هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات و اعتبار به حوزه معدن و کشاورزی آذربایجان غربی اختصاص یافت

۱۶اردیبهشت،

محمد رضا رحیمی یکشنبه شب پس از پایان دور چهارم سفر استانی هیات دولت به آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگاران در ارومیه افزود: این میزان تسهیلات و اعتبار برای توسعه دو بخش با اهمیت در آذربایجان غربی اختصاص داده شده که این امر نشان دهنده توجه دولت و رییس جمهور به قابلیت های آذربایجان غربی است.

وی اضافه کرد: از این میزان، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح های حوزه کشاورزی اختصاص داده شد.

رحیمی اظهار کرد: علاوه بر آن، ۶۰۰ میلیارد ریال از محل حوادث غیرمترقبه نیز برای اجرای طرح های آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه و جبران خسارت های ناشی از خشکسالی ، سرمازدگی و آفات اختصاص یافت.

معاون اول رئیس جمهوری سهم تسهیلات و اعتبارات معدن آذربایجان غربی را نیز سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: دولت به این تسهیلات ارائه شده یارانه های هفت تا ۱۳ درصدی به بانک ها اعطا می کند.

رحیمی در خصوص دیگر مصوبات دور چهارم سفر هیات دولت به آذربایجان غربی گفت: تهیه طرح جامع معادن و صنایع معدنی استان، اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه و صدور مجوز استحصال و برداشت املاح از آن ، ایجاد پایگاه جامع اطلاعات کشاورزی و آزمایشگاه مرجع کشاورزی و اختصاص مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اضافی عمرانی برای تکمیل مصوبات سفرهای سه گانه قبل، این مصوبات را شامل می شوند.

وی اضافه کرد: تعیین بوکان به عنوان فرمانداری ویژه، مطالعه ایجاد شهرک صنعتی پتروشیمی در میاندوآب، تقویت مرز زمینی پیرانشهر، توسعه فرودگاه ارومیه، تامین اعتبار بزرگراه نقده- پیرانشهر – تمرچین، صدور مجوز فروش ساختمانهای دولتی مازاد استان برای اجرای طرح های عمرانی، تاسیس شعبه دانشگاه مالک اشتر در آذربایجان غربی و راه اندازی شعبه پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی از جمله دیگر مصوبات دولت در این سفر بود.

رحیمی در خصوص مصوبات دوره های پیشین دولت در آذربایجان غربی نیز گفت: از مجموع ۶۷۶ مصوبه در سفرهای سه گانه دولت، ۲۶۱ مصوبه به طور کامل اجرایی شده ، ۳۰۰ مصوبه در دست اجرا بوده و ۱۱۵ مصوبه دیگر نیز که شامل ۱۷ درصد مصوبات است به دلایل مختلف اجرایی نشده اند که اجرای آنها در دست پیگیری می باشند.

وی اظهار کرد: مشکل این مصوبات اجرا نشده، در جلسه هیات دولت امروز مورد بررسی قرار گرفت و با توجه ویژه دولت و رییس جمهور در آینده نزدیک این مشکل حل می گردد.

معاون اول رییس جمهور، در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های دولت در هشت سال قبل در آذربایجان غربی پرداخت و افزود: اختصاص ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار عمرانی به استان، پرداخت ۱۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به طرح های اشتغالزا و ایجاد ۱۷۳ هزار و ۲۸۷ فرصت شغلی پایدار، ساخت ۲۱ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر و ایجاد اشتغال موقت برای ۶۴ هزار نفر ، ایجاد ۸۳۰ تخت تازه بیمارستانی ٰ راه اندازی ۲۹ پایگاه امداد جاده ای تازه، افزایش ۲۰۵ درصدی تعداد دانشجویان در استان و رساندن آن به ۱۳۱ هزار نفر بخشی از فعالیت های دولت در هشت سال قبل در این استان بوده است.

رحیمی افزود: در این مدت همچنین، سه نیروگاه تازه در استان احداث شده و تولید برق از ۴۱۰ مگاوات به یکهزار و ۳۶۰ مگاوات رسیده است.

وی اظهار کرد: دولت در هشت سال قبل خدمات بسیار خوبی را در حوزه های صنعت و معدن ، کشاورزی و تعاون انجام داده که از جمله آنها می توان به اشتغال ۶۱ هزار نفر در حوزه صنعت، رشد دو برابری تعداد واحد های صنعتی، افزایش نزدیک به ۱۹۰ واحد معدنی و اشتغال پنج هزار نفری در این بخش، افزایش چهار برابری تولید سیمان ، رشد ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات غیرنفتی، رشد نزدیک به دو میلیون تنی محصولات کشاورزی و افزایش ۴۶ درصد تعداد تعاونی ها در استان اشاره کرد.

معاون اول رییس جمهور بهبود وضعیت زیربنایی استان را از دیگر خدمات ارزنده دولت در هشت سال قبل ارزیابی کرد و افزود : حذف ۴۴ نقطه اتفاق خیز راههای استان، رشد ۱۱۶ درصدی راه های روستایی، برنامه ریزی برای اجرای ۱۸۴ کیلومتر راه آهن در استان، افزایش ۳۵۵ درصدی احداث خط انتقال گاز و گازرسانی به ۱۳ شهر و نزدیک ۳۰۰ روستا از جمله این فعالیت ها می باشد.

رحیمی افزود: در دولت های نهم و دهم برنامه ریزی برای اجرای ۳۴ سد در آذربایجان غربی انجام شد که از این تعداد؛ ۱۴ سد اجرا شده ، ۱۱ سد در دست اجرا بوده و ۹ سد نیز مطالعه می گردد.

۸۱۳۷/۵۸۳

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.