هشت پرسش از حامد زمانی

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

موسیقی > چهره‌ها– ممتازنیوز:
حامد زمانی که در سال ۸۹ با خواندن تیتراژ برنامه تلویزیونی “دیروز، امروز، فردا” توانست جای پای خود را در عالم موسیقی پاپ باز کند، این روزها با آثاری چون “گزینه‎های روی میز”، “آرمیتا” و.. بیشتر شناخته می‌شود. گفت‎گوی کوتاه ما را با حامد زمانی بخوانید:

تقدیر موسسه همشهری از حامد زمانی

  • چه زمینه‌هایی به شما کمک کرد تا در جایی که الان میباشید، قرار بگیرید؟

این طبیعتاً به شرایط اجتماعی زندگی، خانواده و شهر مذهبی میمه اصفهان که محل تولد من بود، باز می‎گردد. از همان ابتدا که چشم باز کردم، در فضایی مذهبی قرار داشتم و در خانه‌مان همیشه مراسم مذهبی دائر بود، خودم هم از ۱۰ سالگی یک هیئت سینه زنی راه انداختم که هنوز هم به کمک دوستان پابرجا است و الان به یک هیئت بزرگ تبدیل شده است. بدون شک همین حضور مداوم در چنین مراسم‎هایی سبب شد تا خواندن من شکل بگیرد و بعدش هم این توانایی در صدایم که از سوی دوستان و اطرافیانم به من گوشزد می‎شد، سبب شد تا به این موضوع تخصصی‎تر فکر کنم. در ابتدا هم به سمت قرائت قرآن کشیده شدم و دستگاه‎های موسیقی عربی را به صورت تخصصی کار ‎کردم به نحوی که در سن کمتر از ۱۷ سال، توانستم در قرائت و اذان‌گویی در مسابقات مختلف رتبه اول را کسب کنم. این تلقیق قرائت قرآن و مداحی همه سبب شد تا حامد زمانی امروز ساخته شود و در حال حاضر نیز اگر تمام حرف‎های من را بررسی کنید، وام گرفته شده از قرآن و اهل بیت است. در واقع بیشتر تأثیر را من از خانواده‎ام و فضایی که در آن بزرگ شدم، گرفته‎ام.

  • از چه دوره‎ای موسیقی سنتی را آغاز کردید و تحت تعلیم چه استادی بودید؟

تقریبا از ۱۰ سالگی موسیقی سنتی را آغاز کردم و تا ۱۷ به صورت حرفه‎ای آن را پیگیری کردم و  از طریق یکی از شاگردان با واسطه استاد تاج آموزش دیدم.

  • از چه سالی به صورت جدی وارد حوزه موسیقی پاپ شدید؟

سال ۸۳-۸۴ بود که فکر اینکه وارد سبک موسیقی پاپ شوم، در سرم افتاد و از سال ۸۴ نیز با آهنگ «زینت آسمان» که در مورد امام حسین(ع) بود کارم را به صورت جدی آغاز کردم. اما اولین باری که کارم پخش و با موفقیت همراه شد به تیتراژ برنامه «دیروز، امروز، فردا» باز می‎گردد.

  • برای آغاز کارتان چه کسانی از شما حمایت کردند؟ آیا خانواده‎تان با حضور شما در وادی موسیقی پاپ موافق بود؟

در اولین قدم هیچ کس از من حمایت نکرد. خانواده‎ام با فضای موسیقی سنتی مشکل نداشتند ولی از زمانی که متوجه شدند که می‌خواهم وارد حوزه موسیقی پاپ بشوم، به طور کلی حمایت‌شان را از من قطع کردند تا زمانی که مطمئن شدند که با سبک پاپ هم ‎می‌شود، مفاهیم مذهبی را منتقل کرد.

  • یعنی در ابتدای کار موسیقی پاپ خانواده‎تان جز مخالفان شما بودند؟

بله. شدیدا مخالف بودند. تا زمانی که تأثیر آهنگ «زینت آسمان» را دیدند و متوجه شدند که می‌شود با آهنگ هم اشخاص را گریاند و تأثیر گذاشت و با این آهنگ کم کم نسبت به من مهربان‎تر شدند و حمایت معنوی‎شان را از من دریغ نکردند.

  • همکاری‎های مشترکی هم با آقای هلالی داشتید، چطور کلید خورد و آیا این همکاری‎ها ادامه خواهد داشت؟

این فکر از سال ۸۵ که با آقای هلالی آلبومی را تولید کردیم، کلید خورد اما این آلبوم ۱۰ بخش بود که به دلایل خاصی منتشر نشد.

آن زمان هنوز دقیق نمی‎دانستیم چه می‎خواهیم و آن موسیقی که تولید شد،‌ می‎توانست به شأن مداح و موضوع آسیب وارد کند. هنوز هم به این نتیجه نرسیده‎ایم که این کارها می‎تواند منتشر شوند. البته یک سری کارها با صدای آقای هلالی انتشار یافت که برای آهنگ پیشواز معمولا استفاده می‎شود اما هنوز به طور کامل این آلبوم انتشار یافتن نیافته اشت. بسیاری از مداح‎های دیگر هم بودند که با هم همراه شدیم و کار را تولید کردیم اما هنوز این کارها منتشر نشده است و از سوی دیگر بسیار از مداح‎های معروف به من پیشنهاد دادند که حتی در کارهای سیاسی با من بخوانند. این خوشحال کننده است که موسیقی جای خودش را در میان کسانی که با موسیقی قهر بودند، باز کرده است.

  • به عنوان سئوال آخر، مسیر آینده چه خواهد بود؟

هر شعری که می‎خوانم و هر شعاری که در این شعرها است، حامد زمانی باید خلاف آن را از زندگیش حذف کند. به عنوان مثال وقتی من شعار می‎دهم که خون شهدا نباید پایمال شود، پس باید حواسم باشد که قدم‎هایم را در جایی نگذارم که ممکن است،‌ برعکس این اتفاق بیفتد. این بدون شک تأثیر شدیدی بر زندگی من دارد. مخاطب‎های من تعارف ندارند و زمانی که متوجه شوند که من به این حرف‌ها پایبند نیستم، بدون شک حامد زمانی برای آنها ارزشی نخواهد داشت. نکته‎ای که همیشه مورد توجه من قرار دارد.


RSS
منبع: همشهری
بازنشر: ممتازنیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. حدیث:

    بسیار عالی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.