هفت روز با دنیای سیاست

جام جم آنلاین: این هفته تبلیغات انتخاباتی فضای بیش از نیمی از کشور را فرا گرفت و مردم ۱۸ استان، فردا به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا از میان ۱۳۰ نامزد باقیمانده برای دور دوم انتخابات مجلس نهم، ۶۵ نفر را به عنوان نمایندگان خود راهی بهارستان کنند.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب با اشاره به پیش رو بودن مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: “ملت ایران با قدم بلندی که در روز جمعه پانزدهم اردیبهشت بر خواهد داشت و با حضور در پای صندوقهای رأی و کامل کردن مجلس نهم، بار دیگر موقع شناسی خود را به دنیا نشان خواهد داد.”

مجلس شورای اسلامی در شاکله هرم قدرت در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ولی مجلس نهم در شرایط خطیر امروز کشور درصورتی می‌تواند موفق بوده و متمایز از مجالس قبل خودنمایی کند که تحول گرا، منطق‌گرا و مردم‌گرا بوده و وامدار هیچیک از جریانات سیاسی نباشد. مجلس آینده درحالی می‌تواند اعتماد مردم را به سوی خود جلب کند که میخ قانون را در کشور برای همیشه به زمین بکوبد و با بی‌قانونی‌ها برخورد کند، گلوگاه‌های کلیدی مبارزه با فساد را شناسایی کرده و در مهار مشکلات اقتصادی، واقع بینانه عمل نماید.

 اینکه مجلس هشتم در روزهای پایانی فعالیت خود به فکر مسئولیت اصلی جهت چاره جویی در مسائل اساسی کشور افتاده و ملتزم به بیان مشکلات جامعه شده، نشان می‌دهد که مجلس آینده باید از همان اول به فکر چاره جویی و حل مشکلات مغفول مانده باشد و آنرا به جدیت دنبال کند.

این هفته با چند مناسبت مهم در تقویم کشور همراه بود. نخستین مناسبت، روز ملی خلیج فارس است که روز دهم اردیبهشت به یاد بیرون راندن اشغالگران پرتغالی از جنوب کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده تا در عین حال نقطه پایانی برای تلاش مذبوحانه شیوخ تازه به دوران رسیده عرب و اربابان غربی شان باشد که این روزها برخلاف حقایق تاریخی، ریش می‌جنبانند و باید بدانند آبراهی که در آن زندگی کرده و از آن ارتزاق می‌کنند، همیشه فارس بوده و همچنان به این نام خواهد ماند.

دیگر مناسبت هفته، روز کارگر بود؛ روزی که رهایی از وابستگی‌ها به شدت به تلاش آنها وابسته است. چندان بیراه نیست که کارگران را ستون فقرات استقلال کشور نامیده‌اند چرا که آنان علاوه بر تلاش در عرصه تولید، در صحنه جهاد و شهادت و ایثارگری نیز توان خود را به اثبات رسانده‌اند. از این رو باید بدور از هرگونه شعار و وعده‌‌های بی‌پشتوانه، این سرمایه‌های عظیم و پشتوانه‌های توسعه پایدار اقتصادی کشور را حمایت کرد و آنان را در تأمین معیشت، تنها نگذاشت.

به همین مناسبت در آستانه روز کارگر، رهبر معظم انقلاب با حضور در یکی از واحدهای تولیدی کشور از نزدیک در جریان کار و تلاش کارگران زحمتکش قرار گرفته و در جمع هزاران نفر از کارگران نمونه کشور تأکید کردند: “تحقق واقعی اهداف مختلف کشور از جمله استقلال سیاسی، نیازمند خوداتکایی و استقلال اقتصادی است، استقلال اقتصادی نیز به شکل‌گیری تولید ملی مشروط است و تولید ملی نیز با احترام حقیقی، همگانی و عملی به کار ایرانی و سرمایه ایرانی به وجود خواهد آمد.” ایشان با تبریک روز کارگر به کارگران عزیز، علت حضور خود در جمع کارگران را تشکر و ادای احترام به کار و کارگر ایرانی خواندند و افزودند: “بوسه نبی مکرم اسلام بر دستان یک کارگر، درسی ارزشمند برای همه و نماد ارزش‌گذاری کار و نیروی کار در اسلام است.”

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت تجلی هرچه بیشتر منطق و مبانی فکری اسلام در برنامه ریزی‌ها و اقدامات مربوط به کار و جامعه کارگری، سرمایه و نیروی کار را دو بال تولید ملی برای حرکت و پیشرفت دانسته و افزودند: “باید به کار ایرانی و سرمایه ایرانی احترام گذاشت تا تولید ملی به معنای حقیقی کلمه، امکان پذیر شود.”

رهبر انقلاب اسلامی، غلبه بر توطئه اقتصادی دشمن را نیازمند همت کارگران، سرمایه داران، مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی خواندند و خاطرنشان کردند: “آحاد مردم نیز با مصرف تولید داخلی، عزم خود را برای مقابله با دشمن آشکار کنند.” ایشان همچنین مبارزه با اخلال گران اقتصادی را ضروری دانسته و خواستار برخورد با خائنان و دزدان کیسه ملت شدند.

سومین مناسبت مهم هفته، سالگرد شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری از نظریه‌پردازان بزرگ انقلاب بود که در سال ۵۸ توسط عناصر منحرف به شهادت رسید. این روز در مقام بزرگداشت آن معلم بزرگ انقلاب به نام “روز معلم” نامگذاری گردید. واقعیت اینست که در طول تاریخ کشورها، چهره‌هایی درخشان ظهور کرده‌اند که همچون مشعل فروزان، راه زندگی مردمان را روشن کرده و پشتوانه شخصیتی کشورها محسوب می‌شوند. شهید مطهری نیز در دوران انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی، همچون دو یار و همسنگر خود یعنی شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و شهید مفتح، نور تابنده‌ای را بر جان مخاطبان خود تاباند و زنگار انحراف و التقاط را از اندیشه‌ها زدود و تجسم معارف اسلامی شد.

به همین مناسبت روز گذشته هزاران نفر از معلمان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار صمیمی ضمن تبیین جایگاه رفیع و نقش بی‌بدیل معلم، در پایه ریزی جامعه‌ای سرآمد و مبتنی بر فضیلت‌های انسانی و علم و دانش، لزوم برنامه ریزی دقیق برای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را یادآور شدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آحاد مردم، آموزش و پرورش و خود معلمان را به قدرشناسی منزلت و جایگاه معلم توصیه و خاطرنشان کردند: “عملکرد صحیح، با تدبیر، و دلسوزانه معلم، قطعاً می‌توانند بنیان مستحکمی را در جامعه پایه‌ریزی کند که بسیاری از مشکلات فرهنگی، اخلاقی و رفتاری، در آن حل شده، باشد.”

در صحنه بین‌المللی نیز، این هفته شاهد چند تحول تازه و مهم بودیم. در بحرین، روز کارگر فرصتی دیگر بود تا مردم این کشور به اعتراض خود علیه رژیم مستبد و خودکامه آل خلیفه ادامه دهند. هزاران جوان بحرینی در مراسم روز کارگر بر رفع ظلم و بی‌عدالتی حاکم بر جامعه، به خصوص علیه شیعیان این کشور تاکید کرده و خواستار برخورداری کارگران شیعه از فرصت‌های شغلی مساوی و بازگشت به کار هزاران جوان بیکار شده به دلیل اعتراضات اخیر شدند. در همین حال سازمان دیده بان حقوق بشر، بار دیگر تاکید کرد که دادگاه‌های بحرین فاقد معیارهای بین المللی، ناعادلانه و دروغین است.

این سازمان چندی پیش نیز اصلاحات مورد ادعای رژیم را غیر واقعی و دروغ خوانده بود. رژیم آل خلیفه که چندین دهه با برقراری نظام دیکتاتوری براین کشور حکمرانی کرده، در پی بروز قیام مردمی، مدعی شد درحال انجام اصلاحات اساسی در نظام حکومتی است. با اینحال به اذعان مجامع حقوق بشر، ادعای حاکمان بحرین دروغ و جعلی بوده است و هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود و سرکوب، ظلم، تبعیض و شکنجه همچنان در این نظام رواج دارد.

در مصر، با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، تحرکات سیاسی افزایش یافته است. در این میان، شورای نظامی حاکم منتسب رژیم سابق که به طور غیرقانونی بخش عمده قدرت را دردست دارد تلاش گسترده‌ای برای احیای رژیم مبارک، از طریق فراهم ساختن زمینه روی کار آمدن مهره‌های مورد نظر خود به کار گرفته است. با اعمال نفوذ شورای نظامی، که مورد وثوق آمریکا می‌باشد، احمد شفیق از مهره‌های سرشناس رژیم سابق که نقش زیادی در تثبیت سه دهه نظام دیکتاتوری مبارک داشته، وارد صحنه مبارزه انتخاباتی شده است.

عمروموسی نیز که سالها در رژیم سابق در مناصب حکومتی قرار داشته، نامزد ریاست جمهوری مصر شده است. این درحالی است که همزمان، تبلیغات گسترده سازمان یافته‌ای علیه نامزدهای اسلام گرا در جریان بوده به گونه‌ای که طبق نظرسنجی‌ها، این شرایط، هم اکنون عمروموسی را در صدر نامزدهای انتخاباتی قرار داده است. انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است در روزهای سوم و چهارم خرداد برگزار شود.

واقعیت این است که قیام مردم مصر، اگرچه رژیم حسنی مبارک را ساقط کرد ولی باقی ماندن قدرت دردست نظامیانی که به رژیم گذشته وفادار هستند این انقلاب را نیمه تمام گذاشته و موجودیت انقلاب را در تهدید جدی قرار داده است.

این هفته، “تری جونز” کشیش هتاک آمریکایی بار دیگر به ساحت مقدس قرآن کریم اسائه ادب کرد و تصاویر جنایت خود را در شبکه اینترنت منتشر نمود. “تری جونز” پیشتر نیز مبادرت به هتاکی علیه باورهای مسلمانان و آتش زدن نسخه‌ای از قرآن کریم کرده بود. در مورد عمل این کشیش آمریکایی، باید گفت که امثال‌تری جونز، بسیار ناچیزتر از آن هستند که بتوانند با اقدامات ابلهانه و خصمانه خود، از عظمت کتاب مقدس مسلمانان بکاهند. با اینحال، این دلیل نیست که جهان اسلام در برابر این اهانت، سکوت و بی‌تفاوتی، آنگونه که هم اکنون مشاهده می‌شود، پیشه کند. کشورهای مسلمان و به خصوص مجامع اسلامی باید با قاطعیت به این گونه اقدامات واکنش نشان داده و با اعمال فشار از طریق ابزارهای گوناگون، محافل پشت سر این اقدامات را مورد تنبیه قرار دهند و زمینه تکرار چنین جسارتهایی را از میان ببرند.

این هفته در صحنه بحران سوریه نیز شاهد رویدادهای تازه‌ای بودیم. درحالی که چند شهر این کشور شاهد انفجارهای تروریستی خونبار بود، مقامات رژیم صهیونیستی بیش از پیش، منویات درونی خود در قبال رویدادهای سوریه را آشکار نموده و اعلام کردند سوریه باید به دست سنی‌ها بیفتد. نخست اینکه، شکل حکومت در هر کشوری، در حیطه انحصار مردم آن کشور است و اظهارات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی، دخالت آشکار در امور داخلی سوریه است ولی این دخالت آشکار، مجامع مدعی و دولتهای غربی را به واکنش وا نمی‌دارد چون، طرف مداخله کننده رژیم صهیونیستی است و از هرگونه اعتراضی مصون است.

نکته دوم اینکه، با این اظهارات صهیونیستها، این واقعیت روشن‌تر می‌شود که مشکل اساسی غرب و رژیم صهیونیستی با حکومت سوریه، حاکمیت شیعیان در سوریه است و نه موارد دیگری که تاکنون غربی‌ها علیه آن معترض بوده‌اند. البته از ابتدا هم مشخص بود که بحران سوریه ساخته و پرداخته غرب با دستور صهیونیستهاست تا توسط آن، رژیم کنونی دمشق که در مقابل توطئه‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده است با رژیمی مورد دلخواه تل آویو جایگزین شود.

سفر سرزده اوباما به افغانستان، دیگر رویداد مهم هفته بود که نظر ناظران سیاسی را به خود جلب کرد. شک نیست که هدف اصلی اوباما از حضور در افغانستان اهداف انتخاباتی بوده است و اکثر ناظران نیز به آن اشاره کرده‌اند. اوباما در این سفر، متن نهایی توافق امنیتی واشنگتن – کابل را با حامد کرزای امضا کرد. واقعیت این است که شرایط اوباما و دمکراتها در آمریکا چندان مساعد نیست. ادامه بحران اقتصادی و عدم تحقق وعده‌هایی که اوباما در اول زمامداریش داده بود، انتخاب مجدد اوباما توسط آمریکایی‌ها را با تردید جدی مواجه کرده است. به زعم دمکراتها، مقوله تروریسم و مشخصاً مورد “بن لادن” رهبر القاعده می‌تواند دستاویزی مناسب باشد تا با مانور پیرامون این قضیه، شرایط به نفع دمکراتها تغییر پیدا کند.

بی‌دلیل نیست که این روزها اکثر محافل خبری تحت کنترل دولت آمریکا، بر موضوع بن لادن تمرکز و جنجال کرده و بن لادن را به عنوان هیولای مخوف به افکار عمومی آمریکا معرفی می‌کنند که اوباما توانست آن را از بین ببرد.(منبع:روزنامه جمهوری اسلامی )


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.