هشدار اتمی مسکو

‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: کرملین برای دفاع از کشور، توانمندی هسته ای کافی برای مقابله با تهدیدات خارجی در اختیار دارد و هیچ کس نباید در کارآیی تسلیحات اتمی مسکو شک کند.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در نشست ویژه بررسی برنامه های دولت روسیه برای تولید تسلیحات در شهر بندری ‘سوچی’ گفت: قصد نداریم وارد رقابت های تسلیحاتی شویم، اما هیچ کس نباید در توانمندی زرادخانه اتمی و تسلیحات پدافند هوایی -موشکی ما شک و تردیدی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمامی قدرت های دارای سلاح هسته ای و تسلیحات تهاجمی هوایی-فضایی، بر تلاش های توسعه و تکامل مزیت های نسبی خود در این زمینه متمرکز شده، سامانه های جدید مدیریت نظامی طراحی کرده و کارایی تجهیزات تجسسی و رصد و جمع آوری اطلاعات را افزایش می دهند.

رییس جمهوری روسیه با اشاره به نقش منحصر به فرد تسلیحات هسته ای در تقویت جایگاه کشورها در معادلات بین المللی، اظهار داشت: تسلیحات اتمی به عنوان ضامن اصلی و مهم حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه، نقشی کلیدی در حفظ موازنه قوا و ثبات منطقه ای و جهانی ایفا می کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تسلیحات پدافند موشکی -هوایی در تامین امنیت روسیه اهمیت فراوانی دارد. که باید همیشه در آمادگی رزمی قرار داشته باشد و طرح های توسعه تسلیحات تهاجمی دشمنان بالقوه نیز مورد توجه قرار گیرد.

پوتین در ادامه بر لزوم همکاری نزدیک نیروهای مسلح روسیه برای ارتقای هر چه بیشتر توانمندی های تسلیحاتی هسته ای روسیه برای این منظور تاکید کرد.

رییس جمهوری روسیه افزود: در این راستا باید تمام طرح های پیش بینی شده در زمینه تولید تسلیحات به موقع اجرا شود و در نتیجه عملیاتی شدن آنها در سال ۲۰۲۰، تجهیزات پیشرفته و نوین نیروی هسته ای روسیه باید ۸۵ درصد کل تسلیحات این نیرو و پدافند موشکی-هوایی ۷۰ درصد سلاح های آن را تشکیل دهد.

پوتین پیش تر در مخالفت با کاهش بی رویه تسلیحات راهبردی که هدف اصلی آمریکا برای تضعیف رقیب دیرینه خود است، اعلام کرد: روسیه هیچگاه گام های یکجانبه در زمینه خلع سلاح هسته ای برنمی دارد زیرا تمام حرکات در این عرصه باید جامع باشد.

وی افزود: تمام قدرت های هسته ای باید در روند خلع سلاح اتمی در سطح جهانی شرکت کنند.نمی توانیم بطور نامحدود از توانمندی هسته ای خود بکاهیم در حالی که برخی کشورها زرادخانه هسته ای خود را تقویت می کنند.

پوتین همچنین خاطرنشان کرد که روسیه از تسلیحات هسته ای موجود خود تا زمانی که سلاح های متعارف با توانمندی قابل مقایسه با آنها به دست آورد، چشم نمی پوشد.

وی اذعان کرد: برخی شرکای روسیه از این کشور در شماری از زمینه های نظامی جلوتر هستند.

آمریکا با داشتن زرادخانه بزرگ هسته ای در حال حاضر تنها رقیب روسیه در این زمینه می باشد و مسکو بارها از طرح های تسلیحاتی راهبردی واشنگتن در قاره اروپا ابراز نگرانی کرده است.

مطابق پیمان کاهش تسلیحات راهبردی روسیه و آمریکا موسوم به ‘استارت-۲’، دو کشور متعهد شده اند، شمار کلاهک‌های هسته‌ای خود را به یکهزار و ۵۵۰ عدد کاهش دهند.

گفته می شود آمریکا در زرادخانه اتمی خود ۹ هزار و ۵۰۰ کلاهک و روسیه حدود ۱۳ هزار کلاهک دارد که از این تعداد ۲۵۰۰ کلاهک اتمی آمریکا و حدود ۵۰۰۰ هزار کلاهک روسیه آماده استفاده هستند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.