هشدار سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور

سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطاریه‌ای نسبت به بارش شدید باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید و بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر و بارش تگرگ در مناطق مستعد هشدار داده‌ است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در اخطاریه سازمان هواشناسی کشور آمده است که امروز (۷ فروردین ماه) بارش باران و رعدوبرق در کردستان و کرمانشاه (بارش حداکثر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر) پیش‌بینی می‌شود و در نیمه شمالی لرستان، غرب اصفهان و شمال شرق چهارمحال و بختیاری نیز بارش‌ها حداکثر ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر خواهد بود و در شرق و نیمه شمالی فارس، جنوب غرب و مرکز کرمان بارش‌ها حداکثر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر به‌صورت محلی است و احتمال بارش بیش از ۴۰ میلی‌متر وجود دارد.

براساس این اخطاریه جمعه (۸ فروردین) بارش باران و رعدوبرق برای جنوب آذربایجان غربی، شمال و غرب کردستان با حداکثر بارش ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر و در غرب اصفهان، مرکزی، کرمانشاه و مرکز کرمان بارش حداکثر ۱۵ تا ۲۵ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

همچنین شنبه (۹ فروردین) بارش باران و رعدوبرق دراستان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام و لرستان بارش به‌صورت محلی است و احتمال بارش بیش از ۵۰ میلی‌متر وجود دارد. بارش باران در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان و نیمه غربی فارس (حداکثر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر) دور از انتظار نخواهد بود.

در این روز استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان  بارش حداکثر ۱۵ تا ۲۵ میلی‌متر خواهند داشت و در غرب هرمزگان، غرب و مرکز کرمان، جنوب مرکزی، غرب اصفهان و بوشهر بارش به‌صورت محلی است و احتمال بارش بیش از ۳۰ میلی‌متر وجود دارد.

بر اساس این اخطاریه روز یکشنبه (۱۰ فروردین) بارش باران و رعدوبرق در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس به‌ صورت محلی است و احتمال بارش بیش از ۸۰ میلی‌متر وجود دارد. در استان‌های چهارمحال وبختیاری و لرستان نیز (بارش حداکثر ۳۰ تا ۴۰ میلی‌متر) پیش‌بینی می شود.

همچنین در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، شمال شرق سمنان، شمال و شرق یزد، کرمان، هرمزگان و بوشهر بارش به‌صورت محلی و بیش از ۴۰ میلی‌متر وجود دارد. در شرق تهران، همدان، مرکزی، مرکز و غرب اصفهان (بارش حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر) و در استان سیستان و بلوچستان بارش حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر به‌صورت محلی دور از انتظار نخواهد بود.

در ادامه این اخطاریه آمده است که روز دوشنبه (۱۱ فروردین) بارش باران و رعدوبرق در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق کرمان، شرق اصفهان، شمال یزد، جنوب و شرق سمنان با حداکثر بارش ۳۰ تا ۶۰ میلی‌متر و به‌ صورت محلی ادامه خواهد داشت و شمال خوزستان و جنوب لرستان نیز بارش حداکثر ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود.

براساس اخطاریه سازمان هواشناسی زمان پایان و تغییرات احتمالی این سامانه بارشی در هشدارهای بعدی اعلام می‌شود. همچنین به‌دلیل فعالیت این سامانه بارشی احتمال سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی و بارش تگرگ در مناطق مستعد وجود دارد.

از این رو لازم است مدیریت سدها، اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب احتمالی در نظر گرفته شود و فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای و اجتناب از سفرهای غیرضروری و اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.