هشدار نسبت به خطرات کنسرسیوم‌های غذایی برای کشورهای فقیر

تغذیه > صنایع غذایی  – 
یک پژوهش جدید نشان می‌دهد توسعه فعالیت‌های کنسرسیوم‌های بزرگ تولید مواد خوراکی در کشورهای فقیر به افزایش شدید چاقی و بیماری‌های مزمن در این کشورها دامن زده است.

خبرگزاری اتریش از لندن گزارش داد، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و مواد غذایی فرآوری شده در این قبیل کشورها رشد سریعی پیدا کرده است.

پژوهشگران انگلیسی، هندی و آمریکایی در مجله آنلاین plos medicine هشدار دادند این امر خطر ابتلا به مشکلاتی همچون چاقی، بیماری‌های قلبی – عروقی یا دیابت نوع ۲ را افزایش داده است.

این گروه از پژوهشگران که به سرپرستی دیوید استاکلر، جامعه‌شناس دانشگاه انگلیسی کمبریج تحقیقات خود را انجام داده، این اطلاعات را از داده‌های آماری فروش محصولات غذایی به دست آورده است. این پژوهشگران به تحلیل اطلاعات مربوط به تحولات در ۸۰ کشور در سال گذشته و ارایه پیش‌بینی تا سال ۲۰۱۶ پرداخته‌اند.

این پژوهشگران دلیل خود را برای آنکه افزایش مصرف این قبیل مواد خوراکی ربطی به وضعیت رفاهی اشخاص ندارد، مورد مکزیک و ونزوئلا عنوان می‌کنند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی مصرف نوشیدنی‌های شیرین در مکزیک پس از انعقاد توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا رکورد بین‌المللی به جا گذاشت، به گونه‌ای که سرانه مصرف این نوشیدنی‌ها در میان مکزیکی‌ها بیش از ۳۰۰ لیتر در سال بود.

اما در ونزوئلا که توافقنامه تجارت آزاد با آمریکا نداشته، اما شاهد رشد اقتصادی بوده، مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها از دهه ۱۹۹۰ ثابت مانده است.


اخبار اخبار سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.