هشدار امام جمعه قم از آسیب های بدحجابی/ نیروی انتظامی از انتقادهای بیجا نترسد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رضا استادی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به طرح مقابله با بدحجابی که از سوی نیروی انتظامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: کسی که با وضعیت نامناسب وارد جامعه می شود فتنه هایی است که اگر دنباله ای داشته باشد علاوه بر اینکه خود آن فرد را دچار مشکل می کند بلکه جامعه را آسیب می زند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی به عنوان امر به معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب و عفاف تصمیم گرفت طبق قانون کاری انجام دهد این طرحی نیست که متعلق به اصلاح طلبان یا اصولگرایان باشد بلکه بحث توجه به احکام دین مطرح است و همه باید با این طرح موافق باشند.

امام جمعه قم تاکید کرد: گاهی از کلمه برخورد سوء استفاده می شود که نیروی انتظامی برخورد می کند اینکه گفته شود برخورد می کنیم به معنای بگیر و ببند نیست بلکه نیروی انتظامی افراد بدحجاب را به مکانی منتقل می کند که لباس های مناسبی بپوشند و با وضعیت زننده وارد جامعه نشوند.

آیت الله استادی این حرکت نیروی انتظامی را نوعی نهی از منکر با اخلاق اسلامی دانست و افزود: همه باید از این طرح حمایت کنند و نیروی انتظامی نیز نباید از انتقادهای بیجا به خودشان ترسی راه بدهند.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و همه کسانی که سوز دین دارند با این طرح موافق هستند و کسانی که با وضعیت زننده وارد جامعه می شوند نسبت به اعمال خود آگاه نیستند و باید آنها را متوجه عواقب خطرناک رفتارشان کرد وگرنه ممکن است این فتنه ها توسعه یابد و گریبان همه را بگیرد و ممکن است بعدا پشیمان شویم که این پشیمانی سودی نخواهد داشت.

لزوم توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری

آیت الله استادی در بخش دیگری از سخنان خود توصیه های اخیر مقام معظم رهبری به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نوعی درس اخلاق دانست و تاکید کرد: همه ما علاوه بر نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی بیش از هر چیزی به معنویت و اخلاق نیاز داریم.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در آغاز این دیدار مطالب بسیار مفیدی در زمینه معنویت و اخلاق اسلامی مطرح کردند ولی متاسفانه برخی رسانه ها بخشی دیگر از مطالب را در ابتدای گزارش خود منتشر کردند و در انتهای آن به بخشی از سفارش مقام معظم رهبری اشاره کردند.

امام جمعه قم تاکید کرد: ما بیش از مادیات و حل مشکلات زندگی به معنویات نیاز داریم و حتی مقام معظم رهبری به نمایندگان فرمودند که باید احساس تکلیف و مسئولیت کنند و خلوص و اخلاص و نشاط در عمل و تلاش داشته باشند.

خطیب جمعه قم با اشاره به روایتی از امیرالمومنین در مورد لزوم رعایت عمل صالح، تصریح کرد: انسان هرکاری که انجام می دهد باید برای رضای خدا باشد.

وی سکوت در برابر منکرات را اقدامی غیرخداپسندانه توصیف کرد و افزود: هر کسی که با منکرات مواجه بشود وظیفه دارد امر به معروف و نهی از منکر کند.

امام جمعه قم، توکل به خدا را یکی دیگر از محورهای فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: هر کسی که به خداوند توکل کند حتما کمک الهی شامل حال او می شود.

وی تاکید کرد: اینکه مقام معظم رهبری سفارش کردند که در مجلس بی نظمی نباشد یا نمایندگان در کمیسیون ها غیبت نداشته باشند به خاطر این است که خدای متعال دوست دارد کسی که کاری انجام می دهد کار خوب و محکم باشد.

آیت الله استادی با اشاره به سفارش های مقام معظم رهبری در مورد رعایت هزینه ها، گفت: این سفارش ایشان برای همه ملت نیاز است و اگر همه مراعات کنند نتیجه خوبی برای نظام دارد.

وی افزود: اگر بیت المال مطرح باشد باید به طریق اولی رعایت شود.

بعضی کارهای فرهنگی بی ثمر است

خطیب جمعه قم تصریح کرد: گاهی کارهایی به اسم کار فرهنگی و در کاغذهای گرانقیمت انجام می شود که واقعا بی ثمر است.

امام جمعه قم ادامه داد: روحانیون هم از این مسئله مستثنی نیستند و یادمان باشد که بیت المال سرمایه ای برای کشور و ضعیفان است.

آیت الله استادی با انتقاد از صرف هزینه های کلان برای اجاره سالن های عقد و ازدواج، گفت: ما باید به افرادی که اینگونه خدمات را ارائه می دهند سفارش کنیم که سالن های کوچکتری بسازند تا هزینه ها کمتر شود.

ائمه در هر فرصتی روشنگری می کردند

آیت الله استادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام موسی بن جعفر (ع) را یادآور شد و گفت: گاهی اوقات مسائلی مطرح می شود که چرا بعد از امام حسین (ع) با اینکه ائمه بعدی نمی خواستند قیام کنند و شرایط آن زمان برای قیام مهیا نبود پس چرا حاکمان وقت باز هم آنان را اذیت می کردند.

امام جمعه قم در پاسخ به این سئوال گفت: گاهی ما خیال می کنیم که اگر ائمه نمی خواستند قیام کنند به معنای آن است که به فکر مردم و اسلام و تبلیغ نبودند. در صورتیکه اینها در هر فرصتی روشنگری می کردند تا مردم با اسلام ناب آشنا شوند.

وی افزود: حاکمان جور می ترسیدند که اگر امامان معصوم سکوت می کنند، سکوتشان به این معنا نیست که کاری به کار آنها ندارند و حقایق را بیان نمی کنند.

وی همچنین به مبعث رسول گرامی اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: قبل از مبعث همه مردم خواب بودند و پیغمر مبعوث شد تا مردم را بیدار کند.

آیت الله استادی تصریح کرد: بعثت برای این است که ما زنده شویم و هر کسی باید رفتار خودش را ارزیابی کند که چقدر از تعلیمات پیغمر استفاده کرده است و اگر استفاده نکرده باشد ناسپاسی است.

خطیب جمعه قم همچنین به اوقات فراغت اشاره کرد و وظایف نهادهادی مسئول را سنگین دانست و گفت: نهادها باید مسئله اوقات فراغت را جدی بگیرند و جدی گرفتن این مسئله به این معناست که برای نوجوانان فعالیت های سودمند و ارزشمندی داشته باشند و کم کاری نکنند.

وی ادامه داد: البته اولین وظیفه متوجه خود نوجوانان و جوانان است که باید به فکر اوقات فراغت خود باشند و این ایام را به بطالت نگذرانند.

آیت الله استادی افزود: والدین هم برای معرفی فرزندان خود به مراکز مختلف که اقدام به برگزاری برنامه های ویژه اوقات فراغت می کنند وظیفه مهمی دارند.

خطیب جمعه قم به فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت ابوطالب اشاره کرد و گفت: مظلومیت امیرالمومنین هم به فرزندانش سرایت کرد و هم به پدر بزرگوارش. چرا که هزار سال است که علمای شیعه کتابهای متعددی برای اثبات ایمان حضرت ابوطالب نوشتند و جای تردیدی برای کسی باقی نگذاشتند اما متاسفانه هنوز هم به این شخصیت مهم جسارت می شود و من به مخالفان توصیه می کنم که بعضی از این کتابها را بخوانند و بر عظمت حضرت ابوطالب پی ببرند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.