هشدار نسبت به حذف لبنیات در سبد غذایی ایرانیان

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : یک فوق تخصص تغذیه، با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده ها، ماهی یک لیوان شیر هم مصرف نمی کنند، گفت: متاسفانه به سبب افزایش بی سابقه قیمت لبنیات بعد از هدفمندی یارانه ها و عدم اعمال سیاست های تشویقی از سوی مسئولان، مصرف این مواد در سطح جامعه بصورت بی سابقه ای کاهش یافته است. بطوریکه درصد بسیاری از خانواده ها مصرف لبنیات بخصوص شیر را از سبد غذایی خود بطور کامل حذف کرده اند.

دکتر کورش جعفریان در گفت وگو با شفقنا ، به ضرورت مصرف لبنیات در یک برنامه غذایی سالم تاکید کرد و  افزود: مصرف مواد لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و غیره باید حتما در الگوی غذایی سالم گنجانده شود. در واقع در برنامه غذایی همه اشخاص از لحظه تولد تا لحظه مرگ باید به مصرف لبنیات اهمیت داده شود.

مادران بعد از شیر گرفتن نوزادان، تلاشی در مصرف شیر در آنها انجام نمی دهند

وی در ادامه بحث ذائقه و تمایلات اشخاص برای مصرف لبنیات اشاره کرد و گفت: در واقع ذائقه و تمایلات اشخاص برای مصرف لبنیات بسیار با اهیمیت است. متاسفانه به سبب اینکه بسیاری از مادران بعد از شیر گرفتن کودکان، تلاشی در جهت مصرف گروه لبنیات بخصوص شیر گاو و گوسفند برای نوزاد خود انجام نمی دهند، در نتیجه در شکل گیری شخصیت غذایی این اشخاص در بزرگسالی مصرف لبنیات حفظ نمی شود و همچنین به سبب ایجاد فاصله از شیر گیری و مصرف مجدد لبنیات، آنزیم لاک تاز بدن کودکان کاهش می یابد و این کاهش لاک توز سبب می گردد اشخاص بعد از مصرف لبنیات دچار مشکلات گوارشی نظیر اسهال، دل درد، دل پیچه و غیره شوند که تحمل مصرف این مواد را برای کودکان کاهش می دهد.

گرانی قیمت لبنیات یکی از مهم ترین دلایل کاهش میزان مصرف این مواد در ایران

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، قیمت یک لیتر شیر بسیار پایین تر از قیمت یک لیتر آب است

دکتر جعفریان همچنین گران بودن قیمت لبنیات را یکی از مهم ترین دلایل کاهش میزان مصرف این مواد در جامعه عنوان کرد و افزود: در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا یک نوع سیاست های حمایتی در جهت مصرف لبنیات در جامعه خود دارند بطوریکه در بسیاری از این کشورها قیمت یک لیتر شیر از قیمت یک لیتر آب بسیار پایین تر است، در واقع با این نوع سیاست های تشویقی در این کشورها سعی می گردد مصرف مواد لبنیات در الگوی غذایی مردم کم رنگ نشود این در حالی است که مصرف لبنیات در جامعه ایران از مصرف استانداردهای جهانی بسیار پایین تر رفته است.

بعد از اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها مصرف لبنیات در کشور بسیار کاهش یافت است

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه بعد از اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها مصرف لبنیات در کشور بسیار کاهش یافت است، اظهار کرد: متاسفانه به سبب افزایش بی سابقه قیمت لبنیات بعد از هدفمندی یارانه ها و عدم اعمال سیاست های تشویقی از سوی مسئولان، مصرف این مواد در سطح جامعه بصورت بی سابقه ای کاهش یافته است بطوریکه درصد بسیاری از خانواده ها مصرف لبنیات بخصوص شیر را از سبد غذایی خود بطور کامل حذف کرده اند.

مصرف لبنیات در ایران تا قبل از اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها، نصف متوسط جهانی بود

بسیاری از خانواده ها یک لیوان شیر هم در ماه مصرف نمی کنند

به گفته وی مصرف لبنیات در ایران تا قبل از اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها نصف متوسط جهانی بود و مردم ایران به جای مصرف شیر دو برابر متوسط جهانی نوشابه مصرف می کردند و حال با اجرای برنامه هدفمندی یارانه ها و افزایش بی سابقه قیمت لبنیات، میزان مصرف مواد از قبل نیز پایین تر شود و مواردی بسیاری وجود دارد که خانواده ها حتی توان خرید مصرف یک لیوان شیر در ماه را ندارند.

پوکی استخوان از مهم ترین عوارض عدم مصرف لبنیات

دکتر جعفریان در ادامه به مهم ترین عوارض کمبود مضرف لبنیات در جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه به سبب اینکه عوارض کاهش مصرف مواد لبنی در اشخاص امری آنی نیست بنابراین بسیاری از اشخاص تصور می کنند بدون مصرف این مواد هم می توان به زندگی ادامه داد، در حالی که عوارض مصرف نکردن لبنیات در دراز مدت حدود ۱۰ الی ۱۵ سال به بعد بصورت پوکی استخوان و غیره بروز پیدا می کند بطوریکه هزینه های مصرف نکردن آن در موارد مراقبت، نگهداری و درمان برای خود اشخاص و همچنین جامعه، هزاران برابر هزینه های مصرف این موداد بیشتر و سرسان آور تر است.

متوسط قد جامعه ایران رو به کاهش است

به گفته این فوق تخصص تغذیه، در صورتی که مصرف لبنیات در اشخاص در سنین رشد به اندازه کافی نباشد نوجوان در این سنین دچار عوارض رشد جسمی خواهد شد، بطور کلی اشخاص در سنین رشد خود به روزانه حدود ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند که این نیاز به اندازه کل طول زندگی اشخاص می باشد، در نتیجه اشخاصی که این موارد را رعایت نمی کنند دچار نوعی عوارض جسمی نظیر کوتاهی قد می گردد در واقع کشورهایی مثل کره، چین و ژاپن که از لحاظ اقتصادی رشد کرده اند می توان به دقت ملاحظه نمود که متوسط رشد قد بسیار بالاتری دارند و اگر دو کشور کره شمالی و جنوبی را در این زمینه مقایسه کنیم با توجه به اینکه هر دو کشور ژنتیک مشابهی دارند اما قد متوسط جامعه کره جنوبی بسیار بیشتر از کره شمالی است که در این زمینه لبنیات فاکتورهای تعیین کننده ای در رشد جسمی اشخاص دارد.

وی در ادامه با پیشنهاد بر اینکه مادران به هیچ عنوان مصرف لبنیات را بعد از شیر گیری از کودکان قطع نکنند، اظهار کرد: لازم است بعد از شیر گیری کودکان مصرف شیر گاو یا گوسفند در نوزادان جایگزین شود و اشخاصی که مشکل عدم تحمل دارند سعی کنند از مواد لبنیاتی جایگزین یا از شیر کم لاکتوز استفاده کنند.

مصرف دو تا سه لیوان شیر در روز برای اشخاص ضروری است

دکتر جعفزیان در پایان با بیان اینکه اشخاص معمولی باید دو یا سه لیوان شیر در روز مصرف کنند خاطرنشان کرد: البته می توان به جای این مقدار از لبینات جایگزین نظیر ماست یا دوغ نیز استفاده نمود و نوجوانان، ورزشکاران و بیماران پوکی استخوان میزان نیازشان در روز به مواد لبنی بسیار بیشتر از مقدار ذکر شده است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.