هفت طرح فولاد استانی منتظر پول چینی‌ها

طرحهای فولادی استانی که از جمله عظیم‌ترین طرحهای وزارت صنایع و معادن سابق و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی محسوب می‌شوند، برای ادامه فعالیت خود نیازمند تامین منابع مالی بوده که قرار است این منابع مالی از طریق فاینانس چینی تامین شود.

ایسنا، هیئت دولت اواسط خرداد امسال اختصاص دو میلیارد و ۱۰۱ میلیون یورو را برای ادامه اجرای هفت طرح فولادی مصوب کرد. این مصوبه بعد از آن اعلام شد که طرحهای فولادی استانی به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل ادامه کار مواجه شده بودند.

هفت طرح فولادی در ابتدا هشت طرح فولادی در چهارمحال بختیاری، شادگان، نیریز، قائنات، بافق یزد، سبزوار، بافت و میانه بودند که بعدا یکی از آنها یعنی طرح بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد و قرار است مابقی طرحها نیز سرنوشت مشابهی داشته باشند. با این وجود وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرد که بخش خصوصی پیشنهادهای جالبی برای خرید طرحهای فولادی استانی ارائه نکرده و به این ترتیب این طرحها فعلا در اختیار دولت باقی می‌مانند.

مهدی غضنفری گفته “مشکل آن است که قیمتی که بخش خصوصی برای خرید طرحهای فولادی پیشنهاد می‌کند تا حد قابل توجهی پایین‌تر از میزان هزینه‌ای است که در این طرحها صورت گرفته است.”

اما اجرای مصوبه دولت در خصوص اعطای منابع مالی به طرحهای فولادی استانی یک شرط بزرگ دارد و آن هم رضایت چینی‌هاست. پیشتر قرار بود همزمان با واگذاری طرحهای فولادی به بخش خصوصی از فاینانس چینی نیز برای تامین مالی این طرحها استفاده شود. اما حالا که قرار نیست طرحهای فولادی استانی توسط بخش خصوصی اجرا شوند، دولت قصد دارد با استفاده از فاینانس چینی این طرحها را به اجرا درآورد.

براساس اطلاعتی دریافتی خبرنگار ایسنا قرار است ظرف چند هفته آینده هیئتی از چین به ایران آمده و درباره چگونگی اختصاص فاینانس چینی برای تامین مالی طرحهای فولادی با مقامات ایرانی مذاکره کنند. از سوی دیگر تامین منابع مالی هفت طرح فولادی هم‌اکنون در مرحله اول قرارداد است و این امیدواری وجود دارد که تامین منابع مالی هفت طرح فولادی هرچه زودتر عملیاتی شود.

اگرچه اسرافیل احمدیه – مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، در گفت‌وگو با ایسنا زمان مشخصی را برای اختصاص اعتبارات لازم به طرحهای فولادی بیان نمی‌کند، اما امیدوار است که با اجرای مصوبه دولت روند اجرای طرحهای فولادی استانی تسریع شود.

اما تاخیر در تامین منابع مالی طرحهای فولادی در حالی همچنان ادامه دارد که ایران طبق برنامه‌ریزیهای انجام شده قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ به ظرفیت تولید ۵۰ میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند. هدفی که بدون راه‌اندازی فولادهای استانی رسیدن به آن تقریبا غیرممکن است.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.