هشدار جدی ظریف به سعودی‌ها


هیات ایران با تلاش‌های مخرب عربستان سعودی در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در استانبول مخالفت قاطع کرد و نسبت به عواقب این رویکرد هشدار داد.

پورتال خبری ممتاز نیوز: منابع مطلع خبر دادند در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول (سه‌شنبه ۲۴ فروردین)، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به طرح چهار بند ضد ایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان در پیش‌نویس اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی (پنج‌شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ فروردین) که از سوی عربستان سعودی و با حمایت برخی از هم‌پیمانانش ارایه شده بود، این اقدام را برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانسته و نسبت به عواقب این رویکرد مخرب هشدار داده است.

او با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاری از سازمان همکاری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران اظهار کرده است: در آن مقطع آقای طارق عزیز، وزیر خارجه وقت عراق، بندهایی ضد ایرانی را با حمایت تعداد معدودی از کشورهای منطقه به تصویب می‌رساند اما ما اعتنایی به این رویکردهای ضد ایرانی نمی‌کردیم. باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببینید الان طارق عزیز کجاست؟

وزیر خارجه تاکید کرده است چرا برخی کشورهای عضو سازمان همان سیاست‌های شکست خورده را تجربه می‌کنند.

وی درباره محکوم کردن حزب الله لبنان نیز اظهار کرد، این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم صهیونیستی و تشویق آن می شود.

ظریف در سخنرانی خود در این نشست ضمن تاکید بر این که اجلاس سران باید به‌دنبال تقویت وحدت اسلامی باشد اعلام کرد، مشکلات و اختلافات میان کشورها باید از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حل شود نه این که مسایل دوجانبه را به نشست‌های چند جانبه کشاند.

وی ضمن اشاره به بهانه‌جویی‌های عربستان سعودی جهت سوء استفاده از حادثه حمله به سفارت و کنسولکری این کشور در ایران به دنبال اقدام تحریک‌آمیز سعودی‌ها، به محکومیت این حملات توسط ایران و برخورد جدی با مرتکبین این حادثه اشاره و تاکید کرد، با وجود اقدامات مخرب برخی کشورهای عضو سازمان علیه ایران، ما همواره بهبودی روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را با اولویت دنبال کرده‌ایم. این در حالی است که برخی از این کشورها از صدام حسین در جریان جنگ علیه ایران حمایت کرده و در جنایات صدام علیه مردم ایران شریک بودند.

بر اساس برخی اخبار دریافتی، هیات عربستان در اجلاس با همراهی تعدادی از کشورها مانع از باز شدن بحث در خصوص این بندهای اعلامیه سازمان شده‌اند.

لازم به ذکر است پیش‌نویس سند فوق الذکر در جریان نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو در اسفندماه سال گذشته در جده تدوین شده و هیات رسمی کشورمان به دلیل اعطا نکردن روادید از سوی دولت عربستان امکان حضور و مشارکت در این نشست را پیدا نکرده بود.

تصویب بندهای ضد ایرانی و ضد حزب الله لبنان نشان دهنده سوء استفاده ابزاری عربستان و برخی کشورهای هم‌سو از سازمان همکاری اسلامی برای اهداف سیاسی مخرب خود است که تنها باعث تضعیف جایگاه سازمان در عرصه بین‌المللی و از میان رفتن اعتبار آن نزد افکار عمومی در جهان اسلام و ایجاد و گسترش تفرقه میان کشورهای اسلامی می‌شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.