هفته گرافیک با بر پایی سه نمایشگاه برگزار می‌شود

۲۵فروردین۱۳،

هفته گرافیک که از ۲۷ فروردین ماه تا پنجم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برپا می گردد میزبان برنامه های متنوعی است.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین هفته گرافیک ایران این بار با برپایی سه نمایشگاه در خانه هنرمندان برگزار می گردد.

“آفتاب برای ژاپن”

نمایشگاه آفتاب برای ژاپن که دربرگیرنده ۱۰۰ پوستر دربارهٔ سونامی ژاپن است. این پوسترها توسط هنرندانی از سراسر جهان طراحی شده است و به انتخاب و گردآوری مانا رهنما برای اولین بار به نمایشگاه در می آید.

مانا رهنما پیشتر به عنوان مترجم در برگزاری نمایشگاه “امید برای ژاپن” که سه سال پیش به سفارش یزدان سعدی درموزه امام علی برپا شد همکاری داشت. او پس از پایان این نمایشگاه گردآوری پوسترهایی که برای سونامی ژاپن طراحی شده اند را ادامه داد و بخش عمده این پوسترها برای اولین بار است که در ایران به نمایش گذاشته می شوند .

به گفته دبیر برنامه های هفته گرافیک؛ با این که شباهت نامی این نمایشگاه این شبهه را برای مخاطبان جدی گرافیک بوجود می آورد باید به این نکته اشاره کنم که تنها ۱۰ پوستراین نمایشگاه پیشتردرنمایشگاه امید برای ژاپن به نمایش گذاشته شده اند.

اما انتظار می رفت که با توجه به اهمیت و جایگاه گرافیک ایران در جهان به مناسبت هفته گرافیک نمایشگاه پر اهمیت تری که موضوع و ایده آن بسیار به روزتر بود برپا می گردد و از تکرار ایده ها و نمایشگاه های تکراری اجتناب می شد و به عنوان مثال نمایشگاهی از پوسترهای برای زلزله زدگان آذربایجان برپا می شد.

پیام زیست محیطی ۳۰ طراح گرافیک از سراسر جهان

همچنین در هفته گرافیک به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، نمایشگاهی از طراحان گرافیک سراسر جهان با موضوع محیط زیست در خانه هنرمندان ایران برپا می گردد.مهمترین این اتفاقها برپایی نمایشگاهGlob-All Mix است.

ایده اصلی این نمایشگاه که شامل آثار ۳۰ طراح نام آشنای گرافیک جهان با موضوع محیط زیست است به ۲۰ سال پیش و همزمان با میزبانی برزیل از کنفرانس سازمان ملل متحد با عنوان محیط و توسعه، بازمی گردد.

در این کنفرانس که در سال ۱۹۹۲ و در ریودوژانیرو برگزارشد، نمایشگاهی از پوسترهای طراحان نامدار جهان با موضوع محیط و توسعه پایدار به همت “فیلیپه تابوردا” برپا شد که مورد استقبال ویژه ای از سوی عموم مردم و هنرمندان در سراسر جهان قرار گرفت.

این اتفاق که پس از ۲۰سال، بار دیگر در ریودوژانیروی برزیل و در سال ۲۰۱۲ به وقوع پیوست، سبب شد تا دیگربار ۳۰ طراح گرافیک از سراسر جهان برای ارسال پوسترهایشان با موضوع “جهان پایدار” دعوت شوند.

مجموعه این آثار توسط دولت برزیل به صورت رسمی به سران دولت های شرکت کننده در کنفرانس سازمان ملل متحد در شهر ریودوژانیرو در سال ۲۰۱۲ اهدا شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه یادآوری و نمایش “زیست پذیری انسان” است.

نمایشگاه انفرادی گرافیست بین الملی

همچنین نمایشگاه مستقلی از آثار یک گرافیست بین الملی در هفته گرافیک در خانه هنرمندان ایران برپتا می گردد. برگزار کنندگان این اتفاق فرهنگی از سه گرافیست به نام برای شرکت در هفته گر افیک دعوت کرده اند که از میان این سه گرافیست ها یک نفر به ایران سفر خواهد کرد و نمایشگاه آثار او در خانه هنرمندان برپا خواهد شد.

برگزار کنندگان نمایشگاه اعلام نام این گرافیست را به زمان برپایی نشست نمایشگاه موکول کرده اند.

برپایی هفت نشست تخصصی

خانه هنرمندان ایران همزمان با برپایی هفته گرافیک میزبان هفت نشست تخصصی گرافیک خواهد بود و برپایی کارگاه آموزشی گرافیک نیز از برنامه های این هفته است که هنوز برگزاری آن قطعی نشده است.

انتهای پیام/۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.