هشدار لاریجانی به اردوغان در ترکیه/ جزئیاتی تازه از دیدار با اسد

۰۶م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، رییس مجلس یک روز پس از اعلام آتش بس در نواره غزه سفر دیپلماتیک خود به سه کشور لبنان، سوریه و ترکیه را آغاز کرد . نکته قابل توجه در سفر منطقه ای علی لاریجانی به ترکیه و سوریه انجام دیدارهایی خصوصی با رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه و بشار اسد رییس جمهور سوریه بود که خبری از محتوای این مذاکرات منتشر نشد .آنچنان که بعد از  دیدار لاریجانی با بشار اسد تنها عنوان شد که در این دیدار حمایت ایران از دولت و ملت سوریه را به رئیس جمهور سوریه اعلام شده است.(اینجا).

اما منصور حقیقت پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و همراه لاریجانی در این سفرها امروز به بیان نکاتی تازه از این دیدار پرداخت.  وی که با فارس گفت و گو کرده است با اشاره به دیدار لاریجانی با اسد گفته است «آقای اسد در این دیدار تاکید کرده که مخالفان او باید حرفشان را از پشت تریبون بزنند نه از لوله تانک.»
به گفته حقیقت‌پور، بشار اسد تصریح کرد که اقدام تروریست‌ها در کشتار مردم و سلب امنیت در سوریه را قاطعانه پاسخ خواهد داد.
حقیقت پور همچنین دربارهٔ دیدار خصوصی رییس مجلس با رجب طیب اردوغان از اخطار وی به اول وزیر ترکیه خبر داد و گفت: آقای لاریجانی در دیدار با مقامات ترک، قصد داشت به آنها بفهماند که ترکیه در موضوع سوریه اشتباه می‌کنند و ایران آمادگی دارد ترکیه را از این مشکل خارج کند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کردها و علوی‌های ترکیه موضع مقامات ترک در قبال سوریه را بر نمی‌تابند، تصریح کرد: ایران آمادگی دارد با همکاری ترکیه مشکل سوریه را حل و فصل کند.
وی تاکید کرد: گرچه دیدار آقای لاریجانی با آقای اردوغان خصوصی بود، اما قطعا آقای لاریجانی دربارهٔ سامانه موشکی پاتریوت و حمایت از معارضان سوری به اول وزیر ترکیه تذکر جدی داده است.
بنا به نقل از حقیقت‌پور رییس مجلس در دیدار خصوصی با اردوغان از وی خواسته است تا برای رسیدن به یک نظر و تحلیل مشترک نشستی با حضور مقامات ترک و سوریه در ایران برگزار شود که اردوغان پیشنهاد آقای لاریجانی را پذیرفته است.
پیش از این نیز لاریجانی پس از بازگشت به کشور گفته بود «صحبت‌هایی هم با مسوولین ترکیه در مورد موضوع سوریه شد که البته نظرات متفاوتی مطرح شد اما بر این موضوع تاکید شد که باید با ارایه یک راهکار مشترک و مثبت، سوریه از بحران موجود عبور کند و اصلاحات مورد نظر نیز باید به صورت دموکراتیک و بر سر صندوق‌های رای ایجاد شود. هم‌چنین بر این نکته تاکید شد که استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در ترکیه اثرات منفی در منطقه خواهد داشت و لازم است برادران ما در کشور ترکیه به این نکات توجه داشته باشند.(اینجا)

حقیقت‌پور در واکنش به ادعای رسانه‌های بیگانه مبنی اینکه لاریجانی در سفر به منطقه حامل پیام مقامات عالی‌رتبه ایران بوده است، تصریح کرد: به طور معمول هر مقام ایرانی که قصد سفر دیپلماتیک داشته باشد قبل از سفر با مقام معظم رهبری دیدار می‌کند اما آقای لاریجانی در سفر منطقه‌ای خود حامل پیام خاصی از سوی مقامات عالی رتبه نبودند.
در همین راستا وزیر امور خارجه ترکیه نیز روز قبل در واکنش به نگرانی های ایران و روسیه درخصوص استقرار موشک های پاتریوت در کشورش با موقت خواندن استقرار این موشک ها گفت: زمانی که تهدیدها علیه ترکیه از بین برود، این موشکها نیز خواهند رفت. احمد داود اوغلو  گفت: ما نمیتوانیم موردی که این نگرانیها را توجیه میکند، بپذیریم. این سیستم موشکی تنها برای مقاصد دفاعی است و عملیاتی نخواهد بود مگر اینکه خطری امنیت ما را تهدید کند.(اینجا)
رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه بیانیه وزارت خارجه روسیه دربارهٔ این سیستم را دخالت در مورد داخلی کشورش دانسته و آن را محکوم کرده است.
در همین رابطه خبرگزاری «رویترز» در مطلبی با اشاره به درخواست ترکیه برای استقرار موشک‌های «پاتریوت» در خاک خود، نوشته به اعتقاد ایران، مستقر شدن این موشک‌ها به مسائل و مشکلات منطقه خواهد افزود. اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز مورد توجه رویترز قرار گرفته که گفته بود، استقرار این موشک‌ها تنها اوضاع را در منطقه دشوار‌تر و پیچیده‌تر خواهد کرد. این خبرگزاری همچنین به سخنان مقام‌های ترکیه اشاره کرده که این موشک‌ها را صرفاً دارای کاربرد دفاعی دانسته‌اند.(اینجا)
/۲۹۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.