمایز می کند، اظهار داشت: اما در برخی جوامع مقام انسان تنزل می یابد و قوانین در این زمینه به انسانها کمکی نمی کنند.

این مقام کلیسای ارتدوکس روس خاطرنشان کرد که در مدارس روسیه درس ارکان ادیان سنتی این کشور از ماه سپتامبر آینده تدریس خواهد شد.

اسقف ‘فئوفیلالت’ در بخش دیگر سخنان خود ارزش های لیبرالی را ضدخدایی خواند و گفت: این ارزش های کذایی اهداف دوری انسان از خدا را دنبال می کند.

وی افزود: دو دین بزرگ مسیحیت و اسلام می توانند و باید با این خطر مشترک مقابله کنند و خوشبختانه گامهایی در این مسیر برداشته شده و مبارزه موفقیت آمیزی صورت گرفته است که باید ادامه بیابد و برای این امر نیاز به تشریک مساعی وجود دارد.

‘فیلیپ’ نماینده کلیسای ارتدوکس روس در مجلس اروپا هم در این نشست گفت: از اشتراک های دو دین اسلام و مسیحیت ارتدوکس در باره مباحثی همچون شایستگی های انسان و حقوق بشر حیزت زده هستم.

وی افزود: در هر دو دین در باره این دیدگاه که انسان علاوه بر کرامت ذاتی، کرامت اکتسابی دارد که با تلاش هایش به دست می اید، اشتراک نظر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: غرب اعلامیه حقوق بشر را با توجه به ارزش های جامعه خود تنظیم کرد و آنها ارزش های اخلاقی را شفاهی ذکر کرده و بصورت کتبی قید نکردند.

‘محمد رضا دهشیری’ معاون پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم گفت: باید پا را از حد این گفت وگوها فراتر بگذاریم و زمینه را برای تنظیم منشور مشترک بین اسلام و کلیسای ارتدوکس روس آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در باره مباحث مربوط به حقوق بشر اشتراکات داریم.

هشتمین دور از گفت وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس روس با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد و در آن بر تلاش متقابل برای نزدیکی هر چه بیشتر دیدگاه های دو طرف و همکاری در مبحث بسیار مهم دفاع از حقوق بشر و مقابله با توطئه های غرب در این زمینه تاکید شد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۰۸۰** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۴۰۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.