هشدار لاوروف در خصوص پیامد‌های توسل به زور علیه ایران/ اظهارات وزیر امورخارجه کانادا علیه ایران

۸ م دیماه ،

وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم گفت که افق‌های تازهی در روند مذاکرات میان کشورهای ۱+۵ و ایران وجود دارد.

خبرگزاری اینتر فکس به نقل از سرگئی‌ لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در خصوص پیامد‌های توسل به زور علیه ایران برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اخطار داد. وی از همه طرف‌های درگیر در موضوع هسته‌یی ایران خواست در گام‌های خود و توسل به زور در روند مذاکرات احتیاط کنند و خاطر نشان کرد که این موضوع وی را عمیقا نگران می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کویت، لاوروف افزود که منطقه خاورمیانه در حال حاضر هم از تنش‌های بسیاری رنج می‌برد. وی با اشاره به تبادل نظرات اخیر میان ایران و ۱+۵ همچنین گفت که افق‌های تازهی در روند مذاکرات میان کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه، آلمان) و ایران وجود دارد.

لاوروف در عین حال حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با اهداف صلح‌آمیز را به رسمیت شناخت، اما افزود که این امر باید تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

داود اوغلو: ایران در کاهش مناقشات فرقه‌ای در منطقه نقش مهمی دارد

خبرگزاری آذرپرس گزارش داد: احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از ایران خواست برای پیشگیری از تنش میان سنی و شیعه در منطقه متزلزل خاورمیانه تلاش بیشتری انجام دهد.

وی افزود که ایران به همراه ترکیه نقش مهمی در کاهش مناقشات فرقه‌ای در منطقه ایفا می‌کند.

داود اوغلو در روز پنجشنبه در کنفرانسی در موسسه تفکر استراتژیک مستقر در آمریکا این اظهارات را مطرح کرد. وی در این کنفرانس به مسائل مختلفی پرداخت و سیاست خارجی ترکیه در سال ۲۰۱۲ را ارزیابی کرد.

اظهارات وزیر امورخارجه کانادا علیه ایران

وزیر امور خارجه کانادا با اذعان به اینکه تحریم‌های اقتصادی و دیگر تحریم‌ها نتوانسته مسیر جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد ابراز امیدواری کرد تلاش دیپلماتیک تازه جامعه بین‌المللی به موضوع هسته‌یی ایران خاتمه دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «سان‌نیوزنت‌ورک» به نقل از جان‌ بیرد، وزیر امور خارجه کانادا در اظهاراتی بی ‌اساس ایران را «بزرگ‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهان امروز» خواند و در عین حال ابراز امیدواری کرد که تلاش تازه دیپلماتیک جامعه بین‌المللی بتواند به موضوع هسته‌یی ایران پایان دهد.

وی گفت: ‌فکر می‌کنم همه آنچه در این مرحله داریم تحریم و دیپلماسی است.

وزیر امورخارجه کانادا همچنین باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا را رهبر جهان آزاد خواند و گفت که عاقلانه است ایران به آنچه جامعه جهانی و اوباما گفته‌اند توجه کند و انعکاسی جدی در برابر آن داشته‌ باشد.

دولت کانادا در سال ۲۰۱۲ با ایراد اتهاماتی بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران سفارت خود در تهران را تعطیل کرد.

 وزیر امورخارجه کانادا در عین حال با اشاره به تحریم‌ها اذعان کرد:‌ هیچ تردیدی وجود ندارد که آن‌ها مسیرشان را تغییر نداده‌اند و اکنون که انتخابات امریکا به پایان رسیده است ما از تعهد جدی که رییس جمهور اوباما دربارهٔ این مسائل اعلام کرده است استقبال می‌کنیم.

گروه موسوم به ۱+۵ متشکل از آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان درحال انجام گفت‌وگوهایی برای ازسرگیری مذاکرات با ایران در سال تازه میلادی است.

کانادا در سال‌های اخیر تحت تاثیر حکومت سلطنتی انگلیس و در راستای جلب نظر رژیم صهیونیستی درقبال ایران سیاست خارجی تند و غیرسازنده‌ای را در پیش گرفته است.

اظهارات وزیر امور خارجه کانادا در حالی بیان می‌شود که کلیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و این نهاد فنی تاکنون انحرافی را در برنامه انرژی هسته‌یی تهران ملاحظه نکرده است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.