«هفته هنر پهلوانی» در خانه هنرمندان برگزار می‌شود

«هفته هنر پهلوانی» در خانه هنرمندان برگزار می‌شود

۲۱ تا ۲۸ مرداد؛

«هفته هنر پهلوانی» در خانه هنرمندان برگزار می‌شود

«هفته هنر پهلوانی»به کوشش بنیاد فردوسی و فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای و با پشتیبانی موسسه توسعه هنرهای تجسمی در هفته پایانی ماه مبارک رمضان به یاد امام علی (ع) در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

تاریخ : دوشنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۱:۰۲

به گزارش هنرنیوز، در مراسم بزرگداشت هفته هنر پهلوانی که با حضور برخی از بزرگان هنر ایران و مسوولان بنیاد فردوسی و فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانه‌ای عصر دیروز( یکشنبه، ۲۲ مرداد ) در خانه‌هنرمندان سالن استاد جلیل شهناز برگزار شد، میثم موحدفرد- رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی- با بیان این که ورزش‌های باستانی از لحاظ شعر، مکان، مناسک و ابزار ریشه در ۶ هزار سال تمدن و فرهنگ ایرانی دارد گفت: در کنار آن با منقبت خوانی رشادت پهلوانان ایرانی در کنار حماسه خیبر حضرت امیر و مولای جوانمردان بیانگر آن است که این ورزش به آمیزه‌ای از علم و حکم و مذهب گره خورده است. 

وی ادامه داد: به ویژه آن که قدرت بازوان در کنار اندیشه و کردار معانی متعالی پیدا می‌کند، همچنان که تمام اصطلاحات زورخانه‌ای از میل و کباده و سنگ و نوچه و… همه معانی نمادین و باطنی دارند.

او همچنین یادآور شد: به کوشش فدراسیون پهلوانی در پنجمین اجلاس میراث معنوی ناملموس که در سال ۲۰۱۰ برگزار شد تفاهم نامه رسمی پهلوانی به عنوان میراث معنوی به ثبت رسید. 

در ادامه این مراسم میثم موحد فرد دبیر هفته هنر پهلوانی با ابراز امیدواری از این که پهلوانی و پهلوانان به جایگاه ناب پیشین خود باز گردند، اظهار کرد: آیین پهلوانی و منش جوانمردی که ریشه در خرد ناب ایرانی و باور پاک اسلامی دارد، جایگاه معنوی و عرفانی ما ایرانیان است. 

وی به دلیل انتخاب این هفته در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: خانه حضرت مولا علی (ع) زورخانه و ماه رمضان بهار زورخانه است، چرا که پس از افطار باستانی‌کاران گرد هم می‌آیند و با ذکر حضرت علی(ع) یکی دو ساعت سلوک معنوی و رفتاری‌شان را ارتقا می‌دهند که گاه تا پاسی از شب طول می‌کشد. 

او ادامه داد: روز ۱۷ شوال مصادف با ۱۴ شهریور هم به پاس رفتار پهلوانانه مولا علی (ع) در نبرد با عمروبن عبدو در تقویم کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای ثبت شده است.

در ادامه رییس بنیاد فردوسی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای مرحوم علی اکبر لرنی و محمد فراهانی و تقدیر از منصور وفایی در انتقاد از عدم ثبت این سبک نقاشی در جرگه میراث معنوی گفت: چرا این هنر ماندگار ایرانی- اسلامی ثبت معنوی نمی‌شود؟ 

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه هنر پهلوانی بنیاد فردوسی از ابداع پدیده جدید هنری با نام فشن گرافیک خبر داد و گفت: در راستای دستیابی به پاسخی بومی برای نیازهای امروزین جوانان تلاش کردیم تا با یاری هنرمندان جوان و با بهره‌گیری از داشته‌های فرهنگی کشورمان راهکاری تازه‌ای برای تن‌پوش‌نگاری ایرانی ارائه کنیم و از نمادهای ایرانی و شاهنامه‌ای بهره بگیریم. 

در پایان این مراسم با حضور دکتر قدم علی سرامی، فرهاد طلوع کیان دبیر مجمع عمومی فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، عبدالرحیم صفاریان رییس فدراسیون ورزشهای زورخانه‌ای و مسوولان بنیاد فردوسی از منصور وفایی هنرمند نقاش قهوه‌خانه‌ای تقدیر شد. 

به گزارش هنرنیوز، در نمایشگاه هنر پهلوانی آثار نگارگری استاد محمدباقر آقامیری، پرده‌های قهوه‌خانه‌ای استاد منصور وفایی، دو نمایشگاه عکس انفرادی میراث پهلوانی و گروهی گود مقدس، نمایش هنرهای دستی زورخانه‌ای و چیدمان ابزار ورزش پهلوانی، اجرای آواها و نواهای پهلوانی، نمایشگاه کتاب و کالاهای فرهنگی و تن‌پوش‌نگاری (فشن گرافیک) از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه‌های ممیز، زمستان، پاییز و میرمیران خانه هنرمندان ایران به نشانی تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر تا عید سعید فطر برپا خواهد بود.

کد خبر: ۴۴۸۷۸

Share/Save/Bookmark


هنر نیوز – آخرین عناوین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.