هفته آتی نقشه کشور به مراتب قرمزتر و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت

وزیر بهداشت در توضیح آخرین وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور گفت: عرض کرده بودیم اگر توجه نشود و دقت نکنیم فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشتیم.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر سعید نمکی در اولین گزارش وضعیت کووید -۱۹ در کشور در سال ۱۴۰۰ و از رصدخانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تبریک سال نو گفت: گرچه تلخ کامی موج جدید کووید ۱۹ ذائقه همه ما را گرفتار کرده، اما امیدوارم سالی بهتر از این روزها داشته باشیم.

گفته بودم که اگر توجه نشود، بهار سختی خواهیم داشت

وی گفت: قبل از پایان سال ۹۹ با شکل های مختلف خدمت مردم عزیز و مسوولان محترم پیش بینی هایی را از شیوه های مختلف و عملکردها و عواقب آن با زبانهای مختلف بیان کردم؛ گاهی با تهدید، گاهی با تمنا و التماس و گاهی با قسم دادن به این که مردم رعایت کنند، سفر نروند و گرفتاری جدید برای کشور ایجاد نکنند.

وزیر بهداشت افزود: ما با تلاش بی وقفه همکاران مان توانستیم موج سوم کووید را با لطف خدا در کشور مهار کنیم. با اینکه بیش از یک ماه ویروس موتاسیون یافته کرونا ما را در خوزستان گرفتار کرده بود، اما با لطف خدا توانستیم مرگها را حدود ۵۰ تا ۶۰ مرگ در روز نگه داریم.

وی گفت: عرض کرده بودیم اگر توجه نشود و دقت نکنیم فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشتیم؛ این خصیصه نگاه کارشناسی است.

به دلایل مختلف پیش بینی های ما مورد توجه قرار نگرفت

وی ادامه داد: بر اساس همین نگاه کارشناسی نیز ما پیش‌بینی این ایام را می‌کردیم. برآوردمان این بود که اگر بتوانیم با اجرای طرح تشدید بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۸ فروردین عمل کنیم و خانه به خانه دنبال موارد مبتلا بگردیم، شعله‌های کوچک را خاموش کنیم، از پیوستن آن‌ها به هم جلوگیری کنیم و کشور را در آتش شدیدی از بیماری نبینیم، می‌توانیم مطمئن شویم که بهار آرام‌تری خواهیم داشت. در حالی که اگر این کار را نکنیم و جمعیت ساکن نداشته باشیم، بلکه جمعیت سیال و جابجا شونده داشته که قابل دسترسی نباشند و بتوانند بیماری را از نقاط گرفتار به نقاط غیرگرفتار یا کمتر گرفتار، آن هم با مولفه تاثیرگذاری مانند ویروس موتاسیون یافته منتقل کنند، بهاری بسیار سخت و شاید تابستانی متعاقب آن سخت‌تر را داشته باشیم.

بستریهای کرونا در سراسر کشور رو به فزونی  است

خیز شتابنده بیماران سرپایی کرونا

نمکی گفت: به دلایل مختلف عرایض ما مورد توجه قرار نگرفت. کالبدشکافی این بی توجهی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند و دردی را در این روزهای سخت درمان نمی‌کند. منحنی را می‌بینیند که در کل کشور متاسفانه آمار بستری‌ها رو به فزونی است و در بسیاری از شهرها مسئولان دانشگاه‌ها که شبانه روز با آنها در تماسم، احساس سخت و سنگینی از بار بیماری و کمبود امکاناتی که ممکن است پاسخگو نباشند، دارند. در زمینه بیماران سرپایی یک خیز شتابنده عمودی داریم.

صف مرغ، دورهمی و سفر؛ علت افزایش کرونا در کشور

منتظر خیز سنگین تر بستریهای کرونا در هفته آینده هستیم

وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه امروز در زمینه بیماران بستری می‌بینیم ناشی از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ و…در شب عید است و بعد از آن دورهمی‌ها و شروع آثار سفرها و جایجایی است و هنوز هفته آینده منتظر یک خیز سنگین‌تر از موارد بستری در کشور هستیم.

برای کادر بهداشت و درمان روزهای سختی است

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه هنوز جا دارد تا این شیب را تندتر ببینیم. تقریبا همه استان‌های ما متاسفانه در یک خیز شتابنده بی وقفه دارند جلو می روند و برای همکاران من که ۱۴ ماه است که شبانه روز تلاش کردند و خیزهای مختلفی را مهار کرند، بسیار روزهای سختی است. من پیش از عید اعلام کردم که تاب‌آوری مردم مهم است، اما تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان کشور که یک روز خوش در طول ۱۴ ماه نداشتند، بسیار بسیار مهم‌تر است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هفته آینده منتظر خیز سنگین تر موارد بستری بیماری در کشور هستیم، گفت: هفته جاری و هفته آتی نقشه کشور به مراتب قرمزتر و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.

ادامه دارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.