هشت سال «خودکارشناس‌پنداری» مدیران ارشد به کشور آسیب جدی زد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – ممتازنیوز:
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «خودکارشناس‌پنداری» مدیران ارشد در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ به کشور آسیب جدی وارد کرد گفت: عدم تعادل و توازن در توسعه کشور ناشی از عدم اتخاذ استراتژی‌های مبتنی بر آمایش سرزمین است.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در آیین افتتاحییه همایش ملی رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران که در دانشگاه سمنان در حال برگزاری است، افزود: عدم تعادل و عدم توازن در کشور آسیب‌های بسیار جدی به کشور وارد کرده است که ناشی از نادیده گرفتن و عدم توجه ویژه به آمایش سرزمین است.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمین یک برنامه راهبردی است، گفت: اکنون ضرورت برنامه ریزی آمایشی در کشور به وضوح دیده می‌شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال است که مفهوم آمایش وارد کشور ما شده است، گفت: از سال ۱۳۴۰ تاکنون متناسب با فعالیت‌ها در این حوزه و موانع پیش روی آن در حوزه آمایش سرزمین می‌توان آن را به هفت دوره تقسیم کرد.

جلالی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۵۰ را زمان شکل گیری مفهوم آمایش سرزمین در ایران ذکر کرد و ادامه داد: سالهای ۵۰ تا ۵۶ زمان تأسیس مرکز آمایش سرزمین، سال‌های ۶۲ تا ۶۸ ایجاد دفتر برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، سال های ۶۸ تا ۷۵ زمان واگذاری طرح آمایش سرزمین به سازمان برنامه‌ریزی و تهیه خط و مشیء برای درج در برنامه توسعه و سال‌های ۷۶ تا ۸۴ نیز انجام فعالیت‌ها در حوزه مطالعات و نظریه‌ها در مقوله آمایش سرزمین بوده است. البته این مهم موانع بسیار زیادی در این سال‌ها پیش روی داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ موانع جدی‌تری پیش روی طرح آمایش سرزمین بوده است، گفت: تفکر خود کارشناس پنداری مدیران ارشد در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ آسیب جدی به کشور وارد کرد.

وی اضافه کرد: مدیران ارشد خود را بهترین کارشناس می‌پنداشتند و در همین زمان بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد و همچنین انحلال مرکز ملی آمایش نیز به وقوع پیوست.

جلالی با اشاره به اینکه تا قبل از این رویکرد تصمیم گیری در کشور ضد برنامه‌ای بود اضافه کرد: اکنون در سال تا امروز آمایش سرزمین مورد توجه ویژه قرار گرفته است که جای تبریک دارد، همچنین در این سال‌ها با احیاء سازمان برنامه ریزی و تهیه برنامه ششم توسعه نیز روبرو هستیم که این نیز جای تبریک دارد.

وی تأکید کرد: اگر در برنامه نویسی تنها به کلیات بپردازیم و آرزوهایمان و همه آن چیزی که دوست داریم اتفاق بیفتد را بنویسیم، بزرگترین اشتباه را در تدوین برنامه مرتکب شده‌ایم از این رو در چنین وضعیتی برنامه ننویسیم بهتر است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم آمایش سرزمین انجام دهیم باید اطلاعات ما نسبت به سرزمین جامع و کامل باشد ادامه داد: آمایش سرزمین باید به رفع موانع توسعه‌ای در کشور کمک کند، موانع توسعه‌ای موجب شده است تفاوت‌ها و نابرابری‌ها با نرخ زیادی افزایش پیدا کند.

جلالی با تأکید بر نقش آمایش سرزمین در جلوگیری از حوادث طبیعی و زیست محیطی گفت: ما در استان سمنان برای اصفهان و ارومیه نیز گریه می‌کنیم، استان سمنان با بحران خشکسالی و کمبود آب مواجه است، اصفهان و ارومیه نیز با این مشکل دست گریبان هستند، چرا زاینده رود نباید جاری باشد؟ چرا باید دریاچه ارومیه خشک شود؟ آمایش سرزمین می‌تواند کشور را از این بحران‌ها خارج کند، در طرح آمایش سرزمین باید نگاه فرا منطقه‌ای و ملی داشته باشیم.

  • راه اندازی کمیسیون آینده پژوهی در دولت و مجلس ضروری است

وی ضعف تفکر در کشور را یکی دیگر از آسیب‌های حوزه برنامه ریزی در کشور دانست و گفت: کمیسیون آینده پژوهی در دولت و مجلس یک ضرورت است، ما فقط به امروز نگاه می‌کنیم اما به پژوهش و مطالعه برای آینده نگاه خوبی نداریم.

– .
Scottish readers: Undecided about the referendum? Please read How the media shafted the people of Scotland and Scottish Independence, Power And Propaganda.

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.