هفته دیزاین در دانشگاه هنر برپا می‌شود

۰۶م اسفند ،

از امروز ساعت ۱۷؛

نخستین هفته دیزاین تهران از ششم تاسیزدهم اسفندماه سال ۹۱خورشیدی، به میزبانی دانشگاه هنر تهران‌ و با همیاری اساتید دیزاین، نهادهای آکادمیک، صاحبان صنایع برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه آن از ساعت ۱۷ روز یکشنبه در دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

محمدرضا معصومی دبیر برنامه هفته دیزاین تهران در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت:برگزاری هفته‌های دیزاین اتفاقی تازه در جهان نیست‌؛ هرساله در شهرهای کوچک و بزرگ جهان برنامه‌هایی تحت عنوان هفته‌ دیزاین‌ برگزار می‌شود.‌ هفته دیزاین لندن‌، میلان‌، پاریس‌، نیویورک‌، پکن‌، فلورانس‌ و سن فرانسیسکو از جمله معروف‌ترین هفته‌های دیزاین می باشند.

وی افزود: در‌میان این نام‌ها جای تهران، یکی از تاثیرگذارترین شهرهای خاورمیانه، خالی است و لزوم برگزاری هفته‌ای با عنوان هفته‌ی دیزاین تهران احساس می‌شود. تهران پایتخت کشوری است با تمدنی چند هزار ساله‌، تمدنی که همواره با فرهنگ غنی خود در جهان درخشیده است. این شهر پر است از بنیاد‌های هنری-فرهنگی‌، موزه‌ها‌، گالری‌ها و … و هرساله اتفاقهای هنری ملی و جهانی بسیاری را میزبانی کرده است و به‌نوعی پیشگام جریان‌های هنری ایران محسوب می گردد. برگزاری هفته دیزاین تهران می‌تواند برگی دیگر بر این افتخارات بی‌فزاید.

وی افزود: با توجه به این امسال برای اولین بار است که هفته دیزاین تهران را برپا کرده‌ایم با دشواری‌های متعددی روبرو بودیم اما تمام این مشکلات برای ما شیرین بود و خوشحالیم که توانستیم با کمک سایر رشته‌های هنری اولین هفته دیزاین تهران را برپا کنیم و قصد داریم که از سال آتی این جریان را در سطحی وسیع برگزار کنیم و سایر دانشگاه‌ها را نیز با این جریان پیوند بزنیم.

به گفته دبیر اولین هفته دیزاین تهران؛ استقبال گسترده از هفته‌ دیزاین تهران، شوری مضاعف به جامعه‌ هنری‌ بخشیده و کمک می‌کند تا افق آن به نمونه‌های جهانی‌اش نزدیک شود.

وی افزود: دیزاین می‌تواند ارزش‌های اخلاقی‌، هویت‌، خواسته‌ها و دیدگاه ما را نسبت به جهان دگرگون کند‌‌. هر جامعه‌ای نیازمند استفاده از این ظرفیت‌هاست، به خصوص جامعه‌ای که درحال رشد باشد. دیزاین به مفاهیم ارتقاء می‌بخشد و آن‌ها را شفاف می‌سازد. هفته دیزاین تهران می‌تواند بستری مناسب برای دیزاینرها‌، صاحبان کسب‌و‌‌کار و متولیان هنری-فرهنگی فراهم سازد تا با تعامل متقابل‌، رویکرد امروزی دیزاین را بهتر بشناسند و در عرضه‌ مستقیم آن به حلقه مکمل این زنجیر – یعنی ‌مخاطبان اصلی هفته دیزاین که مردم باشند‌– مثمر‌الثمر واقع شوند‌.

معصومی دربارهٔ برنامه‌هایی که در این یک هفته دنبال خواهند کرد گفت: در این هفته قصد داریم با همکاری نهادهای دانشگاهی‌، دیزاینی و صنعتی، دیزاین بومی را جشن گرفته، به ارتقا و ترویج آن بپردازیم‌. در این هفته به دیزاین و تمام نمودهای آن در زندگی روزمره پرداخته می‌شود‌. با وجود این تمرکز اصلی بر طراحی صنعتی است که برای جامعه‌، اقتصاد و صنعت رو‌ به ‌رشد ایران بسیار حائز اهمیت است‌، تا اشاره‌ای باشد به این واقعیت که دیزاین و طراحی ‌صنعتی می‌تواند در حل چالش‌های اجتماعی‌، زیست‌محیطی و اقتصادی جامعه‌ی ما نقش مثبت و موثری ایفا کند‌.

وی ادامه داد: در این هفته به اتفاقهایی پرداخته می‌شود که با برجسته‌کردن نقش یکتا و ویژه‌ی دیزاین در پایتخت به آموزش و الهام‌بخشی بپردازد‌. رویکرد کلی این هفته‌، هم‌راستا با هفته‌های جهانی، به طراحی آینده‌نگر است و می‌توان هدف‌های کلان آن را در چهار بخش زیر خلاصه کرد:پرورش و ارج‌‌نهادن به نیروی خلاقیت‌، تفکر و علی‌‌الخصوص تفکر طراحانه،چیستی دیزاین و بالا‌بردن انتظارات عمومی از دیزاین خوب، ارتقای آگاهی از اهمیت دیزاین در صنعت‌، به عنوان عامل رشد اقتصاد بومی و فراهم‌آوردن فضایی مناسب برای ارتباط مستقیم‌ بین شاخه‌های مختلف دیزاین‌، صاحبان صنایع و مردم.

به گفته معصومی؛ تمامی این فعالیت‌ها در راستای این امر است که دیزاین بتواند سبب ترویج و توسعه‌ پایدار شهری و‌ پیش‌بردن آن به سوی اجتماعی‌، اقتصادی و هنری-فرهنگی شدن برود‌. بدین‌سبب در برنامه‌های این هفته به تاثیر طراحی در زندگی روزانه‌ ما و چگونگی تعامل آن و‌ جامعه نیز پرداخته خواهد شد .

وی افزود: با آغاز اولین هفته دیزاین تهران، شور و ‌هیجانی در تمام شهر بین علاقه‌مندان دیزاین به پا خواهد شد که این امر وامدار اولین بودن آن نیز است‌. هفته دیزاین تهران اتفاقی مهم است که با ارائه و به بحث گذاشتن ایده‌های تازه و استفاده از شاخه‌های مختلف دیزاین می‌تواند امکانات تازه‌ی برای دنیای در حال تغییر ایجاد کند‌.

به گفته دبیر هفته دیزاین تهران؛ طرح دو مساله‌ وضعیت فعلی دیزاین و آینده‌ دیزاین، می تواند در القای نگرش‌، بینش و الهام‌بخشی به شرکت کنندگان و مخاطبان موثر واقع شده و مسیر را برای برگزاری این‌چنین اتفاقهایی در آینده هموار سازد‌.
وی خاطر نشان کرد در این هفته ورکشاپ های طراحی اسباب بازی، نشست مسابقات جهانی ، دیجیتال رندرینگ ، نشست دیزاین بیریف، ورکشاپ تفکر دیزاین، ورکشاپ طراحی خودرو، نشست دیزاین تیونینگ خودرو، نشست گپ و گفت دیزاینرهای خودرو، ورکشاپ طراحی خدمات، ورکشاپ طراحی خدمات برگزار می گردد.

به گفته برگزار کنندگان مکان برگزاری ورکشاپ ها محوطه مسقف پیش بینی شده و مکان برگزاری نشست ها تالار فارابی دانشگاه هنر است.

انتهای پیام/۳۲/۳۱
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.