هشدار برای تعطیلی ۵۰ تا ۸۰ سینما

جام جم آنلاین: به گفته یک کارشناس نزدیک به حوزه هنری در صورت ادامه روند فعلی اکران و اختلافات موجود، ۵۰ تا ۸۰ سینما در سراسر کشور فیلمی نخواهند داشت و عملا تعطیل می‌شوند و این در حالی است که جواد شمقدری هم مدعی شد چنانچه مشکلات ایجاد شده با حوزه هنری حل نشود، برخی مسائل ناگفته را مطرح خواهیم کرد.

به گزارش جام‌جم، اختلافات حوزه هنری و سازمان سینمایی با تعطیلی سرگروهی آزادی وارد فاز جدیدی شده است.

روز سه‌شنبه سیدضیاء هاشمی رییس شورای صنفی نمایش در حالی فیلم‌های عید فطر را اعلام کرد که سینمای آزادی را از سرگروهی سینماها حذف کرد تا جایگزین تازه‌ای برای آن انتخاب شود.

این اتفاق پس از در اختیار قرار ندادن فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» به عنوان یکی از امیدهای تحول گیشه سینماها به سینماهای حوزه هنری رخ داد و باعث شد فیلم «تو، من» که برای اکران عیدفطر در نظر گرفته شده بود، بدون سرگروه بماند.

هاشمی با بیان این‌که فهرست خوبی از فیلم‌های ارزشی برای اکران در سینماهای حوزه هنری در نظر گرفته شده، گفت: سینماهای حوزه هنری اگر فیلم ارزشی معرفی کردند که حتما حمایت و کمک می‌کنیم تا در گروه پنجم ما یعنی سینما استقلال اکران شود در غیر این صورت اصراری به تعویض هیچ فیلمی نداریم.

تعطیلی ۵۰ تا ۸۰ سینما

در پی این اقدام شورای صنفی نمایش، امیرحسین علم‌الهدی کارشناس امور پخش و اکران گفت: در صورت عدم اکران مناسب فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» در عید فطر پیش‌بینی می‌کنم بین ۵۰ تا ۸۰ سینما در سراسر کشور تعطیل شود.

او که پیش از این مسوولیت پردیس سینمایی ملت را به عهده داشت و این روزها مشاور حوزه هنری است، افزود: در این شرایط فیلم دیگری هم اکران نمی‌شود، زیرا هیچ فیلمسازی نمی‌تواند در این زمان اندک شرایط اکران فیلم خود را فراهم کند. سینمای ایران و سالن‌دارها منتظرند با اکران این فیلم تا حدودی زیان‌های انباشته خود را برطرف کنند.

علم‌الهدی تاکید کرد: من پیش از این هم عنوان کردم ما امسال ۷۰درصد ریزش مخاطب داریم. سیاست‌های ارشاد در سال ۹۱ سینمای ایران را به پایین‌ترین میزان بهره‌وری می‌رساند.

احتمال انصراف «کلاه قرمزی و بچه ننه»

در همین حال علی سرتیپی پخش‌کننده فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» روز گذشته طی اظهار نظری در مورد وضع اکران، گفت: متاسفانه سینما خود را محاصره کرده و سینماداران برای نمایش هر فیلمی تصمیم‌های متفاوتی می‌گیرند. امیدوارم مجبور نباشیم تا از اکران این فیلم در عید فطر انصراف دهیم.

ناگفته‌ها را می‌گوییم

در ادامه واکنش‌ها به وضعیت اکران، جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی درباره اختلافات موجود میان سازمان امور سینمایی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به ایرنا گفت: حوزه هنری در جایی که وظیفه خود را انجام نمی‌دهد، به گونه‌ای دیگر وارد می‌شود و مشکلات ایجاد شده نیز از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

رئیس سازمان امور سینمایی تاکید کرد: بهترین راه‌حل برای رفع مشکلات موجود تمکین به قانون است و معتقدم اگر به قانون عمل کنیم، همه چیز حل می‌شود.

شمقدری تاکید کرد: با مسئولان حوزه هنری مذاکراتی انجام داده‌ایم و چنانچه این مشکلات حل نشود در زمان مطلوب، مسائلی را مطرح خواهیم کرد.

«برف روی کاج‌ها» در فهرست سیاه حوزه هنری

روز گذشته همچنین یک فیلم دیگر به فهرست سیاه حوزه هنری افزوده شد و «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی در اکران دوم عید فطر سینماهای حوزه را همراه خود نخواهد داشت.

ساداتیان، تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» دراین‌باره به ایسنا گفت: حوزه هنری وارد چرخه اشتباهی شده است. آنها بحث‌های سیاسی را وارد سینما کردند و اکنون هم خودشان هم سینماها‌یشان و هم مجموعه سینمای کشور لطمه دیده است.

«گشت ارشاد»، «زندگی خصوصی»، «نامزد آمریکایی من»، «همه چی آرومه»، «خوابم می‌آد»و «پس کوچه‌های شمرون» فیلم‌های قبلی بودند که در فهرست سیاه حوزه هنری قرار گرفتند.

استقبال از لغو سرگروهی سینما آزادی

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی هم دیروز در گفت‌وگویی درباره وضع سینما آزادی گفت: ما خودمان هم نمی‌دانیم در چه وضعی قرار داریم!

سعیدی‌پور تاکید کرد: من چهار سال است تلاش می‌کنم این سینما از سرگروهی خارج شود و از این تصمیم استقبال می‌کنم؛ زیرا این سینما پنج سالن دارد که ما به دلیل سرگروه بودن در چیدمان فیلم‌های آن مشکل داریم.

وی افزود: یک روز اعلام می‌کنند که آزادی فقط باید فیلم‌های ارزشی اکران کند، روز دیگر می‌گویند از سرگروهی خارج می‌شود و… هنوز برای خارج شدن این سینما از سرگروهی نامه‌ای به ما ابلاغ نشده است.

سعیدی‌پور که از طریق مطبوعات در جریان این موضوع قرار گرفته، گفت: من چطور می‌توانم به حرف افرادی اکتفا کنم که هر کدام آنها وقتی از جلسه شورا خارج می‌شوند، خلاف دیگری حرف می‌زنند!؟


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.