هشدار عفو بین‌ الملل نسبت به افزایش اعدام‌ها در تگزاس آمریکا

عفو بین‌الملل از مسوولان ایالت تگزاس آمریکا خواست تا حکم اعدام یک سیاه‌پوست آمریکایی را که قرار است هفته آینده مجازات شود لغو کند. این سازمان اعلام کرد که روند محاکمه وی ناعادلانه و ناشی از تعبیض نژادی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آنتونی هینز، که اکنون ۳۳ سال دارد در ۱۹۹۹ به سمت یک افسر پلیس سفید پوست گلوله‌ای شلیک می‌کند که منجر به مرگ وی می‌شود.

این افسر پلیس در لحظه وقوع حادثه حین انجام کار نبوده و از این رو هینز از پلیس بودن او آگاه نبوده است.

راب فریر، پژوهشگر آمریکا در عفو بین‌‌الملل معتقد است که این حکم ناشی از گرایش‌های تبعیض‌ نژادی و روند قضایی رسیدگی به جرم و محاکمه و نامناسب بوده است.

وی در ادامه گفت: برای صدور حکم اعدام برای هینز باید این مساله به اثبات برسد که وی حتی در زندان هم می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد، در حالی که وی قبل از این هیچ سوءسابقه‌ای نداشته است.

بر اساس اسناد دادگاه تاکنون حدود ۴۰ نفر در مورد بی‌گناهی هینز شهادت داده و تاکید دارند که وی در زمان وقوع جرم نوجوانی بیش نبوده و شخصیتی آرام و صلح‌طلب داشته است.

فریر همچنین افزود: مساله مجازات اعدام در تگزاس بسیار نگران کننده است و عفو یک مجرم در این ایالت بسیار نادر می‌باشد.

براساس گزارش وب‌سایت عفو بین‌الملل، بیش از ۱۰۰ نفر از کسانی که هم‌اکنون در ایالت تگزاس در انتظار اعدام به سر می‌برند در همان دادگاهی محاکه شده‌اند که آنتونی هینز در آن محاکمه شده است. در واقع یک چهارم از مجموع اعدام‌های آمریکا از سال ۱۹۷۷ تاکنون از سوی همین دادگاه صادر شده‌اند.

عفو بین‌‌الملل هشدار داد که قاتل در زمان حادثه نوجوان بوده و صدور مجازات اعدام علیه وی غیرقانونی است.

همچنین در این گزارش آمده است که بیش از ۷۰ مورد از ۴۸۶ اعدام صورت گرفته در تگزاس مربوط به افرادی بوده است که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند. ۴۰ مورد از این اعدامیان نیز سیاه‌پوست بوده‌اند که در ۲۸ پرونده قربانی یک سفیدپوست بوده است.

از آغاز سال جاری تاکنون در آمریکا ۳۰ اعدام صورت گرفته که ۸ مورد آن تنها در ایالت تگزاس بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تگزاس بیشترین میزان اعدام در این کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.