هشدار جدی روسیه به هیات ۱+۵

ممتاز نیوز: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه، هیات های مذاکره کننده هسته ای در گروه ۱+۵ را از بازی ها و مانورهای سیاسی در مذاکرات برحذر داشت.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ریابکوف روز یکشنبه با بیان این که علاقمند به طولانی شدن مذاکرات نیستیم،اظهار داشت: تاکید می کنم که تبدیل مذاکرات به بازی های سیاسی و مانورهای تاکتیکی، اقدام بسیار نادرستی خواهد بود.

ریابکوف افزود: از درخواست های ایران مبنی بر لزوم تمرکز توجه ها به ماهیت مسایل باقی مانده و دوری از زور آزمایی بین هیات های طرف های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای (میان ایران و گروه ۱+۵) حمایت می کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: نشست وزیران امورخارجه کشور های عضو گروه ‘۱+۵’ میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) و ایران بین ۲۵ و ۳۰ ژوئن (تاریخ مقرر برای پایان مذاکرات) برگزار خواهد شد.

ایران و گروه ۱+۵ درحال مذاکره برای تدوین سیستم تضمین ها برای راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا درصورت دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، تحریم های بین المللی علیه تهران لغو شود.

قرار است توافقنامه جامع هسته ای میان ۱+۵ و ایران تا سی ام ماه ژوئن (۹ تیر ماه) امضا شود.

مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ که از چهارشنبه گذشته در سطح معاونان در وین آغاز شده با سفر روز دوشنبه معاونان وزیر امور خارجه همراه با محمد جواد ظریف به لوکزامبورگ و ملاقات با فدریکا موگرینی و وزیران اروپایی عضو ۱+۵ وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

گفته می شود ظریف پس از آن تا پایان هفته در وین و در کنار مذاکره کنندگان خواهد ماند.

تاکنون ملاقات ظریف و فابیوس در لوکزامبورگ قطعی شده است.

دو طرف مذاکرات هسته ای ( ۱+۵ و ایران) روز دوم آوریل در لوزان سوئیس درخصوص تدوین توافقنامه جامع به تفاهم سیاسی دست یافته و از جمله در مورد کاهش ابعاد برنامه هسته ای و توانمندی غنی سازی اورانیوم تا حد تامین نیازمندی های ایران و کنترل بین المللی بر برنامه های غنی سازی به توافق رسیدند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.