هشدار کارتر درمورد اقدام نظامی علیه ایران

فارس: “جیمی کارتر” که در بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا فعالیت کرد روز گذشته در سخنرانی کلیدی خود در نشست دارندگان جایزه صلح نوبل در شیکاگو تصریح کرد که جنگ تنها زمانی بعنوان آخرین چاره استفاده می‌شود که تمامی گزینه‌های صلح‌آمیز احتمالی ناکارآمد باشد و یا جنگ زمانی جایز است که همه تلاش‌ها برای حفظ غیرنظامیان باشد یا آنکه درگیری و جنگ به بهتر شدن وضعیت منتهی شود نه آنکه بدتر شدن اوضاع را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد که جنگ وقتی منصفانه است که جامعه در کل موافق باشد که آغاز درگیری منصفانه است و هنگامی جایز است که جامعه باور داشته باشد سطح خشونت متناسب با ضربه‌ای است که دریافت می کند که با این اوصاف سیاست اخیر جنگ پیشدستانه ما جایز نیست.

کارتر تأکید کرد که گرچه در صورت نیاز مخالف جنگ نیست اما شرایط برای یک جنگ منصفانه اغلب اوقات محقق نمی شود.

رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اینگونه ادامه داد که آمریکا در ۶۰ ساله گذشته تقریباً به طور پیوسته در “ویتنام”، “کره”، “کامبوج”، “السالوادور”، “لیبی”، “پاناما”، “هائیتی”، “یوگوسلاوی”، “عراق”، “افغانستان” و دیگر کشورها در حال جنگ بوده است و در اکثر این جنگ‌ها شرایط لازم و منصفانه برای شروع یک جنگ محقق نشده بود و برخی از این جنگ‌ها غیرلازم بوده است.

کارتر که در سال ۲۰۰۲ برنده جایزه صلح بوده است پس از اشاره به غیرضروری بودن بسیاری از جنگ‌هایی که آمریکا در آنها مشارکت داشته، تصریح کرد: و هم‌اکنون ما مجدداً به جنگی دیگر، شاید جنگ در ایران می‌اندیشیم.

رژیم صهیونیستی اخیراً ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده است و مدعی شده که ایران برنامه هسته‌ای غیرصلح‌آمیز دارد و این در حالی است که ایران بارها ثابت کرده است که برنامه صلح‌آمیز دارد و یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای “ان‌پی‌تی” است.

جوان آنلاین – آخرین عناوین بین الملل

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.