هشدار کارتر درباره جنگ احتمالی با ایران

جام جم آنلاین: جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق امریکا با محکوم کردن مداخله واشنگتن در درگیری‌های غیرمشروع در نقاط مختلف، درباره جنگ احتمالی با ایران هشدار داده است.

به گزارش پرس تی وی به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارتر که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ میلادی به عنوان رئیس جمهوری امریکا فعالیت کرد، این اظهارات را روز دوشنبه (۴ اردیبهشت، ۲۳ آوریل) در جریان سخنرانی خود در نشست “برندگان جایزه صلح نوبل” در شیکاگو مطرح کرد.

وی افزود: توسل به جنگ تنها در صورتی‌که پس از “بررسی همه راه‌های مسالمت آمیز احتمالی” به عنوان “آخرین راه” مطرح شود، مشروع است، وقتی تمامی تلاش‌ها برای حفاظت از غیرنظامیان انجام شود، هدف از این درگیری بهتر کردن اوضاع باشد و نه بدتر کردن آن، وقتی جامعه به طور کلی با مشروع بودن آن موافق است و وقتی سطح خشونت با “میزان آسیب و جراحت حاصل از آن تناسب داشته باشد.”

به گفته کارتر، سیاست اخیر امریکا در زمینه جنگ پیشگیرانه درهیچ‌یک از موارد یادشده نمی‌گنجد.

کارتر خاطرنشان کرد، اگر چه با “درگیری در مواقع ضروری مخالفتی ندارم” اما معیارها برای برگزاری یک جنگ مشروع و عادلانه اغلب محقق نمی‌شود.

وی افزود:امریکا طی ۶۰ سال گذشته “تقریبا به طور دائمی در حال جنگ بوده است”- در کره، ویتنام، کامبوج، السالوادور، لیبی، پاناما، هائیتی، یوگوسلاوی، عراق، افغانستان و بسیاری از نقاط دیگر جهان و اغلب این جنگ‌ها در تحقق معیار یک جنگ مشروع و عادلانه ناموفق و “بعضی از آن‌ها هم کاملاً غیر ضروری بودند.”

برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۲ در ادامه خاطرنشان کرد : در حال حاضر ما در حال بررسی آغاز یک جنگ دیگر هستیم، احتمالا جنگ با ایران.

امریکا و رژیم اسرائیل بارها ایران را به استفاده از “گزینه” حمله نظامی تهدید کرده‌اند. این تهدیدها بر پایه این ادعا که فعالیت‌های مربوط به برنامه انرژی هسته ای ایران ممکن است دارای یک جنبه نظامی پنهانی باشد مطرح می‌شود.

آن‌ها این ادعا را دست‌آویزی برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل جهت اعمال چهار دور تحریم علیه جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

ایران ضمن رد قاطعانه این ادعاها همواره تاکید کرده است، به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دست‌یابی به فن آوری صلح آمیز هسته ای برخوردار است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.