هشدار! سن اعتیاد درکشور کاهش‌ یافت

ایسنا: دکتر عباسعلی ناصحی همزمان با هفته ملی مبارزه با مواد مخدر در نشستی با خبرنگاران، گفت: اعتیاد مسئله‌ای است که ابعاد مختلفی دارد. از نظر وزارت بهداشت بعد سلامتی و بهداشتی درمانی اعتیاد بسیار مهم است. از نظر سیستم سلامت، اعتیاد یک بیماری مزمن و صعب‌العلاج و دارای عوارض متعدد جسمی و روانی تلقی می‌شود. اعتیاد ابعاد اجتماعی نیز دارد و به عنوان شایع‌ترین آسیب اجتماعی مطرح است. ابعاد اقتصادی، امنیتی و انتظامی اعتیاد نیز قابل توجه است.

نوجوانان؛ هدف مافیای اعتیاد
وی با اشاره به روزشمار هفته مبارزه با مواد مخدر و برنامه‌های وزارت بهداشت در این هفته، ادامه داد: هدف اصلی مافیای اعتیاد، درگیر کردن جوانان کشور است. بزرگترین گروه سنی که درگیر اعتیاد هستند، سنین ۲۰ تا ۳۵ سال یعنی سنین جوانی است. از طرف دیگر هدف مافیای اعتیاد، درگیر کردن سنین پایین‌تر است. سن اعتیاد در سال‌های اخیر کاهش یافته است و گروهی از نوجوانان نیز گرفتار شده‌اند.

وی افزود: باورهای دینی و فرهنگی نیز نقش مهمی در کنترل اعتیاد دارند. در کشور ما که مسلمان هستیم و از فرهنگی غنی برخورداریم، بروز اعتیاد با مبانی دینی و فرهنگی‌مان سازگار نیست. بر این اساس در جهت پیشگیری از این مبحث، برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و تلاش می‌شود.

ناصحی ادامه داد: اعتیاد مسئله‌ای نیست که با گروه خاصی از جامعه در ارتباط باشد، همه افراد به نوعی می‌توانند درگیر این مبحث شوند، بر این اساس تمام نهادها اعم از دولتی و غیردولتی باید در مبارزه با اعتیاد سهیم باشند.

قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت در امور سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد به نقش قوه قضاییه در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مافیای مواد مخدر، اشاره کرد و گفت: در این زمینه گروه زیادی از مردم و سازمان‌های غیردولتی همراه با سازمان‌های دولتی و وزارت بهداشت در امر مبارزه با اعتیاد فعال هستند.

ناصحی به شعار «نسل جوان ایرانی ایمن از اعتیاد سرمایه ملی است، پس به سلامتی فکر کنیم نه به مواد»، به عنوان شعار هفته مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اشاره کرد و گفت: در امر پیشگیری و درمان و مبارزه با اعتیاد سازمان‌هایی نظیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای، معاونت اجتماعی وزارت کشور و… با وزارت بهداشت همکاری‌های خوبی دارند. درصد زیادی از زندانیان اعتیاد دارند و گروه زیادی از آنها به دلیل جرایم اعتیاد دستگیر شده‌اند. وزارت بهداشت با همکاری سازمان زندان‌ها برای کاهش آسیب و درمان در زندانیان معتاد، برنامه‌های خوبی دارد و این برنامه‌ها به طور مستمر در حال انجام است.

ناصحی به برنامه ادغام خدمات پیشگیری از سوء مصرف مواد در نظام شبکه، خبر داد و گفت: این برنامه اکنون در حال اجراست و نتایج بسیار خوبی در حوزه پیشگیری داشته است.

وی اجرای برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اجرای برنامه‌های مهارت‌های فرزندپروری جهت خانواده‌ها، آموزش کارشناسان دانشگاه‌ها در حوزه پیشگیری از سوء مصرف مواد، طراحی برنامه پیشگیری از سوء‌ مصرف مواد در محیط‌های آموزشی، برنامه درمان سوء مصرف مواد و… را از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای کنترل، پیشگیری و مبارزه با اعتیاد عنوان کرد.

قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت در امور سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد همچنین گفت: درمان اعتیاد سخت است اما شدنی است و با گسترش مراکز ارائه‌دهنده خدمات ترک اعتیاد در این زمینه موفق بوده‌ایم. هر چند ممکن است درمان اعتیاد به درمان کامل منجر نشود اما می‌تواند کاهش آسیب را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۸۹ مرکز درمان اعتیاد در بخش دولتی و در سطح دانشگاه‌ها فعالند. همچنین دو هزار و ۱۶۲ مرکز نیز با مجوز وزارت بهداشت به صورت خصوصی خدمات ترک اعتیاد را ارائه می‌دهند. در حال حاضر ۴۷ هزار و ۲۳۳ نفر تحت پوشش مراکز درمان دولتی و ۳۸۵ هزار و ۴۱۷ نفر تحت پوشش مراکز غیر دولتی قرار دارند. عمده این مراکز برای درمان اعتیاد در مواد مخدر فعالیت می‌کنند. در مجموع اکنون در سطح کلی کشور کمبودی از نظر مراکز ارائه‌دهنده خدمات ترک اعتیاد نداریم، اما ممکن است در برخی از استان‌ها این کمبود را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی روانی و اعتیاد وزارت بهداشت از ادغام خدمات ترک اعتیاد در برنامه پزشک خانواده خبر داد و گفت: طی چند ماه آینده برنامه پزشک خانواده به مرحله اجرا می‌رسد و قرار است خدمات ترک اعتیاد نیز در این برنامه ادغام شود. پیش‌بینی می‌شود با این ادغام، کیفیت خدمات درمانی و همچنین پوشش خدمات ارتقای قابل ملاحظه‌ای یابد.

وی به برنامه‌های کاهش آسیب وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: به دنبال اجرای این برنامه‌ها شاهد هستیم که طی ۱۰ سال گذشته آسیب‌ها و عوارض اعتیاد به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است، از نظر بهداشتی، گسترش HIV / ایدز مهم‌ترین آسیب اعتیاد است که به دنبال برنامه‌های کاهش آسیب، کاهش شیب ابتلا به HIV و ایدز تزریقی طی چند سال گذشته را شاهد هستیم.

وی افزود: همچنین بر روی درمان، کنترل و کاهش آسیب سوء مصرف الکل نیز تمرکز کرده‌ایم. این برنامه‌ها از یک سال گذشته به صورت جدی در حال پیگیری است و برنامه‌های مختلفی در این زمینه طراحی شده است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.