هشدار نماینده ایران در سازمان ملل به غربیها

وی تصریح کرد: خاورمیانه شاهد طوفان تغییرات گسترده ای است که این منطقه را در بر گرفته و در اثر آن مردم منطقه به دنبال مردمسالاری  و مخالفت با دیکتاتورهای مورد حمایت غرب هستند.

محمد خزاعی با پیچیده خواندن شرایط کنونی در خاورمیانه، اظهارداشت: تهدیدات فزاینده ناشی از تروریسم، افراط گرایی و مداخله خارجی موانعی برای رشد، توسعه و ثبات منطقه به شمار می روند .

وی افزود: در این شرایط هرگونه اشتباه ارزیابی، تصمیمات نادرست و آتش افروزی بر کل منطقه تاثیر گذاشته و به مردم بسیاری صدمه خواهد زد.از این رو نمی توان بر روی موضوع خاصی در منطقه تاکید کرد و از مسائل دیگر چشم پوشی کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تلاش برای تغییر واقعیت از طریق زور و درگیری مسلحانه را مخاطره آمیز خواند و اظهارداشت: پرواضح است که نگاه افراطی به برخی مسائل به تشدید خشونت منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در خاورمیانه اجزای مختلفی باید در کنار هم دیده شود تا تصویر کاملی از واقعیت ترسیم گردد و در این رابطه باید روند مردمسالاری، توسعه، روابط اقتصادی، بازار انرژی را در نظر بگیریم و همچنین نگران افراط گرایی ، تروریسم و انتقام گیری های قومی و طایفه ای باشیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان بر ضرورت تجدید نظر در رویکردها  نسبت به تحولات خاورمیانه تاکید کرد و گفت: غرب باید نگاهش را نسبت به خاورمیانه عوض کند و این تنها راه پیش روی ما  برای ایجاد صلح، ثبات و پیشرفت می باشد و این امر از طریق همکاری بجای تقابل و پاسخ صحیح به خواسته های مردم بجای مجبور کردن آنها برای قبول راه حل های مصنوعی محقق خواهد شد.

محمد خزاعی در خصوص تحولات سوریه تاکید کرد: ما معتقدیم شرایط جاری در سوریه تنها از طریق گفت‌وگوی ملی در یک چارچوب مسالمت آمیز قابل حل می باشد.

وی با اشاره به سفر اخیر کوفی عنان به کشورمان و دیدار و ملاقات با مقامات ارشد ایران، تصریح کرد: مقامات جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از ماموریت کوفی عنان اعلام و نگرانی عمیق خود را از تاثیرات هرگونه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه بر منطقه ابراز نمودند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میانجیگری بین حکومت سوریه و گروه های مخالف، افزود: تلاش های مختلفی از سوی برخی کشورها برای پیچیده کردن شرایط در سوریه از طریق تامین پول و سلاح برای گروه های مسلح صورت می گیرد در حالیکه خرابکاری و تروریسم از جمله خشونت علیه مردم بی گناه باید پایان یابد و کشورهای منطقه بایستی با یکدیگر برای حل بحران سوریه، بنحوی که نتیجه نهایی آن برای مردم سوریه، منطقه و جامعه بین المللی سودمند باشد، همکاری کنند.

محمد خزاعی در خصوص موضوع فلسطین از شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی خواست تلاش های خود را به سمت جلوگیری از تشدید تنش ها و درگیریها در سرزمین های اشغالی معطوف نمایند.

وی در این رابطه به تداوم بی حرمتی به اماکن مقدس، توسعه غیر قانونی شهرک ها در مناطق اشغالی، حملات موشکی و بمباران مناطق غیر نظامی توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی بویژه در غزه و هدف قرار دادن شهروندان غیر نظامی فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در این رابطه از مواضع و اقدامات جنبش عدم تعهد در درخواست از کشور سوئیس برای برگزاری کنفرانسی بر اساس مفاد کنوانسیون ژنو برای حمایت از شهروندان غیر نظامی فلسطین حمایت می کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان سخنرانی خود  در پاسخ به ادعاهای بی اساس نماینده رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در خصوص حادثه بلغارستان و همچنین تلاش وی برای زیر سوال بردن ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای کشورمان تصریح کرد: در خصوص اقدام تروریستی بلغارستان، موضع جمهوری اسلامی ایران محکومیت هرگونه  اقدام تروریستی در هر قالب و شکلی است و اینگونه عملیات تروریستی تنها از سوی رژیمی قابل طراحی و اجرا است که تاریخچه کوتاه آن پر از عملیات تروریستی و ترور افراد برای رسیدن به اهداف سیاسی خویش می باشد و در طول تاریخ نمونه های بارزی از اقدام رژیم صهیونیستی برای کشتن شهروندان خود و مردم یهودی وجود دارد.

خزاعی افزود: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران خود قربانی اینگونه عملیات های  تروریستی بوده و ترور دانشمندان هسته ای کشورمان  هنوز در اذهان ما زنده است. در خصوص موضوع هسته‌ای نیز رژیم صهیونیستی بصورت غیر قانونی دارای صدها کلاهک هسته ای در زرادخانه های خویش می باشد و چنانچه ارکان سازمان ملل از جمله شورای امنیت گامی را در جهت برخورد با سیاست ها و اقدامات  جنایتکارانه این رژیم برندارد، امید به تحقق صلح و ثبات در خاورمیانه کماکان به مثابه رویا خواهد بود.(مهر)


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.