هشدار اوباما به سوریه

۱۴م آذر ،

رئیس‌جمهوری آمریکا متعاقب اخطارهای وزیر خارجه کشورش با تکرار ادعاهای قبل به دولت سوریه در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی اخطار داد.
 
به گزارش فارس به نقل از شبکه «بی‌بی‌سی»، «باراک اباما»، روز قبل به دولت سوریه اخطار داد که استفاده از سلاح شیمیایی توسط این دولت «غیر قابل قبول» خواهد بود و عواقبی را به همراه خواهد داشت.

«هیلاری کیلنتون» وزیر خارجه آمریکا نیز همچنین برای چندمین بار به سوریه نسبت به استفاده از این تسلیحات اخطار داده و گفت: نمی‌خواهم مشخصا بگویم که اگر مدارک موثقی به دست آوریم که تائید کند نظام اسد قصد استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود دارد، چه می‌کنیم. فقط به گفتن این جمله بسنده می‌کنم که اگر این اتفاق رخ دهد، ما آماده‌ایم تا وارد عمل شویم.

اوباما بدون هرگونه شواهد و مدرکی اخطار داد که اگر دولت سوریه از این نوع سلاح‌ها استفاده کند، اشتباهی فاجعه‌بار مرتکب شده و رهبران سوریه مسوول خواهند بود.

مقامات آمریکایی در حالی برای چندمین بار مدعی وجود تسلیحات شیمیایی در سوریه و آمادگی دولت این کشور برای استفاده از این تسلیحات شده‌اند که وزارت خارجه سوریه بارها این ادعاها را رد کرده است. با این وجود مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند نشانه‌های نگران‌کننده‌ای در این مورد وجود دارد.

آمریکا، اسرائیل و چند کشور غربی ماه‌هاست بحث وجود تسلیحات شیمیایی در سوریه را مطرح کرده و از آن به عنوان موضوعی برای ایجاد جنگ روانی و افزایش فشارها علیه دولت سوریه استفاده می‌کنند.

در همین حال سازمان ملل متحد خواستار خروج همه کارمندان غیر ضروری خود شده است و اعلام کرده است که محدودیت هایی را برای سفر و جابجایی کارمندانی که در «دمشق» پایتخت سوریه باقی مانده‌اند در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، احتمالاً ۲۵ نفر از یکضد کارمند سازمان ملل، هفته جاری از سوریه خارج خواهند شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پنجاهمین سالگرد پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای گفت: و ما سعی کرده‌ایم که جلوی گسترش این سلاح‌ها را بگیریم، چه مواد اتمی در لیبی چه شیمیایی در سوریه و در مورد سوریه اجازه بدهید بگویم که ما همچنان از آرزوهای مشروع مردم این کشور حمایت می کنیم. با مخالفان تعامل داریم، به آنها کمک بشردوستانه ارائه می‌کنیم و برای گذار به سوریه ای آزاد از رژیم اسد تلاش می‌کنیم.

اوباما تصریح کرد: امروز می خواهم برای اسد و هر کس که تحت فرمان او است روشن کنم که دنیا در حال نگاه کردن است و استفاده از سلاح شیمیایی را کاملا غیر قابل قبول می‌داند. اگر شما این اشتباه فاجعه‌آور را مرتکب شوید و از سلاح شیمیایی استفاده کنید عواقبی را خواهید دید و مسوول خواهید بود. ما نمی توانیم اجازه دهیم که قرن ۲۱ توسط بدترین سلاح‌های قرن ۲۰ تاریک شود.

آمریکا که چندی است به دنبال فضاسازی علیه سوریه است از طریق مقامات مختلف خود به محکوم کردن دولت سوریه می‌پردازد به طوریکه «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید هم روز دوشنبه گفت که آمریکا به شدت نگران است که دولت سوریه علیه مخالفان دولت از سلاح شیمیایی استفاده کند.

وی در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا با دقت بسیار سوریه را تحت نظر خواهد گرفت و مطمئن خواهد شد که دولت این کشور از سلاح شیمایی استفاده نخواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: فکر می کنم رئیس‌جمهوری به طور شفاف گفته است که استفاده از چنین سلاحی خط قرمز است. ما اوضاع در سوریه و ذخیره سلاحهای شیمایی را با دقت زیر نظر داریم.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.