هفته عرضه‌های بلوکی در بازار فرابورس

بورس

فرابورس در معاملات این هفته میزبان ۴ عرضه بلوکی با محوریت ذوب‌آهن اصفهان است که از سوی معامله‌گران مهم ارزیابی می‌شود.

اعظم شریفی/دنیای اقتصاد: فرابورس در بازار دیروز رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها را در تک‌سهم‌های فلزی، معدنی، ساختمانی و پتروشیمی شاهد بود، این در حالی است که صف خرید مخابرات در بورس تهران، معاملات همراه اول را پس از مدت‌ها رونق بخشید. در همین حال، هیجان خرید در نوسان‌های ۵ درصدی روز گذشته در میان معامله‌گران تا اندازه‌ای ادامه داشت که در فرابورس تنها ۶ نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

اما در حالی که فرابورس با معاملات پرحجم ذوب‌آهن در آستانه عرضه بلوکی روز دوشنبه در ابتدای معاملات با صف خرید این نماد حرکت می‌کرد، پیغام عرضه بلوک های باغمیشه و آس‌پ موج صف‌های خرید را دوباره به گروه ساختمانی فرابورس آورد. پس از عرضه ناموفق این دو بلوک، بین‌المللی توسعه ساختمان بار دیگر عرضه این دو بلوک را برای روز ۱۲ مهرماه آگهی کرده است که این امر موجب تشکیل صف‌های خرید برای شرکت‌های گروه ساختمانی و عرضه‌های قابل توجه در آنها شد، به طوری که حدود ۲۲ میلیون از ۷۱ میلیون سهم معامله شده روز گذشته فرابورس به شرکت‌های ساختمانی اختصاص یافت و نمادهای «ثشرق» و «ثتران» نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند.

در بازار دیروز فرابورس نمادهای فلزی و معدنی نیز در کانون توجه معامله‌گران بودند، به طوری که ذوب‌آهن با دادوستد ۵/۱۶ میلیون سهمی در پایان معاملات همچنان بیش از ۱۲ میلیون صف خرید را شاهد بود. تعیین قیمت پایه ۲۶۸۲ ریالی و حضور قطعی خریداران در رقابت برای تصاحب بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن، خریداران را همچنان در این نماد فعال نگاه داشته است. افزون بر این، پتروشیمی مارون دیگر نماد مورد توجه بازار بود که صف خرید این نماد بدون عرضه ماند تا تنها ۱۱۲ هزار سهم معامله شده در این نماد به ثبت برسد و قیمت هر سهم نیز با نوسان ۵ درصدی به قیمت ۱۶ هزار و ۹۴۹ ریال افزایش یافت.

در گروه معدنی نیز نمادهای «کنور» و «کشرق» به دنبال صف‌های خرید دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس، باوجود عرضه‌های قابل توجه همچنان مورد توجه بودند و باوجود عرضه صف خرید شمال شرق شاهرود، نماد «کنور» در پایان معاملات صف خرید داشت.

در دیگر نمادهای پرمعامله دیروز نماد همراه اول به دنبال صف خرید ۳۶ میلیونی برای مخابرات، معاملات مثبتی را در قیمت‌های ۴۷۰۰۰ ریال شاهد بود. براساس این گزارش لیزینگ ایرانیان، بانک دی و توکاریل از دیگر نمادهای پرمعامله فرابورس بودند که بر مدار مثبت حرکت کردند. همچنین در بازار پایه معامله ۳/۱۰ میلیون سهم آینده‌سازان بهشت پارس در بازار فرابورس ارزشی معادل ۱۳ میلیارد و ۸۰۵ میلیون را به همراه داشت، تا بازار دیروز فرابورس با جابه‌جایی ۷۱ میلیون سهم به ارزش ۵۵۲ میلیارد ریال به کار خود پایان دهد. این در حالی است که ۲۰۰ میلیارد ریال از ارزش معاملات دیروز به جابه‌جایی بلوک اوراق اجاره مپنا اختصاص داشت. در همین حال، روز ۱۲ مهرماه شرکت خدمات مدیریت صباتامین به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین در نظر دارد ۱۰۰ درصد از سهام شرکت صنایع چوب خزر کاسپین را به طور یکجا و نقد در قیمت پایه هر سهم ۴۶۰۲ ریال در فرابورس عرضه کند.

17-01


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.