هفتۀ سفال ˝کلپورکان˝ برگزار می‌شود

۱۴اردیبهشت،

مراسم افتتاحیه هفته سفال ˝کلپورکان˝ با حضور اعضاء کمسیون ملی یونسکو، مسئولان شهرداری تهران، مقامات میراث فرهنگی تهران و سیستان و بلوچستان ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هنر، مراسم افتتاحیه هفته سفال “کلپورکان” با حضور اعضاء کمیسیون ملی یونسکو، مسئولان شهرداری تهران، مقامات میراث فرهنگی استان تهران و سیستان و بلوچستان، و جمعی از مدیران گالری‌های تهران، با هدف تکریم هنرهای سنتی و بومی ایران و همزمان با هفته سفال “کلپورکان” در خانۀ هنرمندان ایران برگزار می‌شود

از مجموعه برنامه‌های این مراسم که با هدف پاسداشت هنرمند فقید “دلمراد دلواری” از احیاء کنندگان این هنر ارزشمند و همچنین معرفی و بررسی ویژگی‌های سفال «کلپورکان» برگزار می‌شود.

سخنرانی مسئولان و مدیران فرهنگی کشور، اجرای زنده مراحل ساخت سفال”کلپورکان”، پخش فیلم و آثار مستند و همچنین برپایی نمایشگاهی از بهترین آثار سفال “کلپورکان” بخشهایی ازاین برنامه خواهد بود.

سفال “کلپورکان” مختص شهر کلپورکان در ۲۵ کیلومتری شهر “سراوان” در استان سیستان و بلوچستان است که به سبب داشتن نقوش هندسی برآمده از اعتقادات اجتماعی و زیست محیطی همان منطقه، شهرت یافته است.

این هنر قدمتی چند هزار ساله دارد که سابقه ساخت آن به پیش از اختراع چرخ می رسد.این هنر پیش از انقلاب اسلامی به دست فراموشی سپرده شد، اما در دوران پس از انقلاب از سوی «دلمراد دلواری» دوباره احیاء و معرفی شد؛ تا جائیکه الینا سراینن، پایان‌نامۀ دکتری خود را در دانشگاه «هلسینکی فنلاند» در حمایت و معرفی از این گونه سفال ارائه کرد و توانست آن را به شهرتی جهانی برساند.

علاقه‌مندان برای حضور در مراسم افتتاح هفته سفال «کلپورکان» می‌توانند از ساعت ۱۹ روز یاد شده به تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.