هفت حقیقتی که باید درباره بیدها بدانید!

بیدها حشراتی دارای تنوع گسترده شکل، اندازه و رنگ هستند که برخی از آنها کوچکتر از سر یک مداد و برخی به بزرگی یک پرنده هستند.

بیدها (moth) حشراتی هستند که علاوه بر فراوانی از تنوع رنگ و اندازه برخوردار هستند، اما حقایق زیادی در خصوص آنها ناگفته باقی مانده است.

وجود بیش از ۱۱ هزار گونه بید در آمریکا

تعداد بیدها بیش از پروانه ها است و نسبت آنها ۱۰ به یک عنوان می شود. بیش از ۱۱ هزار گونه بید تنها در آمریکا وجود دارند که بیشتر از تمام گونه های پرندگان و پستانداران در آمریکای شمالی است؛ اندازه برخی از این حشرات کوچکتر از سر یک مداد است و طول بال بزرگترین گونه نیز ۳۰ سانتی متر اعلام شده است.

توانایی تقلید از حشرات دیگر

بیدها برای جلوگیری از خورده شدن توسط حیوانات دیگر از ترفندهای جالبی استفاده می کنند؛ این حشرات از قدرت انطباق بسیار زیادی برخوردار هستند و می توانند خود را به شکل زنبور یا آخوندک در بیاورند.

نقش مهم در گرده افشانی

درحالی که برخی بیدها جزو مهمترین آفت کش ها محسوب می شوند، گروه دیگر با داشتن بدن پرزدار نقش مهمی در گرده افشانی در طبیعت ایفا می کنند.

بیدهای بدون دهان

بیدها از شهد گیاهان به عنوان غذا استفاده می کنند، اما برخی گونه ها مانند Luna moth دهانی برای مکیدن شهد ندارند.

استشمام بوی بید ماده از فواصل دور

این حشرات فاقد بینی هستند، اما از قدرت بویایی بالایی برخوردار هستند. نوع نر این حشره دارای آنتن های پرزداری است که امکان شناسایی نوع ماده از فاصله ۱۱ کیلومتری را فراهم می کند.

منبع غذایی مهم برای حیوانات دیگر

با توجه به فراوانی این حشرات، بیدها یک منبع غذایی مهم برای خفاش ها محسوب می شوند. برخی گونه های بید برای دفاع از خود نوعی صدای کلیک مانند اولتراسونیک تولید می کنند که توانایی مسیریابی خفاش را مختل می کند.

ابرذایی به نام بید

بیدها در برخی مناطق دنیا منبع غذایی مهمی محسوب می شوند و ۹۰ درصد مردم کشورهای آفریقایی از بید و حشرات برگ خوار به عنوان غذا استفاده می کنند. حدود ۱۰۰ گرم از این حشرات می تواند نیاز روزانه به مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، روی و آهن بدن را تأمین کند.

Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.